Opinie

Noua premieră a Teatrului ”Matei Vișniec” – piesă bună, spectacol slab



Elful, văduva Quin și bătrânul Mahon
Elful, văduva Quin și bătrânul Mahon

Spectacolul „Un playboy de peste deal”, adaptaredupă piesa ”The Playboy of the Western World”, de John Millington Synge, atrage prin muzică, jocurile de lumini, decorul credibil și costumele inspirate și mai puțin prin jocul actorilor, care, cu două excepții notabile, nu este convingător. Poate și așteptările, generate de excelenta prestație a tinerei trupe a Teatrului ”Matei Vișniec” în spectacolul „Fernando Krapp mi-a scris această scrisoare” (în regia lui Alexander Hausvater), au fost mari, însă de data aceasta actorii n-au reușit să transmită decât parțial mesajul piesei către public.
Dacă Elful (Cosmin Panaite) a fost impecabil în discurs, coregrafie și joc de scenă, iar Christy Mahon (Cătălin Ștefan Mîndru) ne-a convins cu farmec și naturalețe că băieții răi sunt cei care aprind imaginația femeilor, celelalte personaje nu au căpătat consistență.
Admirația pe care o stârnește Christy Mahon printre localnici, când povestește că a fost nevoit să fugă de acasă pentru că și-a ucis tatăl, apetența pentru detaliile macabre a celor care îl ascultă, precum și competiția femeilor din sat pentru a intra în grațiile unui potențial criminal ar fi putut să fie amuzante, prin realitatea pe care o satirizează.
Din păcate, ceea ce ni s-a oferit la premieră a fost un spectacol confuz, cu o Pegeen prea agitată, greu de urmărit și obositoare, Michael James și Jimmy rigizi și uniformi în replici, o văduvă Quin grosier conturată ca devoratoare de bărbați și un Shawn Koogh artificial. Poate și timpul scurt pe care actorii și regizorul l-au avut la dispoziție pentru pregătirea spectacolului și-a spus cuvântul, dar știm că Delu Lucaci și Cristina Florea pot oferi pe scenă mai mult. Străduința de a învăța pașii dansurilor irlandeze nu compensează că nu au reușit să intre pe deplin în pielea personajelor.
Povestea lui Christy Mahon
„Un playboy de peste deal” este povestea tânărului Christy Mahon, care ajunge la un han din Ballyliford, un sat mic din Irlanda, ”așezat între dealuri și văi, cu păduri fantomatice, cu stânci misterioase sculptate de vânturi și ploi, cu case puține, micuțe, viu colorate, un loc pe care nu-l vei găsi niciodată, pentru că aici s-a oprit cerul”. ”Ballyliford e un ținut magic. Nopțile sunt reci și pline de stele. Pădurea se face neagră sau purpurie, șoptește și cântă. Ballyliford e un ținut al elfilor… oamenii de aici sunt veseli, beau multă bere bună, iubesc și râd cu tot sufletul…”, sună povestea suprapusă peste muzica și decorurile care construiesc splendid imaginea de fantastic.
Timidul Christy este luat la întrebări de hangiul James, de sora acestuia, Pegeen, și de prietenul de pahar al lui James și dezvăluie că fuge de poliție. Presat de cei trei să spună motivul, îi informează rușinat că și-a ucis tatăl.
Grupul este impresionat să întâlnească un om capabil de o asemenea faptă. Michael îi oferă imediat o slujbă la han și îl lasă să aibă grijă de Pegeen, care se îndrăgostește pe loc de străinul misterios care a ajuns în sat. Asta, spre disperarea curtezanului ei fidel, Shawn Keogh. Povestea sinistră a lui Christy îl transformă peste noapte în eroul satului și cucerește toate femeile. Până și văduva Quin, suspectată de localnici ea însăși că și-ar fi ucis soțul, încearcă să-l seducă, încurajată în acest sens și de Shawn, care vrea să-l îndepărteze pe Christy de Pegeen.
Trecerea lui Christy de la timiditate la uluirea provocată de faptul că oamenii îl apreciază pentru o faptă reprobabilă și apoi la siguranța dată de statutul de celebritate este foarte bine redată de Cătălin Ștefan Mîndru în scena oglinzii.
Poziția tânărului Mahon se prăbușește când în scenă intră tatăl său, cu un topor înfipt în bandajul plin de sânge cu care are înconjurat capul. Admiratorii lui Christy își dau seama că bătrânul Mahon este în viață și toată lumea, inclusiv Pegeen, îl alungă acuzându-l că este mincinos și laș. Pentru a recâștiga dragostea lui Pegeen și respectul orașului, Christy își atacă din nou tatăl. Nu reușește însă să redobândească statutul de erou, după standardele din satul Ballyliford. În această lume superficială și mediocră, paricidul impresionează, în timp ce crima ratată este doar motiv de dispreț. Christy Mahon nu mai este tentant pentru nici o femeie.
Distribuția și echipa de producție
Distribuția spectacolului ”Un playboy de peste dealuri” include șase actori ai trupei Teatrului „Matei Vișniec” și patru colaboratori: Christy Mahon: Cătălin Ștefan Mîndru, Elf: Cosmin Panaite, Michael James, hangiu: Ionuț Cornilă, Pegeen: Delu Lucaci, Shawn Koogh: Horia Andrei Butnaru, Văduva Quin: Cristina Florea, Mahon, tatăl lui Christy: Dumitru Năstrușnicu, Nelly: Diana Lazăr, Sara: Clara Popadiuc, Jimmy: Alexandru Marin.
Echipa de producție a spectacolului: Regia – Antonella Cornici, Scenografia – Alina Dincă Pușcașu, compoziție și ilustrație muzicală – Șerban Ursachi, coregrafie – Victoria Bucun, Video & Light design – Lucian Moga, regia tehnică – Sebastian Rațiu.
John Millington Synge este unul dintre cei mai reprezentativi dramaturgi ai literaturii irlandeze. Opera lui ilustrează viața rurală grea a începutului de secol XX, iar textul original al piesei ”The Playboy of the Western World” este considerat o capodoperă a Renașterii literare irlandeze.


