Eminescu și muzica



Eminescu și muzica
Eminescu și muzica

Acum mai bine de 150 de ani, de la 25.II. – 6.III.1866, publicistica românească înregistrează un debut care avea să devină piatra de hotar a poeziei noastre moderne.
Întreaga creație muzicală românească de după 1880 și-a aflat unul din izvoarele inspirației sale în versurile eminesciene, întocmai ca în folclor. (Pe lângă plopii fără soț, Seara pe deal, Mai am un singur dor, cât și altele). De la modestul lăutar anonim până la genialul George Enescu în Simfonia a V-a, toți muzicienii au apelat la frumusețea de cristal a versului ”Luceafărului” literaturii române.
Eminescu s-a născut din cântec: mama sa avea ”un glas fermecător”, iar tatăl său era ”un adevărat artist la flaut”. Chiar și prieteniile poetului cu violonistul Toma Micheru, cu violoncelistul și compozitorul care a înființat primul cvartet de coarde din România, Constantin Dimitrescu sau prezența sa la seratele muzicale ale societății ”Junimea” și ale compozitorului George Ștephănescu, autorul primei simfonii românești, confirmă atașamentul marelui poet pentru muzică.
Puțini știu că cel mai mare poet român a fost o vreme și critic muzical. Bardul poeziei românești a scris cu entuziasm despre Ludwig Wiest, Eduard Candella, I.A. Wachman, Alexandru Flechtenmacher, încumetându-se chiar să scrie în ziarul conservator ”Timpul” despre marele Pablo de Sarasate după concertul acestuia de la Ateneul Român (1882), unde a interpretat cu mare virtuozitate lucrările sale concertistice.
Iar ca tragicul său destin să nu-l despartă parcă de muzică, Mihai Eminescu a fost însoțit pe ultimul său drum de corul lui George I. Mugur și coborât în mormânt în sunetele madrigalului ”Mai am un singur dor”.
Simbolică întâmplare: pe același text avea să răsune în 1941 lira lui George Enescu, preamărind memoria geniului poeziei românești.
Prof. Arhid Șt. Hreniuc



Recomandări

„Grădini muzicale” – concerte de muzică clasică, în fuziune cu alte genuri, dar și cu teatru și video art, în spații neconvenționale

„Grădini muzicale” – concerte de muzică clasică, în fuziune cu alte genuri, dar și cu teatru și video art, în spații neconvenționale
„Grădini muzicale” – concerte de muzică clasică, în fuziune cu alte genuri, dar și cu teatru și video art, în spații neconvenționale

Folkul crește an de an la Festivalul Național „Ridică-te, Ștefane!” de la Putna, unul dintre cele mai mari evenimente de gen din țară

Mii de spectatori la ediția de anul acesta a Festivalului Ridică-te, Ștefane! de la Putna
Mii de spectatori la ediția de anul acesta a Festivalului Ridică-te, Ștefane! de la Putna

Gala Laureaților FITT Birlic și Draga Film Fest. Marii câștigători: ArtWork Iași, cu „Palatul fără ferestre”, și Teatrul 7 București, cu „Mecanica Inimii”

Marii câștigători: ArtWork Iași, cu „Palatul fără ferestre”, și Teatrul 7 București, cu „Mecanica Inimii”
Marii câștigători: ArtWork Iași, cu „Palatul fără ferestre”, și Teatrul 7 București, cu „Mecanica Inimii”

Zeci de meșteri olari din țară și din străinătate prezintă cele mai frumoase obiecte de ceramică la Târgul „Ochiul de Păun” din Rădăuți

Zeci de meșteri olari din țară și din străinătate prezintă cele mai frumoase obiecte de ceramică la Târgul „Ochiul de Păun” din Rădăuți
Zeci de meșteri olari din țară și din străinătate prezintă cele mai frumoase obiecte de ceramică la Târgul „Ochiul de Păun” din Rădăuți