Situație

Lunar, sucevenii plătesc mii de metri cubi de apă pe care nu au consumat-o



Din cauza sistemului de măsurare a consumului și a contractelor de furnizare pe asociații de proprietari, abonații ACET achită lună de lună un volum de apă mai mare decât cel folosit
Din cauza sistemului de măsurare a consumului și a contractelor de furnizare pe asociații de proprietari, abonații ACET achită lună de lună un volum de apă mai mare decât cel folosit

Aproximativ 90% din apa consumată de suceveni este contorizată, dar asta nu înseamnă, însă, că ei plătesc doar ceea ce consumă. Locatarii s-au obișnuit deja ca în fiecare lună, pe lângă volumul de apă înregistrat de apometrele din casă, să mai aibă de plătit încă 2-3 metri cubi în plus. Au fost cazuri în care blocuri cu 20 de apartamente au avut în plus de plată 50 de metri cubi de apă, diferența între consumul înregistrat în locuințe și cel de la intrarea în bloc, asta în condițiile în care un reprezentant al asociației de proprietari verifică lunar apometrele din apartamente și nu există rău-platnici. În alte situații, dacă numărul de datornici este mic, administratorii împart suma restantă la ceilalți proprietari pentru a nu lăsa apartamentele fără apă și astfel rău-platnicii sunt duși în spate de cei care își achită la timp facturile. Întrebat despre aceste aspecte, directorul operatorului regional de apă ACET SA, Ștefan Groza, a declarat că, în primul caz, este vorba despre faptul că apometrele de la intrarea în bloc sunt mai performante și mai sensibile decât cele din apartamente, care nu înregistrează fiecare picătură de apă. Recunoaște, însă, că o diferență de 50 de metri cubi este totuși prea mare și presupune că undeva există o problemă. Este clar că pierderile din rețele, cele din urma avariilor, a lucrărilor de înlocuire a rețelelor, apa consumată pentru spălarea conductelor sunt suportate tot de abonați și acestea nu sunt deloc neglijabile.
Dacă apa din burlane curge în pământ, nu plătiți apa de ploaie
La asta se adaugă, la fiecare locatar, creșterea costurilor de canalizare deoarece la apa menajeră, pentru fiecare metru cub consumat se plătește și un metru cub de apă uzată (canal). De asemenea, plătim și pentru apa de ploaie, 0,6 metri cubi pentru fiecare metru cub de suprafață construită. „După media statistică de peste 100 de ani, s-a calculat că pe un metru pătrat de acoperiș se adună într-un an 0,6 mc de apă, care ajunge în rețeaua de canalizare. Se plătește lunar o sumă fixă, calculată după acest indicator, indiferent dacă în luna respectivă e secetă sau a fost lună cu ploi torențiale”, a precizat directorul Groza.
Singurii care nu sunt obligați la plata apei meteorice sunt cei care locuiesc în zonele fără canalizare și locatarii din casele și blocurile ale căror burlane de la acoperiș deversează apa de ploaie în pământ, nu în rețeaua de canalizare stradală.
În ceea ce privește pedepsirea celor cu plata la zi din cauza rău-platnicilor, Ștefan Groza a afirmat că la această oră sistemul de alimentare cu apă din blocuri nu permite nici contracte, nici debranșări individuale. Există doar contracte colective de furnizare a apei în blocuri, pe întreaga asociație de proprietari. Branșamentul este la comun, prin asociație, așa că locatarii trebuie să plătească și pierderile, iar în cazul unor eventuali vecini rău-platnici, trebuie să suporte lipsa apei, chiar dacă sunt cu plata la zi.
Cum se pot face contracte individuale pentru apă la bloc
Conform Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, operatorii trebuie să asigure furnizarea/prestarea serviciilor de utilități publice la limita de proprietate. Determinarea consumurilor în vederea facturării se face prin măsurare directă cu ajutorul sistemelor de măsurare-înregistrare care se montează pe branșamentul care deservește fiecare utilizator individual sau colectiv. Pe de altă parte, Legea 241/2006 a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare definește branșamentul de apă ca partea care asigură legătura dintre rețeaua publică de distribuție și rețeaua interioară a unei incinte sau a unei clădiri. Branșamentul deservește un singur utilizator, se mai spune în lege. Aceeași lege arată că are calitatea de utilizator al serviciului de alimentare cu apă și de canalizare orice persoană fizică sau juridică ce deține, în calitate de proprietar sau cu drept de folosință dat de proprietar, un imobil având branșament propriu de apă potabilă sau racord propriu de canalizare. Deci prevederile legale în vigoare stipulează ca titular de contract de furnizare apă/canal în cazul condominiilor doar asociația având un singur branșament. Nu este o opțiune a operatorului de a încheia astfel contractele, ci un imperativ legal.
Potrivit directorului Groza, singura posibilitate legală ca titularii de apartamente să fie și titulari de contract de furnizare a apei este individualizarea alimentării cu apă a fiecărui apartament cu un contor de branșament la limita de proprietate, similar cu cele de la alimentarea cu gaz metan, la cei care și-au montat centrale de apartament. Cheltuielile ar trebui suportate integral de locatari, dar acestea nu ar fi foarte mari, afirmă Groza. Din motive tehnice legate de posibilitatea de asigurare a debitului necesar de apă, dacă se dorește individualizarea într-un imobil, aceasta trebuie solicitată concomitent de toți locatarii, cu contoare de branșament pentru fiecare apartament plasat la limita de proprietate, în afara blocului sau în subsol sau la parter, pe casa scării, cu protecție adecvată contra frigului și manipulării neautorizate a contoarelor.
Apariția contractelor individuale, însă, presupune ca oamenii să se mobilizeze și să se organizeze. Altfel, vor plăti în continuare pentru servicii de care n-au beneficiat.



Recomandări

ACET implementează cel mai amplu proiect de investiții în infrastructura de apă și apă uzată din județul Suceava, de 275 milioane de euro

Directorul POIM ACET - Radu Chisăliță, directorul ACET - Ștefan Groza, vicepreședintele Consiliului Județean, Vasile Tofan și directorul EPTISA, Constantin Alexandrescu
Directorul POIM ACET - Radu Chisăliță, directorul ACET - Ștefan Groza, vicepreședintele Consiliului Județean, Vasile Tofan și directorul EPTISA, Constantin Alexandrescu

Diferențele de apă dintre contorul de branșament și contoarele individuale, principala problemă semnalată de suceveni la adunările generale ale asociațiilor

Viceprimarul Sucevei declară din nou „război” operatorului regional ACET, pornind de la diferențele de apă dintre contorul de branșament și contoarele individuale
Viceprimarul Sucevei declară din nou „război” operatorului regional ACET, pornind de la diferențele de apă dintre contorul de branșament și contoarele individuale