Un sucevean care s-a adresat Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Suceava, reclamând dobânzile prea mari calculate de Banca Comercială Română pentru un credit de 200.000 de euro, a obținut reducerea dobânzi. Suceveanul a contractat creditul în luna noiembrie 2007.
Potrivit comisarului-șef adjunct al CJPC Suceava, Vasile Latiș, „suceveanul a depus două sesizări la CJPC, una în 2010 și alta în 2012, în ambele cazuri reclamând modul de calcul al dobânzii”.
Prima sesizare a fost depusă de clientul băncii în luna octombrie 2010, când CJPC a admis reclamația clientului. Banca a contestat în instanță procesul-verbal întocmit de instituție, însă decizia CJPC a fost confirmată și de instanță prin decizia definitivă a Tribunalului Suceava din noiembrie 2011.
Cu alte cuvinte, BCR a fost obligată să recalculeze dobânda clientului, însă aceasta nu a pus în aplicare decizia instanței. De menționat că în 2010 a intrat în vigoare Ordonanța de Urgență 18/2010 care prevede interzicerea sau eliminarea unor comisioane de către instituțiile de creditare.
A doua sesizare, cu noroc
A doua sesizare a fost făcută în februarie 2012, reclamația fiind verificată de un comisar al CJPC Suceava, care a constatat că este întemeiată și a dispus sancționarea unității bancare cu 5.000 de lei și recalcularea dobânzilor conform EURIBOR la șase luni plus 1,5 puncte procentuale.
„Banca a contestat din nou în instanță procesul-verbal, iar instanța a dat dreptate consumatorului, validând procesul-verbal întocmit de comisarul CJPC Suceava prin care s-a stabilit că dobânda trebuie calculată în funcție de EURIBOR”, a explicat Vasile Latiș.
După rămânerea definitivă a deciziei instanței, CJPC Suceava a somat banca să plătească amenda de 5.000 de lei până la data de 16 octombrie 2013, iar până la 21 octombrie să modifice actul adițional și să restituie banii încasați în plus începând cu noiembrie 2010. În caz contrar, urma să se dispună eventuale măsuri de suspendare a activității punctului de lucru, respectiv Agenția Curtea Domnească Suceava.
Vasile Latiș a mai declarat că instituția a primit, luni, din partea Direcției Juridice-Biroul Litigii din cadrul băncii respective o adresă prin care se specifică faptul că s-a achitat amenda de 5.000 de lei și că urmează să încheie cu clientul un act adițional cu noua dobândă.
„În urma acestui act adițional va fi operată modificarea în sistemul informatic al băncii, vor fi recalculate sumele datorate conform noului procent de dobândă, urmând să fie restituite clientului sumele ce vor rezulta ca fiind achitate în plus față de sumele datorate de acesta”, a spus Latiș, care a precizat că sumele vor fi restituite în contul clientului. După punerea în aplicare a dispozițiilor instanței, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Suceava va fi informat de bancă, printr-o altă adresă, privind măsurile luate.
Banca trebuie să-i restituie aproape 70.000 de euro
La împrumutul de 200.000 de euro, rata lunară era de 2.000 de euro, însă clientul susține că ar fi trebuit să plătească mai puțin de 500 de euro, dacă BCR ar fi aplicat formula corectă pentru dobândă.
Din aprilie 2012, clientul nu a mai achitat nimic către bancă, iar BCR l-a raportat la Biroul de credit. Clientul susține că banca ar trebui să-i restituie 68.000 de euro și cere ca, după ultima decizie a instanței, să fie șters din evidențe ca rău-platnic.
Latiș a menționat că CJPC Suceava a câștigat sau are pe rol mai multe acțiuni de acest gen. Acesta a mai precizat că deși de cele mai multe ori dreptatea este de partea consumatorilor, aproape toate procesele verbale încheiate de instituție sunt contestate în instanță de bănci.