Aproape 90 % dintre români nu merg deloc la cinematograf, operă, operetă sau teatru, în timp ce 52% din populația României nu citește cărți niciodată, potrivit studiului „Influența media asupra comportamentului electoral”, realizat de Centrul de Sociologie Urbană si Regională (CURS).
Studiul „Influența media asupra comportamentului electoral”, realizat de CURS, analizează, pe lângă aspecte legate de media, și principalele activități culturale derulate de români, în timpul liber.
Cercetarea s-a desfășurat pe un eșantion de 2.000 de subiecți, cu vârste peste 18 ani, din gospodăriile cu televizor, în perioada 1-25 septembrie. Eșantionul a fost stratificat în conformitate cu structura populației pe mediu de rezidență urban-rural și opt regiuni geografice – Transilvania, Oltenia, Muntenia, Moldova, Dobrogea, Crișana, București, Banat. Instrumentul de cercetare folosit a fost chestionarul.
86% nu merg la teatru
Astfel, s-a constatat că românii nu merg la cinematograf, operă, operetă, concerte sau teatru, într-un procent foarte mare. 87% din cei intervievați nu merg deloc la cinematograf, în timp ce 8-9% merg o dată – de două ori pe an, 1% – o dată pe lună și 1% – de câteva ori pe lună.
De asemenea, 89% din populație nu merge deloc la operă, operetă sau concerte, 8% – merge o dată sau de două ori pe an, 1% – o dată pe lună.
În același timp, 86% din populație nu merge deloc la teatru, iar 10% – merge o dată – de două ori pe an, în timp ce 74% din populație nu vizitează deloc muzee sau expoziții, 18% – o dată, de două ori pe an, 2% – o dată pe lună, 1%- de câteva ori pe săptămână.
Românii nu merg nici la discotecă, 82% dintre cei intervievați declarând că nu merg niciodată la discotecă sau în cluburi, 6% merg o dată sau de două ori pe an și numai 1% – de câteva ori pe săptămână.
Populația României nu e interesată nici de citit, potrivit rezultatelor cercetării. Astfel, 52% dintre respondenți au declarat că nu citesc niciodată cărți, în timp ce 28% – citesc rar, 9% – sub o oră zilnic, 5% – una-două ore zilnic, doar 1 % din populație citind cărți peste 4 ore în fiecare zi. În ceea ce privește locul în care citesc, 85% dintre respondenți spun că fac acest lucru acasă.
În schimb, românii ascultă muzică. Astfel, deși 29% din populația chestionată declară că nu ascultă niciodată muzică, 14% spun că ascultă 2 ore zilnic, iar 12% ascultă peste 4 ore zilnic. În plus, 49% din populație spun că merg la sărbători/ evenimente locale, o dată sau de două ori pe an.
Peste 90% merg la biserică
Biserica este o instituție foarte frecventată de români. Astfel, peste 90% din respondenți, în vârstă de peste 18 ani, au declarat că merg la biserică. Dintre aceștia, 33% au spus că merg la biserică o dată – de două ori pe an, în timp ce 31% – de câteva ori pe lună, iar 6% – de câteva ori pe săptămână.
Marja de eroare a cercetării CURS este de +/-2,2%.
Cercetarea „Influența media asupra comportamentului electoral” a fost realizată de CURS pentru CNA, materialul făcând parte din proiectul “Expertiză și profesionalism în audiovizual”, finanțat prin programul Phare. Costul total al acestui studiu este 17.000 de euro.


