Locurile în învățământ, cu 75.000 mai multe în ciclul primar și cu 25.000 mai puține în clasa a IX-a



Locurile în învățământ, cu 75.000 mai multe în ciclul primar și cu 25.000 mai puține în clasa a IX-a
Locurile în învățământ, cu 75.000 mai multe în ciclul primar și cu 25.000 mai puține în clasa a IX-a

Numărul locurilor în învățământul va crește cu 75.000 în ciclul primar odată cu organizarea clasei pregătitoare și cu 20.000 locuri în profesional, în schimb vor fi cu 25.000 mai puține în clasa a IX-a, potrivit proiectului Ministerului Educației privind cifra de școlarizare în anul 2012-2013.
Proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior de stat în anul școlar și universitar 2012-2013 a fost postat pe site-ul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS).
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, în 2012-2013 este prevăzută majorarea față de anul școlar precedent a cifrei de școlarizare, odată cu organizarea clasei pregătitoare, dar și pentru a crește gradul de cuprindere a elevilor în învățământul profesional și postliceal.
Astfel, în învățământul primar cifra de școlarizare crește cu 75.000 de locuri, în învățământul profesional, clasa a X-a – cu 20.000 de locuri, în învățământul profesional special – stagii de practică – cu 1.650 de locuri, iar în învățământul postliceal – cu 4.050 de locuri.
Învățământul preuniversitar
Totodată, având în vedere evoluția demografică a absolvenților clasei a VIII-a și opțiunile elevilor pentru continuarea studiilor, în învățământul liceal, clasa a IX-a vor fi cu 25.000 de locuri mai puțin, în învățământul liceal, clasa a IX-a, seral – cu 3.000 de locuri mai puțin pentru absolvenții de opt clase din serii vechi, în învățământul liceal, clasa a XI-a / a XII-a zi sau seral – cu 40.000 de locuri mai puțin pentru absolvenții anului de completare sau al învățământului profesional din serii vechi (având nivelul 2 de calificare). De asemenea, la învățământul profesional – anul de completare vor fi cu 10.000 de locuri mai puține, deoarece începând cu anul școlar 2012-2013 nu se mai școlarizează pe acest nivel, în învățământul de masă.
Proiectul de Hotărâre de Guvern nu generează cheltuieli bugetare suplimentare și nici creșteri numerice ale totalului normelor și, respectiv, posturilor didactice la nivel național în anul școlar 2012-2013, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului.
Potrivit MECTS, numărul total al copiilor cuprinși în grădinițe va fi în anul școlar 2012-2013 de 665.000. În învățământ primar pot fi în total 925.000 de elevi, iar în clasele V-VIII – 900.000, din care 880.000 la zi și 20.000 la frecvență redusă.
În învățământul liceal vor fi în total, în clasa a IX-a, 210.000 de elevi, dintre care 17.000 la seral și cu frecvență redusă, iar 25.000 pot fi cuprinși în clasa a XI-a / a XII-a, învățământ seral.
În învățământul profesional, în clasa a X-a vor fi 20.000 de locuri la zi și 10.000 de locuri pentru stagii de pregătire practică.
Granturi, nu locuri la facultăți
În învățământul superior, pentru prima dată MECTS alocă bani (granturi) și nu locuri la admiterea în anul întâi de studii.
Astfel, pentru ciclul universitar de licență, anul I, MECTS alocă 45.887granturi de studii, pentru ciclul universitar de masterat – 25.426 de granturi, pentru rezidențiat – 4.000 de granturi de studiu, iar pentru doctorat – 1.504.
Granturile de studiu se pot fracționa în condițiile respectării capacității de școlarizare. „De exemplu, o universitate care primește o mie de granturi le poate da toate pentru locurile bugetate sau le poate fracționa. Altfel spus, pot fi date 500 de granturi pentru locurile bugetate, iar restul pentru locurile cu taxă, dar la care facultatea poate contribui cu o anumită sumă, iar studentul cu restul. În schimb, universitățile nu vor mai putea percepe taxe mai mici decât costurile reale”, susțin oficialii MECTS.