După extinderea din ultimii ani a traseului mocăniței în amonte pe Valea Moldoviței, până în zona forestieră a satului Argel, și creșterea spectaculoasă a numărului de turiști veniți la Moldovița pentru o plimbare cu vechiul trenuleț, Georg Hocevar, proprietarul Mocăniței ”Huțulca”, și autoritățile locale din comunele Moldovița și Vatra Moldoviței doresc prelungirea liniei înguste pe traseul căii ferate normale până în zona Mănăstirii Moldovița, din centrul comunei Vatra Moldoviței. Demersurile pentru transformarea liniei de 6 kilometri dintre cele două comune în una turistică au început de câțiva ani, însă se lovesc și astăzi de răspunsurile rigide ale conducerii CFR. Pe lângă asta, o altă piedică în calea dezvoltării liniei înguste până în Gara Moldovița o reprezintă ocuparea ilegală a unui teren care aparține Primăriei Moldovița de către un localnic pe numele căruia s-au deschis mai multe dosare penale.
Răspunsurile reprezentanților CFR Infrastructură complică mult modul de soluționare a problemei
Extinderea traseului mocăniței până la Mănăstirea Moldovița a devenit o necesitate pentru autoritățile locale, care vor o creștere a atractivității turistice în întreaga zonă. De aceea propunerea lui Georg Hocevar ca, în viitorul apropiat, turiștii care vizitează Mănăstirea Moldovița, monument înscris pe lista patrimoniului UNESCO, să poată ajunge cu mocănița până la Moldovița și mai departe, până la Argel, a trezit interesul tuturor. Cea mai bună soluție pentru prelungirea căii ferate înguste a devenit astfel folosirea vechiului traseu de cale ferată normală, aflată în conservare din anul 2010, când inundațiile produse pe Valea Moldoviței au făcut-o nefuncțională. Nenumăratele cereri adresate de Georg Hocevar proprietarului liniei, Compania CFR Infrastructură, au primit răspunsuri care complică mult modul de soluționare a problemei.
Georg Hocevar, proprietarul Mocăniței ”Huțulca” din Moldovița, ne-a spus: ”Calea ferată normală de pe Valea Moldoviței a fost închisă, ca și cea spre Nisipitu-Ulma, în urma cererilor de rentabilizare adresate companiei CFR Infrastructură de către Fondul Monetar Internațional. În urma cererilor pe care le-am trimis celor de la CFR Infrastructură pentru achiziționarea liniei, răspunsul lor a fost că linia poate fi vândută numai după dezmembrarea ei, noi putând cumpăra doar părțile componente, adică traversele și liniile componente. Eu cred că acest mod de interpretare a cererilor Fondului Monetar Internațional (FMI) de către conducerea CFR Infrastructură este incorect și nu reflectă realitatea. De ce ar trebui să se consume atâta energie și bani cu demontarea totală a căii ferate normale și remontarea ei la un ecartament de 760 de milimetri, când am putea muta doar una dintre șine la distanța de care avem noi nevoie. O să cerem un punct de vedere și celor de la FMI, să înțelegem dacă cei de la CFR interpretează corect aceste hotărâri ale Fondului.”
În cazul în care s-ar putea ajunge la o înțelegere cu reprezentanții CFR Infrastructură, care ar presupune cumpărarea căii ferate fără a necesita demontarea ei, extinderea căii ferate înguste s-ar putea face foarte ușor, prin montarea unei șine interioare sau translatarea șinei vechi spre interior, toată lucrarea durând mai puțin de două luni de zile.
