”4,3,2”, pe primul loc într-un top al celor mai bune filme pe 2007, alături de ”A fost sau n-a fost”



Filmul „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, în regia lui Cristian Mungiu, s-a situat pe primul loc în topul celor mai bune filme pe 2007 realizat de International Herald Tribune, un clasament în care locul al șaselea este ocupat de „A fost sau n-a fost”, de Corneliu Porumboiu.
Topul realizat de criticul de film A.O. Scott, pentru International Herald Tribune, „constă (cu excepția primelor două locuri n.red.) din perechi (și într-un caz dintr-un trio) al filmelor care completează, complementează, contrazic sau se angajează unele pe altele. Luat singur, fiecare film din listă poate constitui un exemplu, dar fiecare este îmbogățit și complicat de perechea sa. Selecțiile gemene pot funcționa ca filme duble sau ca posibile alternative (dacă nu X, atunci poate Y)”.
Pe primul loc s-a situat „4,3,2”, filmul lui Cristian Mungiu, câștigător al Palme d’Or la Festivalul de film de la Cannes, „cea mai recentă dovadă a unei cinematografii românești înfloritoare”. Este un film grozav, pentru că „este o combinație curajoasă între disciplina formală, crudă a lui Mungiu, naturalismul neafectat al interpretărilor (mai ales cea a Anamariei Marinca) și o onestitate morală care merge dincolo de ceea ce se crede a fi, în mod obișnuit, realismul.”
Filmul lui Mungiu este secondat de lungmetrajul „Ratatouille”, ale cărui scenariu și regie sunt semnate de Brad Bird, un posibil câștigător al premiului Oscar pentru animație, în februarie. Bird face apologia excelenței în muncă într-o lume în care „se tolerează și se sărbătorește prea adesea mediocritatea”.
Violența, răzbunarea, răul gratuit: aceste trăsături pot deveni clișee, dar pesimismul original despre natura umană are încă puterea să șocheze. Și adăugată creativității îndrăznețe demonstrate de Paul Thomas Anderson în „There Will Be Blood” și de Tim Burton și Stephen Sondheim în „Sweeney Todd: Bărbierul diabolic din Fleet Street”, ocupantele locului al treilea, mizantropia poate căpăta intensitate revelatoare. Herald Tribune adaugă faptul că Daniel Day-Lewis (în „Blood”) și Johnny Depp (în „Todd”) sunt unii dintre cei mai carismatici monștri din cele mai recente filme.
Pe poziția a patra se situează două filme despre niște muzicieni populari, „I’m not there”, de Todd Haynes, și „Joe Strummer: The Future Is Unwritten”, de Julien Temple, care îmbină misterul și magia subiectelor cu tehnici vizuale și narative inventive.
„No End in Sight”, de Charles Ferguson, și „Terror’s Advocate”, de Barbet Schroeder, ocupă poziția a cincea. Primul este un documentar „devastator” despre nebunia care a dominat America în primele luni ale invaziei Irakului, în timp ce cel d-al doilea este un portret al avocatului francez Jacques Vergès, dedicat celor de stânga, care mai au încă idei romantice despre faptul că violența politică este un răspuns atractiv moral la opresiune.
Pe poziția a șasea se situează „A fost sau n-a fost”, în regia lui Corneliu Porumboiu considerat o alternativă/ completare a lungmetrajului de debut al lui Jorge Gaggero, „Live-in Maid”. Ambele spun povești anecdotice ale unor oameni simpli aflați la mila evenimentelor istorice.
Pe poziția a șaptea se regăsesc două filme inspirate din povești reale, despre eliberarea spiritului: „Into the Wild”, de Sean Penn, și „The Diving Bell and the Butterfly”, de Julian Schnabel.
Două melodrame despre trezirea conștiinței se găsesc pe poziția a opta: „Viața celorlalți”, de Florian Henckel von Donnersmarck, recompensat cu premiul Oscar, și „Michael Clayton”, de Tony Gilroy.
„The Savages”, scris și regizat de Tamara Jenkins, și „Away from Her”, de Sarah Polley, s-au situat pe poziția a noua, acestea fiind două filme despre umilințele bătrâneții, lipsite însă de exagerări.
Topul este comnpletat de trei filme despre confuzie sexuală, „Knocked Up”, „Superbad” și „Juno”.
International Herald Tribune a acordat și câteva mențiuni de merit, filmelor „Amantul doamnei Chatterley”, „Into Great Silence”, „Starting Out in the Evening”, „Before the Devil Knows You’re Dead”, „Nu există țară pentru bătrâni”, „The Band’s Visit”, „Charlie Wilson’s War”, „Bamako” și „I se spunea Zodiac.