Mașinile, motocicletele și bicicletele bunicilor, mijloace de deplasare care fac parte nu doar din amintirile mai multor generații de români, ci chiar din istoria națională, au fost expuse sâmbătă dimineață, timp de mai multe ore, pe esplanada Iulius Mall Suceava.
Sute de persoane au venit să admire Dacii care au împlinit 45 de ani de existență, Trabanturi care, din mașini de care unora le era rușine înainte, acum constituie un motiv de admirație și mândrie, un IMS al Armatei Române, o mașină a Miliției, dar și una în care călătoreau pe vremuri „băieții cu ochi albaștri” ori mai marii PCR.
Dacie veche de 45 de ani, cu care s-a făcut un tur al Europei
„Am ținut să facem această expoziție în data de 23 august pentru că se împlinesc exact 45 de ani de când a fost lansat modelul Dacia 1300. Atunci, la o paradă, au participat 50 de mașini, probabil și unele dintre cele expuse aici”, a declarat Dănuț Crainiciuc, un cunoscut sucevean colecționar de Dacii 1300.
De altfel, piesa de rezistență a expoziției a fost un autoturism aflat în proprietatea sa, o Dacia 1300, din 1969, primul an în care s-a fabricat modelul. Este vorba de mașina cu numărul 90 din istoria mărcii, cu care suceveanul a făcut un tur în Europa în 2012.
La polul opus, în cadrul expoziției au fost prezente și cele mai noi modele Dacia, inclusiv Logan-ul de zece ani, vizitatorii putând observa evoluția acestora de-a lungul timpului.
Mașina Miliției, una din atracțiile expoziției
Unul din exponatele care a captat privirile tuturor celor prezenți la cea de-a treia ediție a evenimentului „Fabricat în România”, ce își propune să expună în fața publicului atât modele autohtone care sunt atestate ca vehicule istorice, cât și vehicule care nu au încă acest statut, ca un semnal de alarmă asupra dispariției accelerate a acestora, a fost o mașină a Miliției.
„De fapt, este o replică, deoarece nu mai sunt mașini originale cu Miliția, cum erau înainte de ’89, pentru că toate au fost transformate atunci, din Miliție în Poliție, și s-a tras de ele până s-au dus toate”, a mărturisit proprietarul autovehiculului, Cristian Marinescu. Mașina se numără printre ultimele modele de 1300 din 1982, la care au început să pună elemente de 1310, dar este complet funcțională și are 11.000 de km parcurși. Goarna și girofarul de Miliție sunt încă funcționale, un alt element distinct fiind cauciucurile Victoria.
Tot în proprietatea suceveanului Cristian Marinescu se află și o Dacie neagră ca noaptea, dar cu interiorul de un roșu aprins, care era folosită în special de cadrele de Securitate și de cei de la conducerea Partidului Comunist Român.
„Jeepul” românesc cu o vechime de 40 de ani
Primul automobil de teren românesc a putut fi admirat la expoziție grație participării unui colecționar din Botoșani, care a expus un IMS cumpărat prin licitație de la Armată, în 1999.
Automobilul, un Aro M 461, în perfectă stare de funcționare, concurează și acum cu succes jeepurile moderne.
„Este un automobil istoric, asupra căruia nu s-a intervenit deloc, nici măcar pentru restaurare. El este depășit moral, dar este frumos și chit că-i deal, că-i vale, cu 70 km/h mergi, indiferent de pantă”, a spus Corneliu Furtună, care a venit și a plecat la volanul mașinii sale de teren românești, pe care o păstrează ca o amintire de la cei dragi.
„Este printre ultimele modele produse, fiind fabricat în decembrie 1974, s-au mai fabricat până în februarie 1975. După el a intrat în producție modelul ARO 240.
A fost o idee fixă de-a mea să am așa ceva și mi-a fost făcută cadou de mama, în 1999, care a dat pe ea aproape 10 milioane de lei, la licitație. Am venit cu ea de la Iași la Botoșani la ora 15.00 și la 16.00 aveam deja client, care îmi oferea pe ea 18 milioane de lei”, a spus botoșăneanul care a făcut și câteva ture prin oraș, cu sucevenii dornici să vadă cum merge „jeepul” românesc.
Decapotabila din carton presat
Subiect de bancuri zeci de ani la rând, micuțul, dar simpaticul Trabant s-a numărat acum printre cele mai admirate mașini de la expoziția retro, mulți ținând să se pozeze lângă exemplarele expuse la Iulius Mall.
Fără îndoială, cel mai admirat Trabant a fost unul decapotabil, de un albastru înveselitor, cu interiorul îmbrăcat în piele albă, la fel ca și copertina lăsată pe spate, aflat în proprietatea unui împătimit al Trabanturilor, Viorel Romaniuc, din cartierul Burdujeni.
„Este un model Trabant 601 – cândva a fost un Trabant normal, dar a fost modificat și omologat. Sunt extrem de puține omologate și e foarte greu de obținut omologarea, încât nici gând să-l vând”, spune Viorel Romaniuc, care, în ultima vreme, a primit tot mai multe solicitări să închirieze decapotabila sa, dar și celelalte modele, la nunți, pentru mirii care vor să se afișeze cu ceva mai deosebit.
Culmea e că Trabantul, făcut din carton presat, are și un consum care le face „invidioase” pe mașinile moderne – numai 5 l la suta de kilometri, încât ar putea concura oricând într-o competiție a celor mai ecologice mașini pe carburant petrolier.
„Bunicile” bicicletelor și motocicletelor
Cea de-a treia ediție a expoziției „Fabricat în România” a venit și cu elemente de noutate față de anii precedenți – câteva modele de Pegas-uri, bicicletele copilăriei părinților și bunicilor noștri, iar pentru pasionații de motoare pe două roți – un Carpați Super și o Mobră, care au stârnit multe nostalgii în rândul vizitatorilor.
La ediția din acest an au participat colecționari din trei județe – Suceava, Neamț și Botoșani, de la an la an, evenimentul dovedindu-se tot mai atractiv, mai ales că Suceava, Baia Mare, București și Cluj sunt singurele orașe din țară în care se fac periodic astfel de expoziții.
„Vrem să salvăm cât mai multe mașini românești și nu numai, pentru că un popor care nu are trecut, prezent, nu va avea nici viitor”, a concluzionat organizatorul expoziției, Dănuț Crainiciuc, care speră ca acestui demers să se alăture cât mai mulți posesori de mașini, biciclete sau motociclete de colecție românești, astfel încât la edițiile viitoare să vină cu „noutăți” în fața publicului care se arată tot mai interesat de vehiculele istorice românești.
„Fabricat în România”
Mașini care au făcut istorie, perfect funcționale, expuse pe esplanada Iulius Mall Suceava
