2011 poate fi caracterizat prin revenirea în scenă a muzicalității, grație cântăreței Adele, care a reușit prin vocea ei remarcabilă să schimbe fața industriei muzicale, dominată în ultimii ani de versuri minimaliste, mesaje facile și o sexualizare exacerbată a videoclipurilor pieselor pop și R&B.
Dacă în 2010, Lady Gaga, Rihanna, Britney Spears, Katy Perry și Nicky Minaj au „monopolizat” incontestabil industria muzicală internațională, câștigând zeci de trofee – atribuite în trecut unor artiști de prestigiu -, dominând topurile muzicale și clasamentele vânzărilor de discuri, dar alegând să obțină aceste victorii mai puțin prin calitatea artistică a pieselor lor, ci mai mult prin atitudini care șochează, costume extravagante, piese cu mesaje minimaliste și videoclipuri în care abundau scenele lascive și invariabile peruci fosforescente (verzi, portocalii, albastre sau blonde), anul 2011 a adus cu sine o diminuare a acestei tendințe, odată cu apariția pe scena muzicală a cântăreței britanice Adele, considerată de mulți critici de specialitate drept „o gură de aer proaspăt”.
Se părea că și în acest an muzica pop va fi dominată de curentul pop-art. Superstarurile Beyonce, Rihanna și Lady Gaga au lansat fiecare la începutul lui 2011 câte un album care întruchipa extravaganța dusă până la paroxism, pe măsura costumelor purtate de aceste vedete pe scenă sau în videoclipuri. Katy Perry „s-a îmbarcat” într-un nu mai puțin extravagant turneu mondial- numit de unii în mod ironic „Candy Land” -, iar Nicki „Barbie” Minaj a abuzat în aparițiile ei publice de nenumărate peruci fosforescente. Pitbull și Jennifer Lopez au încercat să impună pe piață o nouă formulă pop-rap, nu mai puțin lipsită de paiete, strasuri și sexualizare exacerbată, iar până și „veterana” Gloria Estefan a ales o casă de discuri hip-hop pentru a-i produce primul ei album din ultimii patru ani.
Taylor Swift, supranumită „prințesa versurilor de jurnal”, și-a îndreptat tot mai mult atenția spre Hollywood, iar cei trei cântăreți din grupul Lady Antebellum, colegii ei de stil muzical (country), și-au „împodobit” noul album cu gloss-ul influențelor pop.
Lil Wayne a ieșit din închisoare cu un album nou-nouț, despre care s-a vorbit însă mai puțin decât despre pantalonii lui șocanți cu imprimeuri de leopard. Întreaga lume muzicală părea îmbrăcată în costume multicolore și căzută în robia videoclipurilor „conceptuale”. În multe privințe, 2011 părea că va semăna cu o fotografie clasică a lui David LaChappelle, vopsită în culorile curcubeului și cu un iz de filme SF.
A apărut însă Adele… Cu o siluetă care este departe de a fi una standard în showbiz, Adele, o cântăreață cu o voce excepțională, a readus în muzica actuală acel sentiment de veridicitate, alegând să cânte în piesele ei despre fapte reale din viață, despre lucruri care contează, chiar dacă ele sunt triste, evitând zâmbele false cu iz de grimasă, ce abundă în videoclipurile unor starlete pop și care, de cele mai multe ori, sunt într-o neconcordanță flagrantă cu versurile pe care sunt „executate”.
Adele nu s-a ferit să vorbească despre suferințele sale în dragoste, în melodii precum „Someone Like You” și „Rolling in the Deep”, extrase de pe cel de-al doilea disc al ei, intitulat „21”. Acest material discografic, descris de editorii revistei Billboard drept un „recviem al despărțirii”, a fost compus după eșecul unei relații amoroase pe care a avut-o artista britanică, iar temele centrale ale albumului sunt iubirea, suferințele în iubire și nevoia de a-ți continua viața după eșecul unei relații.
De altfel, Adele a făcut istorie în topurile Billboard în 2011, devenind prima cântăreață care s-a impus în același an la categoriile „artista anului”, „cel mai bun album al anului” („21”) și „cel mai bun single al anului” („Rolling in the Deep”). Adele, care a primit șase nominalizări la premiile Grammy din 2012, ce vor fi decernate pe 12 februarie, s-a impus și la categoria „cea mai bună cântăreață”.
Totodată, Adele a ocupat prima poziție și în topurile alcătuite de o altă revistă de prestigiu – Rolling Stone – clasându-se în fruntea topului albumelor pe 2011 și în topul single-urilor pe 2011, grație materialului discografic „21” și piesei „Rolling In The Deep”, desemnate cel mai bun album al anului, respectiv cel mai bun single al anului.
Talentul și calitatea cântecelor artistei britanice au fost recunoscute nu doar de un grup restrâns de critici de specialitate, ci și de public, acest aspect fiind evidențiat prin vânzările spectaculoase de care s-au bucurat albumul „21” și single-urile lansate de Adele în acest an. „21” este materialul discografic cu cele mai mari vânzări din secolul al XXI-lea în Marea Britanie și cu cele mai mari vânzări din 2011 în Statele Unite (4,8 milioane de copii) și din lume (13 milioane de unități).
