Proiectele de lege privind Noul Cod Fiscal și Noul Cod de Procedură Fiscală au fost lansate în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanțelor în data de 18 februarie 2015. Guvernul a adoptat proiectele de lege, în primă lectură, acestea fiind puse în dezbatere publică până la data de 19 martie 2015, după care vor fi transmise în Parlament pentru dezbaterea parlamentară și aprobare. Reprezentând acte normative organice pentru mediul economic, acestea s-au remarcat până acum în principal prin nenumărate amendamente și modificări, care au generat efectul de impredictibilitate și instabilitate a unei strategii antreprenoriale, precum și prin parcursul ascendent al nivelului și numărului de taxe. Ca un element de diferențiere, propunerile actuale vin și cu o strategie fiscală multianuală și un plan de relaxare fiscală pentru perioada 2016-2020.
TVA de 9% pentru produsele de panificație
Printre măsurile propuse de Guvern în Noul Cod Fiscal se numără reducerea TVA, a contribuțiilor sociale de stat, introducerea cotei de impozitare diferențiate pentru microîntreprinderi, scutirea impozitului pe dividende, scăderea cotei unice la 14%, reducerea accizelor sau eliminarea impozitului pe construcții speciale, toate acestea având la bază obiective generale precum îmbunătățirea competitivității economiei în perspectiva intrării în zona euro în anul 2019, încurajarea investițiilor, reducerea evaziunii fiscale și a economiei subterane, eliminarea discriminărilor generate de sistemul fiscal actual, precum și evitarea dublei impuneri.
Codul Fiscal actual stabilește o cotă standard de TVA de 24%, o cotă de 9% fiind aplicată doar produselor de panificație și serviciilor de cazare cu demipensiune/pensiune completă/all-inclusive. Prin Noul Cod Fiscal se urmărește reducerea cotei standard pentru toate bunurile și serviciile la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, separat pentru carne, pește, legume și fructe urmând a fi redusă la 9%, precum și stabilirea cotei TVA la 18% din 1 ianuarie 2018. Tot din ianuarie 2016 se propune introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părți de clădire și terenuri de orice fel.
În ceea ce privește măsurile pentru creșterea numărului de locuri de muncă și dezvoltare economică, în propunerile Noului Cod Fiscal se stipulează introducerea plafonului maxim de cinci salarii medii brute pentru baza lunară de calcul a CAS și CASS de la 1 ianuarie 2016, eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016, introducerea obligației de plată a CAS și CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri, reducerea contribuției de asigurări sociale la angajat de la 10,5% la 7,5%, respectiv la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2017. Obligația de plată a CAS și CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri poate fi asimilată unui nou tip de impozit forfetar în intenția implicită de a stimula desfășurarea activităților economice de către agenții economici și formele autorizate ale acestora.
Modificări privind impozitarea microîntreprinderilor
Referitor la microîntreprinderi și la impozitarea acestora, o modificare importantă constă în schimbarea pragurilor la 75.000 de euro în 2017, 85.000 de euro în 2018, 100.000 de euro în 2019. Astfel, cotele de impozitare diferențiate se vor aplica microîntreprinderilor în funcție de numărul de salariați: 1% pentru cele cu doi sau mai mulți salariați, 3% pentru microîntreprinderile cu un salariat, respectiv 3%+1.530 de lei trimestrial pentru microîntreprinderile care nu au salariați.
Impozitul pe dividende va fi eliminat începând cu 1 ianuarie 2016. Prin eliminarea impozitului pe dividende se creează condițiile pentru a asista la un fenomen invers celui pe care l-am văzut în perioada 2007-2008: creșterea semnificativă a numărului de SRL-uri (sarcina fiscală efectivă 16% față de 29,44% în prezent) în dauna PFA-urilor (sarcină fiscală semnificativ mai mare), dar și eliminarea unei inechități prin dubla impozitare a acestui tip de venit, atât de la societate, cât și de la asociați.
Impozit mai mic pe profit și pe venit
Cota de impozit aplicată asupra profitului și veniturilor va fi redusă de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019, de asemenea același impozit de 14% va fi aplicat și asupra veniturilor obținute din România de nerezidenți. Impozitul pe construcții va fi eliminat începând cu 1 ianuarie 2016, iar cotele de impozitare a clădirilor rezidențiale vor fi cuprinse între 0,08% și 0,2% față de cota actuală de 0,1%, respectiv 0,2-1,3% pentru clădirile nerezidențiale. Autoritățile locale ar putea majora impozitul pentru clădirile și terenurile neîngrijite situate în intravilan cu până la 500%, la fel și pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv. Pentru terenurile aflate în intravilan au fost introduse limite minime și maxime pe ranguri de localități și zone.
În ceea ce privește accizele la principalele produse energetice, acestea ar putea să fie reduse cu 20% la motorină, 18,62% la benzina fără plumb, 16,28% la benzina cu plumb. Și accizele aplicate vinurilor spumoase vor fi reduse cu 70%, iar o reducere de 30% se va aplica accizelor pentru alcool etilic.
Camera de Comerț și Industrie Suceava