Temerar

Un sucevean pleacă într-un tur de 7.000 de kilometri în Europa, cu cea mai bătrână Dacie 1300



Narcisa și Dănuț Crainiciuc, alături de vedeta colecției, o Dacia 1300 din 1969
Narcisa și Dănuț Crainiciuc, alături de vedeta colecției, o Dacia 1300 din 1969

Un sucevean care și-a transformat pasiunea în mod de viață, ajungând probabil cel mai mare colecționar de Dacii 1300 din țară, se pregătește pentru un lung tur prin Europa, la volanul unei mașini din 1969, primul an în care s-a fabricat Dacia în România. Valoarea mașinii este ușor de rezumat: în 1969 s-au fabricat doar 293 de Dacii, mașina suceveanului Dănuț Crainiciuc fiind a 90-a din istoria uzinei. Dacă mai adăugăm și starea impecabilă în care se află aceasta și originalitatea, recunoscută deja la concursurile internaționale, avem imaginea unei mașini extraordinare și a unui proprietar care merită toată aprecierea.
„Flota” impecabilă a suceveanului: șapte Dacii 1300, un Fiat 850 și un Renault 12 Gordini
Atunci când ajungi la garajele unde pasionatul își ține mașinile și le vezi, impecabile până la ultimul detaliu, îți dai seama că acesta nu exagerează atunci când spune cu toată convingerea că este cel mai mare colecționar de Dacii 1300 din țară. De altfel, are și o dovadă greu de contestat. La Mioveni, în „patria” Daciei, la organizarea expoziției aniversare „Dacia… pași în timp”, cinci dintre cele șase mașini expuse au fost ale sale. Este mândru de asta, dar pe de altă parte este trist că uzina constructoare nu are un muzeu cu modelele de Dacii vechi.
În momentul de față colecționarul are o „flotă”, cum îi place să spună, formată din nouă mașini.
Dănuț Crainiciuc a explicat: „Sincer, această pasiune a mea este un mod de viață. Este pasiune multă, nu sunt ca majoritatea, care fac ceva doar ca să se fălească, să fie în trend. Este greu… nimic de zis, pentru că la mine parcul este unul mare, având șapte Dacii 1300, un Fiat 850 și un Renault 12 Gordini”.
Suceveanul ne precizează că el este un mare colecționar de Dacii 1300 din primii ani de fabricație, din perioada 1969-1972, când mașinile erau fabricate cu motoare de Renault 12. Mașini rare astăzi și de mare valoare, în primul rând sentimentală, dar în viitor cu siguranță și materială.
Vor parcurge 7.000 de kilometri cu o Dacie veche de peste 40 de ani
Revenind la excursia pe care o pregătește Dănuț Crainiciuc, aceasta are repere clare. Suceveanul va ajunge la Londra, unde va participa la o întrunire „old timer” a tuturor colecționarilor de mașini vechi, dar și în orașul francez Chartres, la întrunirea Renault-iștilor, unde Dacia 1300 nu poate lipsi.
Suceveanul nu putea alege pentru această excursie decât Dacia 1300 din primul an de fabricație, 1969, cu seria 90, vedeta colecției sale.
Dănuț Crainiciuc a precizat: „Scopul deplasării este schimbul de experiență cu cei din Anglia și cu cei din Franța. Nu vreau să mă laud, dar mulți pasionați știu de restaurarea pe care am efectuat-o cu un Renault 12 aparținând unui violonist român care locuiește la Londra și vor să mă cunoască personal. Voi merge împreună cu soția, care mă va ajuta să conduc, și nu ne este deloc frică, din punct de vedere al mașinii. Deși e veche de peste 40 de ani, credeți-mă, unde merge oricine cu orice mașină, merg și eu cu Dacia”.
Dacia 1300 cu care cei doi soți vor pleca la drum are în bord o viteză maximă de 145 de kilometri la oră, iar Dănuț Crainiciuc spune că va putea circula lejer cu viteza de 120 de kilometri la oră, admisă pe autostradă.
Cei doi soți și-au pregătit deja în detaliu traseul, calculând că au de parcurs în jur de 7.000 de kilometri.
Soția, mâna sa dreaptă în viață, dar și la volanul Daciei 1300
Dacia 1300 va trece prin Ungaria, Austria, Germania, Belgia, va ajunge în Franța, după care, de aici, pe vapor, se va îndrepta spre Anglia. Va urma apoi traversarea Angliei și întoarcere în Franța, cele două întâlniri ale pasionaților de mașini vechi fiind scopul excursiei.
În momentul de față mașina se află expusă la Darex Auto, plecarea fiind programată în luna iulie.
Narcisa Irinel Crainiciuc, soția lui Dănuț, este și ea încântată de pasiunea soțului, veche deja de aproape 20 de ani, și de excursia care urmează. Recunoaște că la început a fost puțin reticentă, mai ales că pasiunea soțului său ocupă foarte mult timp și a presupus un efort financiar mare. În timp, însă, văzând cât este acesta de apreciat, a devenit mândră de mașinile soțului și acum îl susține cu tărie, dovadă că îl va și însoți în turul prin mai multe țări ale Europei.
Mai mult, și cei doi băieți ai soților, deși încă mici, sunt crescuți tot în stilul „retro” al părinților.
Caută sponsori care să-i ajute, dar și să-și facă reclamă odată cu Dacia
Deși nici nu ia în calcul varianta de a abandona excursia din iulie, Dănuț Crainiciuc ar fi bucuros dacă ar găsi unul sau mai mulți sponsori, care să-l sprijine în acest tur prin Europa.
„Dacă s-ar putea să ne sprijine cineva, pentru a efectua acest traseu, suntem dispuși să punem sponsorii pe mașină, presupun că este o bună oportunitate pentru noi, românii, de a se vedea ce facem și ce încercăm să ducem mai departe”, a declarat Crainiciuc, completat de soția sa: „E o șansă ca să nu se audă numai partea negativă a noastră, a românilor, care se vede cel mai mult în Europa. Vrem să arătăm că românii fac și altceva, nu numai furturi sau crime, să se vadă că suntem un popor civilizat, ținem la istoria noastră și nu ne este rușine cu ceea ce suntem”.
Dănuț Crainiciuc a făcut un calcul estimativ și a ajuns la concluzia că acest lung drum necesită în jur de 2.500 – 3.000 de euro, aici fiind incluse carburantul, cazarea și mesele, fără alte cheltuieli suplimentare. Cei care pot contribui financiar la parcurgerea traseului, sunt rugați să îl contacteze pe Dănuț Crainiciuc prin intermediul cotidianului Monitorul de Suceava.
Istoria noilor mașini din colecție, Fiat 850 și un Renault 12 Gordini
Noile mașini din colecția lui Dănuț Crainiciuc sunt un Fiat 850 și un Renault 12 Gordini, două plăceri pe care suceveanul și le-a permis pe lângă colecția principală de Dacii 1300.
Mașina Fiat 850 este fabricată în 1967 și a fost achiziționată de la un sucevean care o ținea în garaj de la mijlocul anilor ‘80. Arată impecabil atât la exterior cât și la interior, o astfel de mașină fiind o raritate astăzi pe șosele.
A doua este o mașină și mai specială. Renault 12 Gordini este o mașină de curse fabricată în 1973, care dezvoltă 185 de CP. Colecționarul, împreună cu un prieten, Remus Azoiței, a cumpărat-o din Olanda, iar în prealabil mașina a fost a unui spaniol, care a alergat cu ea în curse.
Precizează că a vrut această mașină pentru că este un Renault 12, adică modelul după care s-a făcut Dacia 1300.



