Bobocei de clasă pregătitoare, micuți de 6 ani care abia au intrat în rândul școlarilor, învață laolaltă cu elevi din clasele I, a II-a, a III-a și a IV-a, în bănci alăturate și cu același învățător. Se întâmplă la Școala Primară Racova, comuna Udești, dar și în alte câteva sate sucevene, unde clasele cu învățământ simultan nu sunt o raritate. Pentru a nu se desființa școli, situație care i-ar transforma pe copiii abia ieșiți de pe băncile grădiniței în navetiști, elevi de la 6 ani învață carte la un loc cu elevi de 10 ani. La nivelul județului mai există alte șapte clase de cinci generații diferite, majoritatea în comuna Izvoarele Sucevei, în sate mici, cu elevi „condamnați” la predare simultană.
Cinci lecții predate în același timp, la școala din Racova
Silvia Pițuleac este singurul cadru didactic de la Școala Primară Racova, comuna Udești, unitate de învățământ compusă dintr-o singură clasă în care învață 21 de elevi de la 6 la 10 ani. Toți în același timp, însă la materii diferite.
Reporterii Monitorului de Suceava au asistat la o oră de curs de la clasa cu învățământ dublu simultan de la Racova. La școală elevii nu simt că fac parte dintr-un colectiv nefiresc sau că au cu o șansă mai puțin la un învățământ de calitate. Greul cade însă pe umerii învățătoarei, care trebuie să facă față provocării de a-i învăța carte pe năzdrăvanii de vârste diferite.
Clasa de la Racova cuprinde doi elevi de pregătitoare, opt elevi de clasa I, patru de clasa a II-a, patru de clasa a III-a și trei elevi de-a IV-a.
Ajutați de învățătoare, cei doi elevi din prima bancă, de la pregătitoare, lucrează câteva exerciții de dezvoltare personală, timp în care, până le vine rândul să fie ascultați sau să li se predea lecția, ceilalți colegi mai mari își mai pierd răbdarea, se lasă distrași de alte activități, cer ajutorul dascălului la diverse exerciții sau lucrează independent.
Cu o experiență de aproape 20 de ani la catedrele claselor simultane, Silvia Pițuleac recunoaște că este nevoie de multă organizare, de răbdare și, în același timp, de o planificare riguroasă pentru ca învățământul simultan să fie unul eficient. Învățătoarea mărturisește că modul de predare este diferit și necesită o atenție deosebită, activitatea fiind mult mai solicitantă în momentul în care predarea este una simultană. La clasă trebuie să găsească permanent noi modalități de a-i ține ocupați pe elevi și să îmbine activitatea independentă cu cea directă.
„Este foarte greu, dar eu sunt obișnuită, am lucrat foarte mulți ani la clase simultane. Totuși, în acest an am 21 de copii, sunt mulți. Cu toate astea, nu sunt cu materia în urmă, elevii lucrează pe fișe, pe caiete speciale. Dacă lucrez cu o parte din ei, ceilalți au altă activitate de făcut, nu trebuie să existe timpi morți”, spune învățătoarea de la Racova.
De cealaltă parte, Oana Popescu, directoarea adjunctă a Școlii Gimnaziale Udești, unitate la care școala din Racova este arondată, explică de ce s-a ajuns în situația în care învățătoarea predă pentru cinci generații în același timp. „Copiii învață împreună din cauza numărului mic de elevi din sat, aceasta fiind singura soluție pentru ca această școală să nu se desființeze. Dacă această unitate s-ar desființa, elevii ar trebui duși la școala din Poieni, care este destul de departe. Anul trecut au fost două clase care funcționau la fel, dar efectivul de elevi era mai mic”, a precizat Oana Popescu.
Chiar dacă s-a ajuns la acest compromis, directoarea adjunctă spune că părinții sunt mulțumiți că micuții merg la cursuri în sat, aproape de casă, nefiind nevoiți să piardă timp cu naveta.
Cum funcționează clasele dublu simultane
La primele ore ale programului școlar, învățătoarea din Racova face cursuri cu elevii din clasa pregătitoare, I și a II-a. Următoarele două ore sunt făcute împreună, după care ultimele două ore rămân pentru elevii din clasele a III-a și a IV-a.
Intervalul comun în care toate cele cinci clase se intersectează reprezintă adevărata piatră de moară pentru cadrul didactic.
„Trebuie să le acord același timp tuturor, nu vreau să fac diferențe între elevi sau între clase. Ei trebuie să aibă aceleași cunoștințe ca un copil de la oraș”, spune Silvia Pițuleac, aceasta mărturisind că, odată ce termină ciclul primar, elevii din Racova reușesc să facă față cerințelor din ciclul gimnazial.
Situația la nivel de județ
La nivelul întregului județ, în anul școlar 2014-2015 funcționează 153 de clase de nivel primar cu învățământ simultan și 18 de nivel gimnazial în același regim de școlarizare.
Insp. Mariana Drumea, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Suceava, explică: „Cauzele care duc la organizarea în regim simultan a claselor sunt: numărul mic de copii de vârstă școlară din satul respectiv, distanța mare față de școala de centru, drumuri greu accesibile, uneori impracticabile, mai ales în perioada iernii (de exemplu Școala Primară Buc, din comuna Izvoarele Sucevei, se află la 10 km de școala de centru, drumul fiind impracticabil pentru circulația auto)”.
Aceasta a mai precizat că toate clasele de nivel gimnazial sunt constituite cu elevi din două clase.