Duminică, 23 iulie, în piața „Nada Florilor”, din municipiul Fălticeni s-a desfășurat prima ediție a manifestării „Roți legendare – Fălticeni, 121 de ani de la primul vehicul din oraș”. Au fost expuse aproape 50 de mașini fabricate între 1928 și anii ’80, cea mai veche fiind Fiatul 520 Torpedo, fabricat în 1928, ce aparține fălticeneanului Iulian Todirică. Fălticenenii au apreciat modul în care au fost restaurate și sunt păstrate, printre altele, Singer din 1952, Volvo 544 din 1962, Ford Mustang (1966), Fiat 850 (1966), Opel Rekord (1967), Fiat 1800 (1967), Triumph MK 4 (1969), MG din 1972, Dacii 1100, cea mai veche fiind din 1965, Dacii 1300 din anii ’70, o gamă variată de Mercedesuri și BMW-uri din anii ’70 – ’80, Bentley Mulsonne din 1978, Jaguar XJ 6 (1976), Daimler (1981), Cadilla Eldorado (1978), Chrysler NewYorker (1978), Renault Fuego (1981), o gamă variată de VW Golf și două Beatle, Land Rover Santata (1977), trabanturi, cel mai vechi având anul de fabricație 1963, Chevrolet Blazer Army.
Irineu Ionesi, președintele filialei Neamț a RetroMobil Club România, care a organizat și a participat la numeroase activități de acest gen a precizat că: „Expoziția «Roți legendare – Fălticeni» este un eveniment foarte mare, sunt foarte multe mașini participante, la celelalte evenimente de până acum la care am participat, și sunt destule, nu au fost atât de multe mașini de calitate, de valoare, ca aici. Este un eveniment de anvergură organizat de Iulian Todirică, impecabil prin participare, prin mașinile foarte bune prezentate din punct de vedere al vechimii, modului de restaurare, fiind multe mașini foarte rare, pe care nu prea le vedem la aceste manifestări”.
50 de mașini elegante și în stare bună de funcționare
„De ce și la Fălticeni o astfel de expoziție? Pentru că sunt fălticenean, și în al doilea rând pentru că am găsit informații în istoria automobilului precum că în 1896 au intrat în țară trei trăsuri-automobile, un Peugeot în București, un Rochet-Schneider în Tecuci și un triciclu Bollé în Fălticeni. Astfel în 1896, Fălticeni și Tecuci erau primele orașe din Moldova în care se circula pe străzi cu o trăsură motorizată. Ideea a aparținut lui Sebastian Peterca,președintele filialei Iași a RetroMobil Club România, care în urmă cu patru ani a pus în mișcare Moldova Clasic Raly la Iași. Nu mă așteptam la o participare așa de mare. Dacă în 2011 au fost la retroparada de la Suceava doar 11 mașini, majoritatea Dacii, astăzi la Fălticeni avem 50 de mașini care mai de care mai elegantă și în stare mai bună. Posesorii au pus foarte multă dăruire și pasiune, deținătorii acestor mașini din Moldova fiind uniți în realizarea acestor activități. Proiectul RetroMobil Club Suceava își propune să diversifice activitățile. Mai avem anul acesta una la Suceava iar anul viitor vrem să venim cu astfel de expoziții, pe lângă Suceva și Fălticeni și în orașele Rădăuți și Câmpulung Moldovenesc. Expozițiile de la Fălticeni și Suceava vor fi cu caracter permanent și vor fi prinse în calendarul de anul viitor al RetroMobil Club România”, a precizat Iulian Todirică, reprezentantul RetroMobil Club România în județul Suceava.
Iulian Todirică ne-a spus că au fost două categorii de participanți, unii care cumpără mașini gata recondiționate din occident sau din țară și categoria pasionaților de recondiționarea mașinilor de epocă, printre care se numără și domnia sa. Iulian Todirică ne-a asigurat că toate mașinile prezentate sunt atestate istoric, aceasta fiind o condiție pentru a fi membru RetroMobil Club.
Întreținerea și funcționarea normală a mașinilor se face prin deplasări lungi
Participarea autoturismelor de epocă la astfel de manifestări nu este tocmai ușoară. De la Irineu Ionesi, președintele filialei Neamț a RetroMobil Club Romania, am aflat că transportul unei mașini în țară se face, în funcție de starea mașini, cu propulsia proprie, dar sunt și cazuri în care, pe distanțe lungi și mașini fabricate în urmă cu mai bine de 60 – 70 de ani transportul se face pe platformă.
„De obicei mașinile atestate RetroMobil sunt mașini foarte bune, care pot parcurge sute de kilometri fără a avea nici o problemă tehnică, sunt mașini funcționale, care trebuie să aibă o anumită prestanță. Pe de altă parte, mașinile atestate au o vârstă, unele au 40, 50 de ani sau poate chiar mai mult și atunci este mai sigur să le transporți pe o platformă. Astăzi la Fălticeni toți pasionații au venit cu mașinile pe roțile lor. Aceste evenimente dau posibilitatea mașinilor să fie scoase din garaje, să parcurgă distanțe mari, aceste deplasări mai lungi fiind necesare întreținerii mașinilor și funcționării normale a motorului”, ne-a declarat Irineu Ionesi.
De la un alt pasionat de mașini de epocă, Sebastian Peterca, președintele filialei Iași a RetroMobil, am aflat că piesele de schimb sunt principala problemă a posesorilor acestor automobile.
„Sunt mărci la care se pot obține foarte ușor, faci comanda și este un timp de furnizare scurt, dar sunt autmobile, în special cele europene, la care piesele se găsesc foarte greu. În momentul în care am restaurat Fiatul, au fost piese pe care nici în șase luni nu am reușit să le găsesc. Restaurarea mașinilor este foarte dificlă, nu sunt service-uri specializate, meseriași care să facă acest lucru cu pasiune și profesionalism”, ne-a spus Sebastian Peterca.
Un oraș european are nevoie și de astfel de expoziții
Prezent la activitate și aflat la volanul unui Cadillac Eldorado în timpul paradei mașinilor, primarul Cătălin Coman a promis sprijinul administrației locale pentru manifestările pasionaților de cai putere.
„Încheiem Zilele Municipiului Fălticeni cu un eveniment inedit, spectaculos. În Piața Nada Florilor avem o expoziție cu automobile de epocă, după care vom face un tur al orașului cu aceste mașini, toate fiind funcționale. Mă bucură faptul că domnul Iulian Todirică și Retromobil România au ales ca locație centrul municipiului Fălticeni, mă bucur că posesorii de mașini de epocă și fălticenenii au ales să vină în Piața centrală. Mulțumesc tuturor proprietarilor de mașini, mulțumesc domnului Todirică care a fost sufletul și inima acestui eveniment și în numele administrației locale, voi sprijini aceste proiecte ori de câte ori vom fi solicitați. Sunt frumoase mașinile și sunt necesare și astfel de manifestări pentru un muncipiu european așa cum se consideră Fălticeniul. Este greu de spus care mașină mi-a plăcut cel mai mult, sunt mașini frumoase, foarte bine întreținute. Este greu să faci un clasament, sunt din zone diferite, sunt mărci diferite, sunt categorii diferite. Toate sunt extraordinare, merită văzute și apreciate. Îi felicit pe prorietarii acestor bijuterii”, a spus primarul Cătălin Coman.
Expoziția de oldmobile a fost organizată de RetroMobil Suceava, în colaborare cu Primăria Fălticeni și Muzeul de Artă „Ion Irimescu” și cu sprijinul Poliției Locale, Poliției Municipale și a Detașamentului de Jandarmi Fălticeni.