Cea mai importantă problemă a acestei săptămâni este licitația pentru desemnarea firmei ce va asigura consultanța în vederea emiterii de obligațiuni municipale. Așa cum se știe, Consiliul Local și-a dat un acord de principiu pentru formarea unei echipe de stabilire a firmei de consultanță. Emisiunile de obligațiuni municipale reprezintă un instrument modern de finanțare a autorităților locale, o metodă avantajoasă care asigură împrumuturi pe o perioadă mare de timp, pentru 20 de ani, cu costuri mai mici decât costurile bancare. S-a desfășurat o licitație de oferte, singura ofertă fiind din partea firmei VMB Partners SA București. Se pare că este o firmă de consultanță de referință din România, pentru că este firma care a asigurat consultanță, pe aceeași problematică, în municipiul București, 1.000 de miliarde de lei vechi, Iași – 1.200 de miliarde de lei, Bacău – 250 și 533 de miliarde de lei, dar și pentru mai multe Consilii Județene, precum cel din județele Hunedoara – 360 de miliarde de lei sau Timiș – 350 de miliarde de lei vechi. Este o firmă de profesioniști, cu experiență, iar oferta pe care au făcut-o se pare că este una pertinentă, cu un procent de 0,6% din valoarea obligațiunilor emise.
Urmează ca, în 27 iulie, să se întrunească și comisia care va desemna firma câștigătoare. Oferta acestei firme este eligibilă, deci în perioada următoare VMB Partners SA București ne va prezenta mai multe simulări, mai multe variante, care vor fi analizate în Consiliul Local. Nu ne dorim să facem o îndatorare de dragul îndatorării la Suceava. Vrem să folosim acești bani pentru reconstrucția orașului, pentru cofinanțarea proiectelor mari pe infrastructură și pe modernizarea municipiului.
Pe principiul echității, mi se pare normal ca de împrumutul făcut pe o perioadă de 20 de ani să beneficieze cei care vor plăti pentru rambursarea banilor împrumutați. Vorbim de un împrumut, dar de un împrumut printr-o altă metodă. Este posibil să reluăm în calcul împrumuturile efectuate de municipiul Suceava, care sunt modice în acest moment, undeva la 4% ca și grad de îndatorare, ca să nu mai spun că unele împrumuturi sunt gen ipoteci. Este vorba despre împrumutul pentru proiectul „Utilități și mediu”, cuprins în gradul de îndatorare, dar care nu este consumat, despre împrumutul pentru proiectul ISPA, de 6 milioane de euro, care de asemenea nu este consumat. Avem un grad de îndatorare destul de redus și ne dorim să putem face o reașezare liniară, posibil ca anumite credite să fie rambursate prin această emisiune de obligațiuni, fiind vorba despre un singur împrumut pe un număr mai mare de ani.
Scopul acestei emisiuni de obligațiuni nu este de a îndatora și mai mult municipiul Suceava, ci de a asigura finanțarea necesară dezvoltării, alinierii din punct de vedere nu numai geografic, dar și al infrastructurii, urbanisticii cu țările Uniunii Europene. Geografic, Suceava este în Europa, dar, din păcate, pe linie de infrastructură și urbanistică încă avem de lucrat. În câțiva ani trebuie să transformăm Suceava într-un oraș european. Prin această posibilitate de împrumut, sunt asigurate resursele financiare necesare pentru o dezvoltare de anvergură.