Extinderea liniei ferate înguste întâmpină obstacole începând cu zona gării din Moldovița
Creșterea în permanență a numărului de turiști doritori să facă o plimbare cu vagoanele trenulețului pe linie îngustă a făcut necesară o altă locație de plecare pentru mocăniță, dotată cu casă de bilete, birou de mișcare și toalete publice. Intenția lui Georg Hocevar de a prelungi calea ferată îngustă din depou până în Gara CFR Moldovița, pentru o mai bună organizare a transportului turistic, s-a lovit de rezistența unui individ care l-a împiedicat în mod constant să construiască noua linie, chiar dacă terenul aparține primăriei din Moldovița. Problemele au apărut încă din luna martie a acestui an, când proprietarul mocăniței, Georg Hocevar, a început construcția unei noi linii înguste, din depoul actual spre Gara CFR din Moldovița, pe care a închiriat-o de la CFR începând cu data de 1 aprilie 2016. După extinderea primului tronson de linii, Alin Boșutar, proprietarul unui depozit de lemn din vecinătate, a demontat în timpul nopții linia nou construită, cu tot cu traverse. Acest incident a avut loc pe 10 martie, după care atitudinea sfidătoare față de dorința de extindere a căii ferate a continuat. Alin Boșutar a fost amendat de Primăria Moldovița, pe numele său fiind deschis un dosar penal pentru ocuparea terenului public în mod abuziv și, în urma amenințărilor făcute de acesta la adresa primarului comunei, alte două plângeri penale pentru amenințare au fost depuse pe numele acestuia.
În urma contractului de închiriere a Gării Moldovița, aceasta a fost amenajată de Georg Hocevar, care a renovat sala de așteptare, casa de bilete și toaletele, fiind realizată o nouă sursă de apă pentru gară. El speră ca problema accesului spre gară a căii ferate înguste să fie rezolvată cât de curând, pentru un transport turistic în condiții civilizate.
După solicitările făcute autorităților centrale, conducerea Consiliului Județean vrea să ajute la deblocarea situației
Cei care ajung să se plimbe cu mocănița pe Valea Moldoviței parcurg una dintre cele mai frumoase zone ale Bucovinei. Extinderea acestui traseu ar spori atractivitatea turistică pentru această zonă a județului, cu un impact economic, cultural și spiritual asupra comunităților din Moldovița și Vatra Moldoviței. Dorința autorităților locale și a proprietarului micului trenuleț ca în viitorul apropiat turiștii care vizitează Mănăstirea Moldovița să poată ajunge de aici cu mocănița la Moldovița și mai departe spre Argel are nevoie acum de sprijinul autorităților județene. După nenumărate răspunsuri care îngreunează modul de rezolvare a problemei de infrastructură, pentru prelungirea traseului mocăniței, președintele Consiliului Județean, Gheorghe Flutur, încearcă găsirea unei soluții de deblocare.
”I-am înmânat ministrului Transporturilor, Sorin Bușe, în timpul vizitei pe care a făcut-o la Suceava, un memoriu prin care i-am prezentat solicitarea de transfer a liniei CFR spre autoritățile locale, solicitare cu care eu sunt de acord. Trebuie luată în calcul o asemenea propunere și să vedem ce se poate face pentru extinderea liniei turistice până la Vatra Moldoviței, pe un traseu care ar atrage foarte mulți turiști”, a declarat Flutur.
Mocănița ”Huțulca” de la Moldovița, un obiectiv tot mai îndrăgit de turiștii de pretutindeni
Investițiile făcute în ultimii ani de Georg Hocevar, proprietarul mocăniței și președintele Asociației pentru Păstrarea Liniilor Înguste din România, au început să dea roade. De câțiva ani creșterea numărului de turiști a fost semnificativă de la un an la altul, ajungând ca în primele nouă luni ale acestui an peste 25.000 de vizitatori să fi circulat cu trenulețul pe Valea Moldoviței. Extinderea cu câțiva kilometri la un traseu care ar totaliza 40 de kilometri dus-întors, precum și includerea Mănăstirii Moldovița în acest circuit ar mări cu siguranță cererea turistică pentru întreaga zonă. Într-un clasament al celor mai frumoase locuri și obiective turistice întocmite de Asociația ”Cele mai frumoase sate din România” în ultimii ani, Mocănița ”Huțulca” din Moldovița s-a clasat pe locul doi, iar noile investiții o vor menține cu siguranță între aceste frumuseți de top ale țării.

















