Șase mediatori școlari se îngrijesc ca numărul copiilor de etnie romă care frecventează școala să fie cât mai mare.
Mediatorii sunt repartizați în unități școlare din medii considerate dezavantajate, respectiv în Voitinel, Ciprian Porumbescu, Berchișești, Verești, Ițcani și Dornești. Aceștia sunt aleși din rândul minorității rome, considerându-se că astfel vor avea o influență mai mare asupra acesteia.
Rolul mediatorului este de a încuraja implicarea părinților în educația copiilor, în viața școlii, de a identifica problemele cu care se confruntă familiile din mediile considerate dezavantajate și de a sprijini familia copilului în vederea înscrierii acestuia într-o unitate de învățământ.
Potrivit fișei postului, mediatorul reprezintă vocea școlii în comunitate și a comunității în școală.
Director de școală: „Mediatorul este un câștig pentru școala noastră”
Cu toate că activitatea mediatorilor a condus la îmbunătățirea vizibilă a frecvenței școlare, la reducerea abandonului, fapt recunoscut și de directorii școlilor unde mediatorii sunt angajați, numărul acestora este insuficient, iar angajări nu se pot face.
La Școala Gimnazială Verești, aproape 40% dintre elevi sunt de etnie romă.
Directorul școlii, Sanda Mariana Turturean, apreciază activitatea și contribuția mediatorului în bunul mers al activității unității, menționând că „este foarte necesară prezența acestuia. Este un câștig pentru școala noastră. Mediatorul școlii noastre este rom, predicator, lider în comunitatea lui, astfel că îi poate influența și îi poate convinge pe părinți să-și trimită copiii la școală. Important este că acesta îi și monitorizează îndeaproape, astfel ca elevii să nu abandoneze ulterior. Din păcate, în comunitatea lor tradiția este încă destul de puternică, astfel că fetele abandonează școala în clasele a VI-a – a VII-a pentru a se mărita. Băieții termină totuși opt clase”. Sanda Mariana Turturean a mai declarat că printre atribuțiile mediatorului se numără și monitorizarea copiilor de vârstă preșcolară care nu sunt înscriși la grădiniță și îndrumarea și sprijinirea familiei copilului pentru înscrierea celui mic în învățământul preșcolar.
De partea cealaltă, Rodica Cîrdei, directorul Școlii Gimnaziale Voitinel, a povestit că numărul elevilor romi care au renunțat la cursuri a scăzut.
„Mediatorul s-a integrat foarte bine la școală, în comunitate și ne ajută mult. Păstrează legătura dintre familie și școală, are program de teren și program la școală. Pentru că preșcolarii nu prea obișnuiesc să frecventeze grădinița, de multe ori se întâmplă ca mediatorul să-i aducă la grădiniță cu mașina lui personală”, a povestit Rodica Cîrdei. La școala din Voitinel circa 18% dintre elevi sunt romi.
Angajările sunt blocate
În județul Suceava, meseria de mediator școlar există din anul 2006. În perioada 2006-2008, în Suceava s-a derulat programul „Acces la educație pentru grupuri dezavantajate – Școala pentru toți, educație pentru fiecare”, proiect finanțat prin fonduri PHARE, destinat grupurilor dezavantajate.
Proiectul a demarat în zece școli pilot din Berchișești, Burla, Ciprian Porumbescu, Valea Moldovei, Verești, Voitinel, Vicovu de Sus, Voivodeasa, Ițcani (Suceava) și Dornești. În cadrul acestui proiect au fost recrutați, formați și angajați mediatorii școlari.
Potrivit insp. Mariana Drumea, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Suceava, „începând cu anul școlar 2007-2008, mediatorii școlari formați prin proiect au fost angajați ca personal didactic auxiliar, fiind angajați de școli și plătiți din fondul de salarii”.
Deși în multe comunități se simte lipsa unui mediator școlar (Valea Moldovei, Gulia – Dolhasca, Pătrăuți, Șcheia etc.), în prezent nu se pot face angajări pe aceste posturi.
„În prezent, coroborat cu normativele stabilite de Ministerul Educației privind numărul de posturi aprobat pentru județul Suceava, nu pot fi făcute noi angajări datorită obligativității respectării indicatorului menționat”, a explicat Mariana Drumea.
Mediatorii școlari sunt plătiți cu salariul minim pe economie.