TURNEE – ÎNCASĂRI – SPECTATORI
Orice an în care încasările din turnee au depășit 736.421.586 de dolari poate fi considerat unul bun pentru industria muzicală.
Această sumă uluitoare este marcată fără îndoială de încheierea istoricului turneu mondial „360°” al trupei irlandeze U2 – care s-a întins pe durata a trei ani -, ce a zguduit din temelii ideile preconcepute despre show-urile susținute pe stadioane și a schimbat pentru totdeauna principiile producției de spectacole, după ce a reușit să adune peste 7 milioane de bilete vândute în toată lumea.
După ce a ajuns la final, în luna iulie, „360°” a devenit turneul cu cele mai mari încasări și cu cele mai multe bilete vândute din istoria industriei muzicale (736.421.586 de dolari și 7,2 milioane de bilete). Acest turneu a generat 293,3 milioane de dolari și a avut aproape 3 milioane de bilete vândute pe durata calendarului turneelor alcătuit de Billboard, care a început pe 1 noiembrie 2010 și s-a încheiat pe 8 noiembrie 2011, ocupând astfel prima poziție în clasamentul „Top 25 Tours” alcătuit de Billboard Boxscore în acest an.
Deși „360°” se află într-o categorie proprie, ce pare inaccesibilă altora, prin prisma dimensiunii și a încasărilor obținute, principiile care au stat la baza acestui turneu – durată, destinații alese, calitățile muzicienilor și a pieselor interpretate – sunt însă relevante pentru întreaga industrie a muzicii live. Faptul că astfel de cifre au putut fi obținute, în condițiile dificile ale unei recesiuni economice globale, reprezintă un „testament” pentru anii următori, ce atestă puterea pe care o deține în continuare muzica interpretată live.
Multe alte trupe și muzicieni au reușit performanțe notabile într-un an care a marcat fără îndoială o renaștere a industriei muzicii live. Printre aceștia se numără trupa americană Bon Jovi, care, în mod remarcabil, a reușit să susțină cel mai mare turneu din istoria ei, grație „The Circle Tour”. Acest turneu a obținut încasări totale de 265 de milioane de dolari, dintre care 193 de milioane de dolari au fost obținuți în 2011, și a vândut peste 1,8 milioane de bilete. Un element important care definește succesul trupei Bon Jovi este faptul că, spre deosebire de mulți dintre confrații din generația ei, formația americană nu este una nostalgică. Noile ei albume ajung în fruntea topului Billboard, piesele ei noi sunt difuzate la posturile de radio specializate în muzica contemporană și o mulțime de fani tineri fredonează atât piesele ei noi, cât și pe cele mai vechi.
„Top 25 Tours” conține un mix sănătos de genuri și generații. Cele mai multe dintre numele prezente în acest clasament sunt cunoscute în lumea întreagă, însă un grup – trupa britanică Take That, reunită – i-a șocat pe mulți observatori ai industriei muzicale, obținând în 2011 încasări de 185 de milioane de dolari de la 1,8 milioane de spectatori plătitori de bilete. Aceste cifre spectaculoase se datorează în special show-urilor susținute de Take That în Marea Britanie și în câteva țări europene.
Un alt artist britanic care se află în eșalonul superior al acestui top – pe locul al patrulea – este fostul membru al trupei Pink Floyd, Roger Waters, care și-a început turneul său conceptual – un omagiu adus emblematicului album „The Wall” – anul trecut și l-a continuat în 2011. Potrivit Billboard Boxscore, acest turneu a generat încasări de 150 de milioane de dolari din 92 de concerte, la care au asistat 1,3 milioane de spectatori.
Taylor Swift și-a asigurat cu fermitate statul de membră a elitei muzicale prin prisma succesului obținut în turnee, ocupând poziția a cincea în „Top 25 Tours”. Turneul ei „Speak Now” a adus-o pentru prima dată pe piața muzicală internațională și a reprezentat, totodată, primul ei turneu care a inclus show-uri pe stadioanele din America de Nord. Cântăreața americană de muzică country a reușit prin acest turneu să obțină încasări de aproape 97 de milioane de dolari și a vândut peste 1,3 milioane de bilete.
În Top 25 Tours din acest an, pe locurile următoare s-au clasat, în ordine, Kenny Chesney (încasări de 84,5 milioane de dolari din 55 de show-uri și 1,1 milioane de bilete), Usher (încasări de 74,9 milioane de dolari din 73 de show-uri și 922.327 de spectatori), Lady Gaga (încasări de 71,9 milioane de dolari din 45 de show-uri și 745.735 de spectatori), André Rieu (încasări de 67,1 milioane de dolari din 102 show-uri și 657.757 de spectatori) și Sade (încasări de 53,1 milioane de dolari din 59 de concerte și 588.693 de spectatori).