Spre deosebire de anul civil, care începe la 1 ianuarie, prima zi din anul bisericesc este 1 septembrie, pentru că, după tradiția moștenită din Legea Veche, aceasta a fost prima zi a creației și ziua în care Mântuitorul nostru Iisus Hristos și-a început activitatea Sa pe pământ. Părintele prof. dr. Mihai Aurel, director al Seminarului Teologic Liceal Ortodox ’Nifon Mitropolitul’ din București, ne-a spus că ’după tradiția moștenită din Legea Veche, în această zi, care era și începutul anului civil la evrei, s-a început creația lumii și tot în această zi și-ar fi început Mântuitorul activitatea Sa publică atunci când a citit în Sinagogă cuvintele proorocului Isaia cap. 61, v. 1-2, care profețeau despre Sine, cuvinte reluate și la Luca 4, după cum găsim și în sinaxarul zilei din Mineiul lunii Septembrie’.
Centrul anului bisericesc, Învierea Domnului
În centrul anului bisericesc se află sărbătoarea Învierii Domnului, în funcție de care anul bisericesc se împarte în trei perioade, numite după cartea principală de slujbă: perioada Triodului, perioada Penticostarului și perioada Octoihului.
„În inima anului bisericesc stă sărbătoarea Învierii cu săptămâna Sfintelor Patimi de dinaintea ei. Ca mijloc de comemorare a vieții și activității răscumpărătoare a Mântuitorului, anul bisericesc se poate împărți în trei mari perioade, numite după cartea principală de slujbă folosită de către cântăreții de strană în fiecare din aceste perioade, și anume: perioada Triodului, adică perioada prepascală, perioada Penticostarului, adică perioada pascală propriu-zisa, și perioada Octoihului, adică perioada post-pascală, fiecare din acestea cuprinzând un anumit număr de săptămâni.
Timpul Triodului ține de la Duminica Vameșului și a Fariseului, adică cu trei săptămâni înainte de începutul postului Paștelui, până la Duminica Paștilor, în total 10 săptămâni.
Perioada Penticostarului ține de la Duminica Paștelui până la Duminica I după Rusalii sau a Tuturor Sfinților, în total 8 săptămâni, iar perioada Octoihului ține tot restul anului, adică de la sfârșitul Penticostarului până la începutul perioadei Triodului din anul următor. Este cea mai lungă perioadă din cursul anului bisericesc, durata acestei perioade putând fi între 40 și 26 de săptămâni, în funcție de data Paștelui”.
Rânduieli bisericești pe 1 septembrie
Părintele Mihai Aurel ne-a menționat și rânduielile liturgice specifice din prima zi a anului bisericesc: ’În cadrul sfintelor slujbe se săvârșește, alături de Sf. Liturghie, în care este prăznuit Sf. Simeon Stâlpnicul cu Sf. Marta, mama sa, sfințirea apei și un Te-Deum, de o slujbă specială pentru începutul anului bisericesc, în contrabalansare cu începutul anului civil, când și atunci se săvârșește un Te-Deum, dar și o rugăciune de mulțumire pentru binefacerile pe care Dumnezeu le-a revărsat asupra noastră’.
(www.basilica.ro)