2010 – anul în care Hollywood-ul a mimat, pentru o clipă, renunțarea la mercantilism



2010 este anul în care Hollywood-ul a mimat renunțarea la mercantilism, Academia americană preferând să premieze la gala Oscarurilor „originalitatea” lungmetrajului cu iz de documentar „The Hurt Locker”, regizat de Kathryn Bigelow, și să ignore succesul de casă al „Avatar”-ului lui James Cameron.
De fapt, anul 2010 a fost din punct de vedere cinematografic profund marcat de complicatele raporturi dintre nevoia de originalitate, clișee și mercantilism, acest aspect fiind parcă mai evident ca oricând, atât în Statele Unite, cât și în Europa, odată cu decernarea premiilor Oscar la Hollywood, a premiului Palme d’Or la Cannes și a Leului de Aur la Veneția.
Ceea ce părea de neconceput s-a produs în luna martie, atunci când membrii cu drept de vot ai Academiei de film americane, care decernează premiile Oscar, au ales să voteze în favoarea lungmetrajului independent „The Hurt Locker”, regizat de Kathryn Bigelow cu un buget minuscul, desemnându-l câștigător atât la categoria „cel mai bun film”, cât și la categoria „cel mai bun regizor”, ignorând aproape complet pelicula 3D „Avatar”, de James Cameron, care, în epocă, avea deja încasări uriașe. Această decizie a Academiei americane pare mai degrabă o concesie de moment în fața criticilor primite în ultimii ani, potrivit cărora Hollywood-ul premiază în special producțiile cu potențial comercial, ignorând aproape complet filmele independente. Deși o victorie – sau mai multe – la gala premiilor Oscar reprezintă totuși o realizare remarcabilă, succesul filmului „The Hurt Locker” nu marchează în niciun caz o întoarcere de durată a Academiei americane către originalitatea filmelor de autor, deoarece pentru anul 2011 producătorii și marile studiourile de la Hollywood mizează pe exact aceleași „rețete” din anii precedenți – continuările unor francize de succes, lansarea unor noi lungmetraje inspirate din romanele de benzi desenate, a unor filme cu vampiri și a animațiilor în 3D -, considerate soluții sigure pentru obținerea unor încasări substanțiale.
În plus, gala Oscar – emisiunea de televiziune care înregistrează audiențe record în SUA – din 2010, cât și toate clipurile publicitare care au precedat-o au insistat cu obstinație mai puțin pe descrierea celorlalte filme din competiție și pe interpretarea actorilor nominalizați, cât pe aducerea în prim plan a celor doi poli principali ai galei: „Avatar”, marele câștigător în box office, dar și la Globurile de Aur, decernate cu doar o lună mai înainte, și „The Hurt Locker”, câștigătorul tuturor premiilor decernate de asociațiile de critici importante din SUA, cei doi regizori, James Cameron și Kathryn Bigelow – căutați de camerele de filmat fie împreună, fie separat, dar neapărat unul după celălalt, și menționând până la saturație relația specială și „rivalitatea” dintre cei doi cineaști (Bigelow este fosta soție a lui Cameron). Din această cauză, mulți dintre cinefilii europeni – și nu numai – au avut sentimentul aproape sufocant că asistă cu neputință la un nou film din seria „Rocky Balboa”, senzație creată de această veritabilă cursă pentru rating a organizatorilor galei Oscarurilor, care doreau neapărat să asigure doza de „entertainment” pentru telespectatorii americani, extrem de pasionați de „spiritul de competiție” și dispuși aproape întotdeauna să nu piardă din ochi o nouă mică-mare „rivalitate” care se conturează în fața lor.
Din păcate, această acută nevoie de originalitate s-a manifestat și în Europa. Și nu oriunde, ci la Cannes și la Veneția, două dintre cele mai prestigioase festivaluri europene. Filmul thailandez „Oncle Boonmee celui qui se souvient de ses vies antérieures”, în regia lui Apichatpong Weerasethakul, care trece de la o banală cină la conversații cu fantome și la o memorabilă întâlnire dintre un pește și o prințesă desfigurată, a fost recompensat, în luna mai, cu trofeul Palme d’Or la Cannes, declanșând furia și consternarea multora dintre criticii de specialitate. Situația a devenit și mai „explozivă” în luna septembrie, la Veneția, când juriul festivalului, prezidat de Quentin Tarantino, a generat un veritabil scandal, fiind acuzat de nepotism, după ce pelicula „Somewhere”, regizată de Sofia Coppola, o fostă iubită a lui Tarantino, a primit Leul de Aur, în defavoarea fascinantului „Venus Noire” de Abdellatif Kechiche, considerat de mulți dintre critici și spectatori drept marea revelație a evenimentului.
BOX OFFICE
Anul care se încheie a fost unul profitabil pentru cinematografia mondială, în pofida crizei economice, încasările la nivel global pentru primele 10 filme din box office apropiindu-se vertiginos de pragul de 10 miliarde de dolari, recesiunea determinându-i pe oameni să redescopere „magia” sălilor de cinematograf.
Potrivit boxofficemojo.com, până la data de 29 decembrie, încasările din 2010 provenind din vânzările de bilete pe plan mondial pentru primele 10 filme au totalizat 9,92 miliarde de dolari. Această cifră este foarte apropiată de recordul absolut în domeniu, stabilit în 2009 – când încasările mondiale pentru primele zece filme au totalizat 10,59 miliarde de dolari – și ocupă poziția a doua în topul celor mai mari încasări anuale din toate timpurile.
2010 a reprezentat anul în care s-au impus, atât prin prisma încasărilor, cât și a criticilor favorabile, filmele de animație – în Top 10 al încasărilor sunt prezente cinci lungmetraje de animație – și peliculele turnate cu ajutorul tehnicii 3D, devenită noua „modă” de la Hollywood.
În 2010, potrivit boxofficemojo.com, pe primul loc în box office-ul mondial s-a situat filmul de animație „Povestea jucăriilor 3/ Toy Story 3”, care a avut încasări de 1,06 miliarde de dolari.
Tot un film de animație, „Alice în Țara Minunilor/ Alice in Wonderland”, a ocupat poziția a doua în acest clasament, cu încasări de 1,02 miliarde de dolari.
Podiumul a fost completat de filmul „Harry Potter și Talismanele Morții: Partea I” care a generat încasări de 861,4 milioane de dolari.
Pozițiile următoare au fost ocupate, în ordine, de filmele „Începutul/ Inception” (825,4 milioane de dolari), „Shrek pentru totdeauna/ Shrek Forever After” (739,8 milioane de dolari), „Saga Amurg: Eclipsa” (693,5 milioane de dolari), „Iron Man – Omul de oțel 2” (621,8 milioane de dolari), „Sunt un mic ticălos/ Despicable Me” (540,2 milioane de dolari), „Cum să îți dresezi dragonul/ How To Train Your Dragon” (494,9 milioane de dolari) și „Înfruntarea titanilor/ Clash of the titans (2010)” (493,2 milioane de dolari).
TENDINȚE
Pentru 2011, specialiștii prevăd o continuare a tendințelor exprimate în 2010, marile studiouri urmând să se concentreze pe continuările unor francize de succes („The Twilight Saga: Breaking Dawn”, „Harry Potter și Talismanele Morții: Partea II”), pe lansarea unor noi comedii și a animațiilor în 3D, pentru impulsionarea acestei industrii de divertisment, devenită atât de profitabilă într-o perioadă în care criza mondială i-a determinat pe oameni să opteze pentru petrecerea timpului liber la preț rezonabil, la cinema.