La Reuniunea anuală de management instituțional organizată de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava, inspectorul școlar general, prof. Gheorghe Lazăr, a evidențiat o serie de rezultate obținute în cadrul inspecțiilor școlare realizate în anul școlar 2012-2013.
Potrivit acestuia, „față de anii precedenți, inspecția tematică a vizat vulnerabilități ale sistemului educațional identificate în unele unități școlare din județ, cum ar fi organizarea și funcționarea învățământului simultan și promovabilitatea scăzută la examenele naționale”.
Concluziile desprinse în urma demersurilor IȘJ privind învățământul simultan, cu referire la cele 168 de școli vizate, au reliefat faptul că prevederile legale privind constituirea și organizarea claselor au fost respectate doar parțial, în unele situații acestea fiind necunoscute sau inoperabile.
Totodată, în majoritatea unităților verificate nu există nici un fel de date concrete în documentele manageriale (evidențe, diagnoze, raportări, rezultate privind organizarea și desfășurarea activității), aspect lăsat în seama învățătorilor încadrați la clase.
Cu toate acestea, reprezentanții IȘJ spun că în activitatea didactică desfășurată s-a regăsit un nivel adecvat de performanță, având în vedere condițiile precare ale unor școli (de spațiu și de dotare) sau contextul socio-economic al comunităților din care provin elevii.
Gheorghe Lazăr a mai evidențiat că „stabilitatea încadrărilor pe post se regăsește calitativ în demersuri pedagogice specifice, cum ar fi: amenajarea spațiului didactic, diferențierea predării, sistematizarea noțiunilor, gestionarea timpului didactic, confecționarea și utilizarea materialelor”.
De punctat este faptul că, nu în puține cazuri, clasele organizate în regim simultan sunt constituite chiar și din cinci generații distincte de elevi, respectiv din elevi ai clasei pregătitoare, din clasa I, a II-a, a III-a și a IV-a. Acestea funcționează, în mare parte, în zonele rurale, acolo unde numărul minim de elevi pentru înființarea unei clase nu a fost atins.
Potrivit Metodologiei de organizare a claselor din învățământul preuniversitar în regim simultan, “în localitățile izolate geografic sau în localitățile în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar se organizează clase în regim simultan”.
Cu toate că metodologia mai prevede că “ori de câte ori este posibil se recomandă organizarea de sine stătătoare a clasei pregătitoare”, în anul școlar 2013-2014, circa 60 de clase pregătitoare funcționează în regim simultan. În anul școlar 2012-2013, 68 de clase s-au derulat în acest regim.
Inspecții în școlile cu rezultate slabe la examenele naționale
Cât privește controlul tematic privind promovabilitatea scăzută la examenele naționale, Gheorghe Lazăr a precizat că acesta a fost corelat cu inspecția școlară de specialitate și cu inspecția generală, pe baza concluziilor desprinse din simulările la nivel județean și analiza rezultatelor din anii anteriori. 83 de unități școlare au fost inspectate.
„Noutatea a constat în adecvarea demersurilor noastre la problemele reale ale elevilor din clasele terminale, profesorilor încadrați la acestea și implicit ale managerilor unității”, a mai precizat Lazăr.
Acesta a mai punctat că au avut un impact pozitiv asistențele la ore și la orele de pregătire suplimentară, discuțiile cu elevii și cadrele didactice, dar și analiza comparativă a datelor statistice privind participarea elevilor la etapele pregătitoare (cursuri, ore suplimentare, simulări etc.).
„În anul școlar 2012-2013, graficele de control au inclus toate cele trei tipuri de inspecții (control general, inspecție tematică și inspecție de specialitate), unitățile propuse pentru control fiind selectate în funcție de criteriile propuse de comisia de monitorizare a inspecției școlare”.