„Electro-Mobility 2015”

Mașina inteligentă, proiectată de studenți ai Universității din Suceava, pentru un concurs internațional



Echipa Aro Evolution
Echipa Aro Evolution

Daniel Cristian Luca, Lucian Ștefan Cioban, Florin Bogdan Maranciuc și Teodor Luchian, patru studenți pasionați de electronică și tehnică, vor participa la competiția internațională “Electro-Mobility 2015″, manifestare dedicată viitorilor ingineri, organizată de firma Continental Automotive Romania.
Cei patru, studenți în anul IV la Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor (specializarea Electronică Aplicată) a Universității „Ștefan cel Mare” Suceava (USV), alcătuiesc echipa Aro Evolution. Aceștia au realizat o mașină electrică capabilă să se descurce pe un traseu cu obstacole, atât autonom, fără nici o intervenție umană din exterior, dar și prin intermediul unei interfețe Android, prin care utilizatorul să preia controlul asupra mașinii pentru parcurgerea traseului impus.
„Sunt 51 de echipe în prima fază. Am avut mai multe raportări ale stadiului proiectului, iar pe 6 aprilie mergem la Iași, juriul urmând să selecteze 30 de echipe, dintre care 25 finanțate. Etapa finală va avea loc în data de 8-9 mai, la Iași, la sediul firmei Continental”, au precizat membri echipei.
Pentru ca mașina să parcurgă singură traseul, „ochii” acesteia vor fi alcătuiți din trei senzori bazați pe ultrasunete, care vor detecta obstacolele de pe traseu, transmițând mai departe informația către microcontrolere. Un alt senzor ultrasonic va fi plasat sub mașinuță, acesta având sarcina de a opri motorul mașinii în momentul în care aceasta este ridicată de la sol.
„Mașina mai este dotată cu un senzor de metal. La finalul traseului este o bară de metal, iar mașinuța trebuie să o detecteze și să se oprească acolo. Totodată, mai avem și un senzor de pantă, care detectează urcarea și coborârea, pentru a adapta viteza”, au explicat studenții.
Traseul este în forma literei S, are 12 metri lungime și o rampă.
În cea de-a doua situație, mașina va putea fi controlată de utilizator cu ajutorul unei aplicații dezvoltate de studenții USV pentru smartphone cu Android. Transmiterea informațiilor de pe telefon către mașină va fi făcută prin bluetooth, astfel încât orice smartphone va putea controla wireless mașina electrică.
Proiect început din noiembrie 2014
Tinerii au început să lucreze la proiect din luna noiembrie a anului trecut, miza fiind una importantă. Premiile 1, 2 și 3 sunt în cuantum de 1.100, 800, respectiv 500 de euro. Mai mult de atât, odată cu participarea la acest concurs, tinerii au oportunitatea de a se alătura echipei Continental Automotive Iași, subsidiară a Corporației Continental, unul dintre cei mai importanți furnizori de componente pentru industria automobilelor.
Totodată, studenții apreciază că experiența și cunoștințele câștigate odată cu elaborarea acestui proiect sunt net superioare celor dobândite în timpul cursurilor de la universitate.
„Dacă stai în facultate și ai doar 10, 10, 10 pe linie, prea mult nu contează, ci mai curând experiența din domeniu. Ne-a dezvoltat foarte mult acest concurs, suntem la un alt stadiu. În anul I, când mergeam la concurs ca spectatori, ni se părea că mașinile sunt navete spațiale”, au povestit studenții USV.
Aceștia au fost îndrumați de universitarii Constantin Filote și Călin Ciufudean.
Evenimentul „Electro-Mobility 2015” se află la a IX-a ediție și este dedicat, potrivit organizatorilor, tuturor studenților de la facultățile de profil tehnic din țară care doresc să-și testeze cunoștințele și să răspundă unei provocări tehnice interesante, ce poate fi punctul de plecare în construirea unei cariere de succes în domeniu.



Recomandări

Echipa Universității Tehnice din Ilmenau, Germania, a ocupat primul loc pe podium la Concursul Studențesc „Hard & Soft” de la USV

Echipa Universității Tehnice din Ilmenau, Germania, a ocupat primul loc pe podium la Concursul Studențesc „Hard & Soft” de la USV

Secventa din desfasurarea concursului Hard&Soft , cu circuitul labirint in care se testa proba practică
Secventa din desfasurarea concursului Hard&Soft , cu circuitul labirint in care se testa proba practică