Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 14 aug 2014 - Anul XIX, nr. 187 (5696)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9758 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6438 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   6 imagini |   ø fişiere video

Contracronometru

Modernizarea drumului Chiril-Rarău, o provocare pentru constructor

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Lucrările de modernizare a drumului judeţean 175A, care leagă localitatea Chiril de masivul Rarău, sunt o cursă contracronometru pentru constructor. Terenul extrem de accidentat şi termenul foarte scurt asumat de cei de la Calcarul Pojorâta pentru finalizarea lucrărilor, numai 75 de zile, sunt o adevărată provocare. Practic, cel mai târziu pe 10 septembrie totul trebuie finalizat, ceea ce va însemna că turiştii vor avea două drumuri de acces spre masivul Rarău şi Pietrele Doamnei, unul din Chiril şi celălalt din Pojorâta.

Daniel Burlacu, directorul executiv al firmei Calcarul Pojorâta, recunoaște că termenul de execuţie asumat reprezintă un obiectiv extrem de ambiţios.

„Premise inițiale dificile pentru execuţie, respectiv îngustarea tuturor secţiunilor transversale de interes pentru funcţionarea drumului – ampriza totală, platformă, parte carosabilă, colapsul sistemului de lucrări hidraulice de protecţie a complexului rutier, prezenţa permanentizată a apei în corpul drumului şi la suprafaţa căii pe arii extinse, suprafaţa de rulare total neviabilă - degradată, deteriorată, deformată, corelate cu necesitatea aplicării unor soluţii tehnologice şi logistice flexibil adaptate specificităţii traseului, cum ar fi sinuozitate, alternanţe repetate rampă-pantă, curbe în palier dar mai ales denivelate, regim de declivitate longitudinală severă pe lungimi deloc neglijabile, spaţii limitate şi restricţii de gabarit şi tonaj pentru tehnica de lucru şi mijloacele proprii de transport, toate acestea au făcut să fim în faţa unei lucrări complexe. Consider aceste lucrări ca fiind un stadiu important în direcţia edificării unei reţele de drumuri judeţene modernizate în zona montană”, a precizat Daniel Burlacu.

 

Lucrările de modernizare presupun două etape distincte

Modernizarea drumului Chiril-Rarău a cuprins două etape. Prima dintre ele s-a încheiat deja şi a presupus lucrări pe o porţiune de circa un kilometru. Este vorba de sectorul prealpin, dispus pe DJ 175B Pojorâta – Rarău, partea finală spre hotelul din masivul Rarău.

Pe această porţiune s-au excavat şanţuri şi s-au efectuat alte lucrări hidraulice pe o distanţă de 750 de metri, executându-se, de asemenea, consolidări şi apărări din anrocamente. Lucrările au mai presupus refacere de terasamente, inclusiv lărgirea platformei şi completarea cu agregate şi anrocamente a taluzelor deficitare, execuţie de podeţe tubulare, refacerea sistemului rutier pe toată lungimea de 1,17 km, precum şi aplicarea a două straturi de asfalt. Toate aceste lucrări, precum şi montarea parapeţilor de protecţie şi aplicarea marcajelor s-au finalizat în numai 23 de zile, astfel încât de la începutul lunii iulie pe acest tronson se circulă normal.

Al doilea sector, unde se lucrează şi în acest moment, are o lungime de 8 km şi pleacă din Chiril până la intersecţia cu drumul care vine dinspre Pojorâta şi are ca punct final masivul Rarău.

Muncitorii de la Calcarul Pojorâta au avut de excavat şanţuri şi lucrări hidraulice pe întregul traseu, o altă operaţiune la fel de importantă fiind cea de refacere a terasamentelor drumului, inclusiv reconstrucţia versanţilor deficitari, lărgirea şi ranforsarea platformei şi a taluzurilor alunecate cu blocaje din anrocamente şi trepte de înfrăţire.

Pe tot drumul vor fi executate 30 de podeţe şi vor fi amenajate staţii de încrucişare pentru partea de drum unde se va circula doar pe o singură bandă. La final, după ce drumul va fi pregătit pentru asfaltare, se va trece şi la această operaţiune, iar apoi se vor aplica marcajele şi constructorul îşi va retrage utilajele şi oamenii pentru a lăsa drum liber celor care vor circula pe un drum modernizat.

 

Drumul nu a mai fost reparat din 1975

Lucrările de modernizare a acestui drum sunt îngreunate şi de faptul că în ultimii circa 25 de ani nu s-a mai intervenit aproape deloc pentru întreţinere şi executarea unor lucrări de reparaţii.

Trebuie spus că pe anumite porţiuni ale drumului Chiril-Rarău se va circula doar pe o singură bandă, şi asta pentru că relieful nu a permis constructorului să execute lucrări pe lăţimi foarte mari.

„Realizarea acestor lucrări este importantă pentru toată lumea, în special pentru comunităţile locale din jurul masivului Rarău, pentru turiştii, pelerinii şi vizitatorii zonei montane a judeţului, pentru beneficiar, respectiv Consiliul Judeţean Suceava, dar şi pentru noi, în calitate de constructor”, a declarat Daniel Burlacu, directorul executiv al societăţii Calcarul Pojorâta.

De altfel, societatea din Pojorâta a devenit, de-a lungul anilor, specialistă în construcţia de drumuri în zona montană. Un alt obiectiv important realizat de această firmă, în asociere cu partenerul Colas, este drumul judeţean 175B, care leagă Pojorâra de Rarău. Investiţia a fost predată beneficiarului în urmă cu trei ani şi a uşurat extrem de mult accesul spre zona masivului Rarău, un obiectiv turistic extrem de important şi de vizitat din judeţul Suceava.

Daniel Burlacu este de părere că la fel de importantă ar fi şi modernizarea celei de-a treia căi de acces spre Rarău, din Câmpulung Moldovenesc prin Izvorul Alb, ceea ce ar conduce la realizarea unei reţele de drumuri moderne şi funcţionale, care ar ajuta nu doar turiştii, ci şi agenţii economici din zonă. 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Modernizarea drumului Chiril-Rarău, o provocare pentru constructor.
 Vizualizări articol: 3103 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 1.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 1.0 din 1 vot
Modernizarea drumului Chiril-Rarău, o provocare pentru constructor1.051

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei