– Cele mai înjurate femei din Suceava au ajuns să fie operatoarele de la 112
– De la începutul anului și pînă în prezent, la 112 s-au primit peste 580 de mii de apeluri, doar cîteva mii dintre acestea fiind redirecționate către ambulanță, poliție și pompieri
– Deși legea prevede clar sancțiuni pentru autorii acestor glume de prost gust, foarte puțini au fost „taxați” din acest motiv
Înființat de aproximativ un an de zile la Suceava, serviciul de urgență 112 e bombardat zi de zi cu mii de apeluri care mai de care mai ciudate. Pentru că este gratuit și poate fi accesat din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, 112 e „înroșit” zilnic cu tot felul de apeluri „condimentate” cu înjurături, alarme false sau propuneri indecente. Potrivit statisticilor, de la începutul anului și pînă în prezent, la 112 s-au primit peste 580 de mii de apeluri, mare majoritatea (peste 97%) fiind încadrate în așa-zisa categorie a apelurilor false. Practic, din cele 581.562 de apeluri primite de la începutul anului și pînă acum două zile, doar cîteva mii au fost redirecționate către ambulanță, poliție și pompieri. Șeful Oficiului Județean de Telecomunicații Speciale (n.r. -autoritatea competentă să instaleze, să opereze, să întrețină și să mențină, la nivelul județului, sistemul 112), colonelul Mihai Dascălu (foto), a declarat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă organizate la sediul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Suceava, că au fost cazuri cînd din cauza acestor apeluri false, operatoarele de la 112 au răspuns cu întîrziere la cele reale. Totuși, cînd vine vorba de sancționarea celor care și-au făcut o pasiune din a suna la 112 fără nici un motiv, colonelul Dascălu spune că această misiune revine Poliției. Or, la nivelul IPJ Suceava, au fost „taxate” doar cîteva zeci de persoane din rîndul miilor de autori ai apelurilor injurioase sau ai alarmelor false, mare parte dintre cei sancționați fiind indivizii care, la începutul acestui an, au început să anunțe, chipurile, amplasarea unor bombe în diferite zone ale județului Suceava. Cert e că toată această problemă a apelurilor injuriose, care au transformat 112-ul într-o glumă de prost gust, ar putea fi rezolvată destul de simplu, mai ales că datele de identificare a celor care sună aiurea pot fi aflate fără prea mari eforturi, datorită și tehnicii de ultimă oră cu care este dotat acest serviciu de urgență. Lucrurile ar sta, probabil, cu totul altfel dacă o bună parte dintre aceste specimene ar fi trase la răspundere. Potrivit legii, se interzice utilizarea numărului 112 în scopuri ce nu reprezintă apeluri de urgență: „apelarea abuzivă sau alertarea falsă a centrelor pentru preluarea apelurilor de urgență constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000.000 la 5.000.000 de lei (n.r.-Legea 398/2002)”. Serviciul de urgență 112 a fost înființat la Suceava în luna noiembrie a anului trecut și urmărește reducerea timpului de intervenție și folosirea eficientă a resurselor umane și materiale implicate în rezolvarea cazurilor de urgență. Apelarea numărului 112 reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgență (Poliție, Pompieri, Ambulanță) în timpul unei situații de urgență. Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgență 112, inclusiv cel de la Suceava, este compus din profesioniști (de regulă femei) care răspund la apelurile de urgență 24 din 24 de ore și care sînt instruiți pentru a asista apelanții în cazuri de urgență și a-i ajuta în cel mai scurt timp posibil.