Trupa care a pus în scenă "Un playboy de peste deal"
Trupa care a pus în scenă "Un playboy de peste deal"
Noua premieră a Teatrului ”Matei Vișniec” - piesă bună, spectacol slab
Noua premieră a Teatrului ”Matei Vișniec” - piesă bună, spectacol slab
Noua premieră a Teatrului ”Matei Vișniec” - piesă bună, spectacol slab
Noua premieră a Teatrului ”Matei Vișniec” - piesă bună, spectacol slab
Elful, văduva Quin și bătrânul Mahon
Elful, văduva Quin și bătrânul Mahon


Recomandări

Festivalul cultural-filantropic pentru copii și tineret „Sânzienele copiilor”, ediția a IV-a, la Teatrul Municipal „Matei Vișniec”

Festivalul cultural-filantropic pentru copii și tineret „Sânzienele copiilor”, ediția a IV-a, la Teatrul Municipal „Matei Vișniec”
Festivalul cultural-filantropic pentru copii și tineret „Sânzienele copiilor”, ediția a IV-a, la Teatrul Municipal „Matei Vișniec”

Festivalul cultural-filantropic pentru copii și tineret „Sânzienele copiilor”, ediția a IV-a, la Teatrul Municipal „Matei Vișniec”

Vicepreședintele CJ Nicolae Robu consideră că Festivalul Zilele Teatrului „Matei Vișniec” este un eveniment de referință pentru viața culturală a județului

Vicepreședintele CJ Nicolae Robu consideră că Festivalul Zilele Teatrului „Matei Vișniec” este un eveniment de referință pentru viața culturală a județului