Aproape 6.000 de cetățeni români au solicitat, în primul semestru al acestui an, eliberarea certificatului de înregistrare ca lucrător independent în Marea Britanie, procedura de obținere a acestui tip de certificat fiind mai ușoară decât obținerea autorizației de muncă, informează, miercuri, ANOFM.
Potrivit autorităților britanice, citate de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), în primul semestru al acestui an 5.925 de cetățeni români au solicitat eliberarea certificatului de înregistrare ca lucrător independent.
Pentru a desfășura activitate în calitate de lucrător independent nu este nevoie de obținerea autorizației de muncă, lucrătorul având posibilitatea, însă nu și obligația, de a aplica pentru obținerea certificatului de înregistrare (registration certificate), cunoscut și sub denumirea de „yellow card”, eliberat de către Border and Immigration Agency, structură a Home Office (Ministerul de interne), proceduri care fac ca accesul pe piața muncii să fie mai facil.
Din punct de vedere juridic, deosebirea dintre un angajat în baza unui contract individual de muncă și un angajat pe cont propriu (lucrător independent) constă în faptul că lucrătorului care desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă i se aplică legislația muncii din Marea Britanie, existând instituții specializate care se ocupă de respectarea drepturilor lor, iar lucrătorul independent își desfășoară activitatea în baza unui contract de prestări servicii, deci a unui contract comercial, acesta nebeneficiind de drepturile minimale prevăzute de legislația muncii în ceea ce privește salarizarea, timpul de muncă și de odihnă și nici de instituții specializate care să se ocupe de respectarea acestor drepturi.
De asemenea, potrivit legislației britanice, companiile care prestează servicii de consiliere în domeniul imigrației în vederea reglementării statutului sau a dreptului de ședere pe teritoriul Marii Britanii trebuie să fie autorizate de către Office of the Immigration Services Commissioner (OISC), aceasta fiind și instituția unde pot fi înaintate plângerile în cazul în care serviciile oferite de companii nu corespund solicitărilor.




