Portretul școlii de la sat în România anului 2017 nu este unul încurajator, așa cum arată mai multe rapoarte întocmite de oficiali de la București, din cadrul Ministerului Educației sau Agenției pentru Asigurarea Calității.
Astfel, nu de puține ori și pe bună dreptate școala de la sat a fost privită ca o Cenușăreasă a învățământului românesc, undeva la periferia educației, unde condițiile nu sunt pe măsura așteptărilor și nici rezultatele.
Există însă și excepții de la regulă, iar multe unități din rural se pot măsura în multe privințe cu școlile de la oraș.
De exemplu, elevii de la Fântâna Mare vor avea parte de condiții și confort ca la oraș, după ce școala gimnazială din comună va beneficia de o investiție consistentă, de peste 422.000 de euro (1.900.000 de lei).
Lucrările de modernizare, reabilitare și extindere au început în primăvara acestui an și, potrivit proiectului, vor fi finalizate în aprilie 2019, prin Programul Național de Dezvoltare Locală.
Clădirea școlii a fost construită între anii 1956-1961, înainte de începerea lucrărilor fiind într-o stare proastă, impunându-se intervenții urgente.
„Planșeul era din scânduri cu stuf, apoi s-a pus deasupra un strat de 15-20 de centimetri de pământ, existând pericolul să se prăbușească. În 2002 s-a mai intervenit și s-a schimbat acoperișul din țiglă. De asemenea, toaletele erau în curte, dușumelele erau vechi și deteriorate, iar condițiile din sălile de curs nu erau propice. Trebuia intervenit, școala nu putea fi autorizată nici de DSP, nici nu putea primi autorizație de securitate la incendiu (PSI)”, a povestit primarul Vasile Mucilenița.
Au mai rămas doar zidurile „la roșu”
Lucrările au început cu decopertarea completă a clădirii, pereții au fost răzuiți până la cărămidă, atât pe interior, cât și pe exterior, podeaua a fost înlăturată, astfel că momentan aspectul clădirii este unul destul de rudimentar. Din vechea școală au rămas practic câțiva pereți de cărămidă, ziduri „la roșu”, primul pas demarat de constructori fiind consolidarea fundației, o etapă amplă și importantă, după cum a menționat inginerul Ilie Harabagiu.
Acesta a mai specificat că lucrările prevăzute în proiect sunt mai costisitoare decât reconstrucția de la zero a întregii clădiri, însă pentru a putea accesa fondurile puse la dispoziție de Ministerul Dezvoltării Regionale s-a optat pentru reabilitare și modernizare.
Încăperile și cele cinci săli de clasă vor fi refăcute în totalitate, iar clădirea va fi extinsă pentru a se putea construi toalete civilizate, cu dușuri, o cancelarie nouă și o sală de depozitare pentru Programul „Laptele și cornul”.
La mansardă vor fi amenajate o cameră de consiliere, biroul de contabilitate, arhiva și biblioteca.
Instalația electrică și tâmplăria vor fi refăcute în totalitate, fiind montată și o centrală termică.
„Vom face și racord la alimentarea cu apa potabilă și la rețeaua de canalizare a comunei Fântâna Mare, care va fi finalizată până la darea în funcțiune a școlii”, a mai menționat primarul.
Cei peste 80 de copii vor merge la școala cealaltă până la finalizarea lucrărilor. Elevii vor învăța în două schimburi
La școala gimnazială învață circa 85 de elevi, în perioada lucrărilor aceștia urmând să învețe în celălalt corp al școlii, corpul B, unde sunt elevii de la ciclul primar și preșcolarii.
Pentru că sălile de clasă nu îi pot găzdui pe toți dimineață, elevii de gimnaziu vor învăța în schimbul doi.
„Corpul B este reabilitat, modern, are autorizație de funcționare de la DSP și este în proces de autorizare ISU”, a mai arătat Vasile Mucilenița.
Acesta a mai subliniat că în comună mai funcționează o grădiniță la Cotu Băii, alte trei școli – Praxia, Spătărești, Cotu Băii – fiind desființate din cauza numărului mic de elevi.
„Școlile din județ necesită investiții majore”
Diriginte de șantier pentru mai multe unități din județ, Laurențiu Cheleneagră a menționat că în cele mai multe dintre școli intervențiile sunt mărunte și superficiale, pe măsura bugetelor primite de la autoritățile locale, se fac doar reparații, mici „cârpeli”, care să amâne o eventuală reabilitare de amploare.
”Școlile din județ sunt destul de stricate și necesită investiții importante, masive. Sunt clădiri vechi, cu plafoane de stuf, cu toalete exterioare, care nu sunt sigure pentru elevi și profesori. Ceea ce se face la această școală e foarte rar, e un lucru bine făcut, pentru că de regulă școlile doar se peticesc”, a precizat Cheleneagră.






