Trupa de teatru „Birlic” a Asociației „Fălticeni Cultural” a început stagiunea de toamnă cu dreptul, vineri, 15 septembrie, prezentând pe scena Centrului Cultural „Grigore Vasiliu Birlic” din Fălticeni două piese, „Harap – Alb” și „Trilogia Română”. Tinerii actori fălticeneni au primit deja invitații la festivaluri naționale și internaționale de teatru, cel mai apropiat fiind cel de la Cluj, ajuns la a XV-a ediție, iar pe plan extern au un turneu în Republica Moldova.
La sfârșitul săptămânii, fălticenenii au putut revedea piesa de teatru „Trilogia Română”, a cărei premieră a avut loc pe 8 septembrie și este a doua piesă a „birlicilor” asupra căreia și-a pus amprenta Ovidiu Cuncea, prima fiind „Harap – Alb”, o adaptare după Ion Creangă, și care a adus multe premii naționale și internaționale trupei de teatru din urbea de pe Șomuz.
„Noi spunem că este un succes. Sperăm să apreciați efortul regizorului și al membrilor Trupei de teatru «Birlic». Este al treilea spectacol creștin după spectacolul «Harap – Alb», în regia lui Ovidiu Cuncea, și «Cântarea Cântărilor», în regia coregrafei Lorette Enache, profesor universitar la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică București. Este un spectacol cu totul aparte față de ceea ce v-am oferit până acum”, a precizat preotul Liviu Mihăilă, președintele Asociației „Fălticeni Cultural”.
Spectacolul – o combinație între trei opere de referință în literatura română
Prin punerea în scenă a acestei trilogii, Ovidiu Cuncea a vrut să readucă în atenția oamenilor importanța sacrificiului uman, importanța limbii române și a neamului nostru în contextul european. Actorul Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București consideră această piesă de teatru un omagiu adus Centenarului Marii Uniri, iar următoarea piesă pe care dorește să o regizeze alături de „birlici” va face referire la educația tinerilor (familie versus societate).
La premiera piesei a fost prezent și actorul și regizorul Dan Tudor, care a apreciat unicitatea spectacolului și modul în care Ovidiu Cuncea a reușit să combine trei opere de referință în literatura română, „Luceafărul” de Mihai Eminescu, „Miorița” și „Monastirea Argeșului”.
„Pentru niște tineri de liceu, pentru elevi îndrăgostiți de teatru, de limba și literatura română este un spectacol onorabil, ne face cinste. Ovidiu este un actor important al Teatrului Național și îi place să facă un lucru pe care eu nu mă încumet să-l fac: să iei de la început, să iei de la bază elevi, să îi educi în spiritul teatrului este foarte greu. Noi, la Facultatea de Teatru, lucrăm cu oameni care vin pregătiți cu repertorii, vor să facă teatru, se pregătesc pentru a intra acolo, ajung acolo după o selecție riguroasă, au altă structură, munca și lucrul lor acolo au altă densitate. Dar pentru orașul dumneavoastră este onorant și munca aceasta de lămurire a oamenilor de teatru pe care o face părintele Liviu Mihăilă să vină, aici, să lucreze cu niște copii, care la urma urmei sunt niște amatori, este extraordinară”, a spus actorul Teatrului Național din București Dan Tudor.
„O mărturisire de credință”
Așa cum am aflat de la Ovidiu Cuncea, spectacolul prezentat vineri seara a fost gândit cu ceva timp în urmă, iar după ediția din 2016 a Festivalului Internațional de Teatru „Grigore Vasiliu Birlic”, i-a propus părintelui Liviu Mihăilă punerea în scenă a acestui spectacol cu Trupa „Birlic”.
„A face «Luceafărul» este o bucurie. Nu este teatral, nu prea s-a teatralizat. Am făcut scenariu pentru acest spectacol gândindu-mă la vorbele lui Perpessicius (Dumitru S. Panaites): Dacă vom dispărea toți românii de pe fața pământului și toate scrierile în limba română ar dispărea și ar rămâne doar «Luceafărul» lui Eminescu, limba română ar renaște din nou și poporul român nu ar muri. Aș pune o virgulă la Perpessicius și aș spune că dacă rămân și aceste mari balade, «Miorița» și «Legenda Meșterului Manole», de asemenea poporul român nu ar dispărea niciodată. Acest spectacol este o mărturisire de credință pe care doresc să îl vedeți și să-l fluierați sau să îl aplaudați. Tot ce am lucrat aici, la Fălticeni, și în ultimul timp în țară, am făcut numai pe texte românești, dintr-o dorință extraordinară de a aduce o odă poporului meu. Și preoția, și diaconia mea le-am făcut tot din acest motiv. De ce? Pentru că am simțit din ce în ce mai mult că vine peste noi un val de nouă energie, de nouă religie, de nouă educație. Și atunci am zis că tot ceea ce am fost învățat, tot ceea ce am primit ca educație, aș vrea să pun în pagină prin ceea ce știu să fac, adică prin rolurile pe care le voi juca și prin spectacolele pe care o să le fac cu copiii, lăsând și o paranteză mare de educație pe care am făcut-o cu ei, explicându-le aspecte din viața lor de acum, încercând să îi formez cu o dragoste față de rădăcinile lor. Le-am spus că niciodată un copac nu poate să crească înalt, mare, roditor, cu o coroană imensă decât dacă are niște rădăcini foarte adânci. Și rădăcinile acestea nu putem să le căutăm decât în literatură, în muzica noastră, în tradițiile noastre, în credința noastră. Le-am spus: voi nu existați fără străbunii străbunilor voștri”, a fost mesajul regizorului Ovidiu Cuncea.
Vacanța de vară a Trupei „Birlic”, încheiată cu o premieră
De la Răzvan Conțu, cel care a interpretat rolul Demiurgului (rolul principal), am aflat că pentru membrii Trupei „Birlic” a fost o plăcere să lucreze alături de Ovidiu Cuncea, un prieten al trupei de teatru din Fălticeni. „Am muncit mult, au fost două săptămâni cu peste opt ore de repetiție zilnică, pentru a prezenta un spectacol reușit și avem satisfacția încheierii vacanței de vară cu o premieră teatrală. Rolul pe care l-am avut în piesă mi s-a părut foarte important, am reușit să mă identific cu personajul și asta m-a făcut să joc natural”, ne-a precizat Răzvan Conțu.
La finalul spectacolului în care au evoluat actorii Trupei „Birlic”, elevi la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni, Alex Matei, Andreea Frăsina, Andreea Nechita, Andreea Răileanu, Andrei Tulumb, Bianca Ciubotaru, Denisa Hreamătă, Diana Apetrei, Emilia Aioanie, Luca Guguluș, Mădălina Irimioaia, Răzvan Conțu, Radu Bosta, Sofia Opaiț, Teodor Peiu, sunet și lumini – Andreea Roșu, selectul public prezent la spectacol s-a ridicat în picioare, aplaudându-i îndelung pe tinerii actori și pe regizorul Ovidiu Cuncea, unii dintre ei având lacrimi în ochi după punctul culminant al spectacolului, zidirea Anei, asupra căruia Ovidiu Cuncea a insistat până la detaliu, pentru a dovedi deosebita tărie de caracter a poporului român.