De necrezut

80% din apelurile la 112, efectuate de „glumeți” inconștienți



– Numărul apelurilor efectuate de indivizi care sună pentru a înjura, a face glume sau pur și simplu pentru a ține linia ocupată este imens, fiind de ordinul zecilor de mii în fiecare lună
– În prima lună a acestui an, din județul Suceava, la 112 au fost efectuate nu mai puțin de 80.000 de apeluri false, în condițiile în care numărul total al „sesizărilor” a fost de 100.000
– Alți apelanți țin inutil linia ocupată cu sesizări banale, care nu sunt nici pe departe urgențe, cerând ajutorul poliției când rămân fără benzină sau când nu găsesc un loc de cazare
Înjură, fac farse de doi bani, sau se mulțumesc doar să sune din minut în minut, fără a spune o vorbă. La mai bine de 3 ani de la înființare, Serviciul de preluare a apelurilor de urgență continuă să fie luat zilnic cu asalt, de indivizi care nu găsesc altceva mai bun de făcut, decât să-și bată joc de operatoarele care lucrează la acest serviciu. Pe lângă faptul că pun la încercare nervii unor oameni nevinovați și cheltuiesc inutil banii statului, cei care au asemenea preocupări comit un fapt deosebit de grav: întârzie timpul de răspuns la apelurile reale, când se semnalează producerea unui grav accident rutier, izbucnirea unui incendiu sau alte situații din categoria celor de urgență. Deși s-ar crede că doar copiii au astfel de preocupări, nu este deloc așa, adulții fiind și ei „abonați”, în număr mare, la ocuparea inutilă a liniilor telefonice. Numărul apelurilor efectuate de acești indivizi este imens, fiind de ordinul zecilor de mii în fiecare lună. În județul Suceava, de la începutul anului, lună de lună, cel puțin 80% din apelurile efectuate la 112 au fost de această natură.
– 80.000 de apeluri false într-o lună
Copii care „sesizează” crime, bătăi, violuri, incendii, tot felul de infracțiuni care mai de care mai ciudate, adulți care înjură ca la ușa cortului și cer ajutor în tot felul de situații ireale, cu asta se confruntă, zilnic, operatoarele care preiau apelurile la 112. Mai nou, o serie de indivizi se mulțumesc doar dea beep-uri sau să o lase pe operatoare să vorbească singură. În luna ianuarie a acestui an, la 112 au fost efectuate puțin peste 100.000 de apeluri. Peste 80.000 nu reprezentau un caz real, intrând în categoria tipurilor de apeluri prezentate mai sus. Și în următoarele luni situația a fost cam aceiași, numărul de apeluri false scăzând doar în condițiile scăderii per total a numărului de apeluri. Atunci când apelantul de la celălalt capăt al firului se dovedește a fi coerent, declinându-și identitatea și precizând numărul de pe care sună, operatoarea îl transferă imediat la poliție, pompieri sau ambulanță, funcție de natura urgenței.
– Cer ajutor la 112 când rămân fără benzină sau când nu găsesc cazare
În afara indivizilor care sună la 112 pentru că nu găsesc altceva mai bun de făcut, mai există o categorie care face apeluri inutile, făcând sesizări banale, care sunt de competența poliției locale și pot fi rezolvate în alt mod. „Numărul 112 este pentru apelurile de urgență nu pentru sesizări. Din păcate, pierdem foarte mult timp cu apelurile inutile. Cum apelul este gratuit, oamenii s-au învățat să sune la acest număr pentru orice banalitate deși, de multe ori, secția de poliție este la doar câteva sute de metri de ei”, a explicat inspectorul principal Alin Botezatu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Suceava. Numai de la începutul anului au fost cazuri în care reclamanții au sunat la 112 pentru că au rămas fără benzină, pentru că nu cunoșteau locurile de cazare din orașul în care au ajuns, sau pentru că s-a blocat portiera de la mașină. În plus, mai toți cei care sunt implicați în tamponări ușoare, pe care ar trebuie să le rezolve deplasându-se personal la cel mai apropiat sediu de poliție rutieră, sună și ei la 112. O altă mare problemă apare atunci când apelantul semnalează un fapt grav dar se pierde în detalii inutile. „Mulți pun accent pe cauze, dând vina pe anumite persoane și oferind cu greu datele importante, care trebuie aflate pe loc, pentru a se putea interveni”, a explicat inspectorul principal. În unele cazuri, când sunt sesizate aspecte care nu se confirmă, iar reclamantul se face vinovat direct de acest lucru, se apelează și la amenzi. Recent o femeie a fost sancționată contravențional cu câteva milioane de lei vechi deoarece a sunat la 112 sesizând că a fost opărită cu apă fierbinte de către soț. În realitate, femeia se opărise singură, din greșeală, dând vina pe bărbat doar pentru a se răzbuna. Într-un alt caz, o femeie a sunat la 112 reclamând că, în timp ce se afla într-un bar din localitatea de domiciliu, indivizi necunoscuți i-au furat calul și căruța. În realitate femeia, din cauza stării de ebrietate, uitase că și-a lăsat animalul și atelajul pe o pășune din apropiere.
– Cinci întrebări scurte și la obiect
Atunci când sună la 112, apelantul trebuie să răspundă la cinci întrebări importante. Ce urgență are, unde este urgența, unde se află în momentul în care vorbește la telefon, de la ce număr sună și cum se numește. Imediat după ce oferă aceste detalii, este transferat către instituția care îl poate ajuta. Cele mai multe apeluri sunt de competența poliției, în timp ce cazurile care țin de intervenția unei salvări sunt și ele numeroase.



Recomandări

Mesaje false pe WhatsApp, în care „copiii” le cer urgent o sumă de bani sucevenilor. Unii au căzut în plasă

Mesaje false pe WhatsApp, în care „copiii” le cer urgent o sumă de bani sucevenilor. Unii au căzut în plasă
Mesaje false pe WhatsApp, în care „copiii” le cer urgent o sumă de bani sucevenilor. Unii au căzut în plasă

Tineri cu studii în Drept din Suceava au demarat o campanie de înăsprire a legii penale privind violențele asupra femeilor

Tineri cu studii în Drept din Suceava au demarat o campanie de înăsprire a legii penale privind violențele asupra femeilor
Tineri cu studii în Drept din Suceava au demarat o campanie de înăsprire a legii penale privind violențele asupra femeilor