Municipalitatea suceveană intenționează să fie printre primele orașe din țară în care transportul în comun să fie „verde”, adică economic și ecologic, prin înlocuirea întregii flote auto a TPL cu autobuze electrice.
Un pas în această direcție a fost făcut ieri, prin testarea unuia dintre cele mai bine vândute modele de autobuze electrice din lume, BYD Ebus, care a fost selectat drept cea mai bună soluție de transport de către institutul internațional Sustainia.
Autobuzul electric, adus la Suceava de către compania CEFIN, care a furnizat și actualul parc auto al TPL, adică autobuzele Irisbus Iveco, a făcut ieri un tur demonstrativ prin oraș, urmând ca în luna februarie să fie adus un alt model, mai bine dotat, cu care sucevenii vor circula pe traseele TPL pentru o perioadă de două săptămâni.
35 de autobuze electrice, pentru transportul în comun din Suceava
Autobuzul electric adus demonstrativ la Suceava a fost însoțit de o delegație a companiei Cefin Trucks, condusă de către directorul acesteia, Stefano Albarosa.
Primarul Sucevei, Ion Lungu, i-a mulțumit acestuia pentru „autobuzele livrate în 2006, Irisbus Iveco, care au deja peste 600.000 de kilometri la bord, încât au îndeplinit deja condițiile de casare din punctul de vedere al numărului de kilometri parcurși, dar se dovedesc în continuare fiabile”.
De asemenea, i-a prezentat intenția de a reînnoi parcul auto al TPL, doar cu autovehicule electrice.
„Dorim ca următorul parc auto de transport public din municipiul Suceava să fie compus din mașini electrice. Anul viitor, pe fonduri elvețiene, vom crea o infrastructură pentru transport electric, printr-un proiect de două milioane de franci elvețieni, care ne va permite și achiziționarea unui număr de 18 mașini electrice. Acum doi ani am semnat la Lisabona o scrisoare de intenție privind achiziționarea de autobuze electrice în perioada 2014 – 2020 și intenționăm să facem acest lucru”, a spus Ion Lungu. De altfel, în martie 2014 se împlinește termenul de casare al autobuzelor aduse în 2006 la Suceava.
Un autobuz electric consumă de șase ori mai puțin decât actualele autobuze ale TPL
Directorul CEFIN, Stefano Albarosa, a făcut o scurtă prezentare a autobuzelor electrice produse de compania chineză BYD, recunoscută la nivel mondial ca fiind cel mai mare producător de baterii reîncărcabile și, în ultimii ani, drept cel mai important producător de autobuze propulsate de motor electric.
Autobuzul model K9 este 100% electric și funcționează cu baterii reîncărcabile bazate pe o tehnologie de ultimă generație. Acestea asigură autobuzului BYD o autonomie de 250 km cu o singură încărcare, în condiții de trafic urban – cea mai mare autonomie atinsă de un astfel de vehicul până în prezent. Datorită funcționării cu motor electric, autobuzul BYD este un vehicul prietenos cu mediul înconjurător, fiind complet nepoluant – zero emisii de CO2 și noxe, dar și zgomot redus față de un vehicul propulsat de motor clasic (termic). Bateriile au la bază o tehnologie de vârf și sunt 100% reciclabile, fără electrolit toxic și fără metale grele.
Conform directorului CEFIN, costul energiei electrice consumate de BYD Ebus la 100 de km este echivalentul a 6,5 litri de motorină, în vreme ce consumul actual al autobuzelor TPL este de aproape 40 de litri/100 de km.
“Economia totală calculată pentru utilizarea unui autobuz electric BYD față de un autobuz clasic pe o durată de viață de zece ani este de aproximativ 330.000 euro pentru un singur autobuz. După încă doi ani de utilizare, economia totală este de aproximativ 580.000 euro pentru un autobuz. Practic, în opt, nouă ani de funcționare, din economiile făcute se acoperă integral costul de achiziție”, a afirmat Stefano Albarosa.
Tocmai de aceea, directorul societății de transport public a municipiului Suceava, Darie Romaniuc, consideră că cea mai bună variantă de înlocuire a parcului auto este cu vehicule electrice.
„Pentru noi, mașinile electrice sunt mașinile viitorului. Acestea nu poluează, nu fac zgomot și reprezintă un mare avantaj pentru toată lumea. Introducerea vehiculelor electrice în orașele Uniunii Europene este o prioritate de mediu și economică. Problemele de mediu și climatice cu care se confruntă întreaga lume pot fi schimbate cu ajutorul mașinilor electrice”, a precizat Darie Romaniuc.
La prezentarea caracteristicilor tehnice ale noilor modele de autobuze, electrice, au fost prezenți și consilierii locali Doinița Cocriș, Cornel Grosar și Adrian Arămescu, care s-au interesat de fiabilitatea acestora, la condițiile de transport din Suceava, atât ei, cât și primarul Ion Lungu și directorul TPL numărându-se printre primii pasageri ai autobuzului electric care a făcut un tur demonstrativ pe străzile Sucevei.