Colecționarul este convins că mașina nu-i va face probleme în lungul tur pe care și l-a propus
Colecționarul este convins că mașina nu-i va face probleme în lungul tur pe care și l-a propus
Mașina de curse Renault 12 Gordini - fabricată în 1973
Mașina de curse Renault 12 Gordini - fabricată în 1973
Ranault 12 Gordini și Fiat 850, noile achiziții din flota colecționarului
Ranault 12 Gordini și Fiat 850, noile achiziții din flota colecționarului
Autoturismul Fiat 850, una din noile masini din colectia lui Crainiciuc, masina fabricata in 1967
Autoturismul Fiat 850, una din noile masini din colectia lui Crainiciuc, masina fabricata in 1967
Bordul masinii Fiat 850
Bordul masinii Fiat 850
Narcisa și Dănuț Crainiciuc, alături de vedeta colecției, o Dacia 1300 din 1969
Narcisa și Dănuț Crainiciuc, alături de vedeta colecției, o Dacia 1300 din 1969


Recomandări

A VIII-a ediție a manifestării „Roți legendare – Fălticeni, 128 de ani de la apariția primului vehicul din oraș”

A VIII-a ediție a manifestării „Roți legendare – Fălticeni, 128 de ani de la apariția primului vehicul din oraș”
A VIII-a ediție a manifestării „Roți legendare – Fălticeni, 128 de ani de la apariția primului vehicul din oraș”

Peste 90 de mașini de epocă și istorice au participat la cea mai mare „Paradă Retro a Primăverii” din Suceava

Peste 90 de mașini de epocă și istorice au participat la cea mai mare „Paradă Retro a Primăverii” din Suceava
Peste 90 de mașini de epocă și istorice au participat la cea mai mare „Paradă Retro a Primăverii” din Suceava

Zeci de pasionați de autovehicule electrice se întâlnesc la Vatra Dornei într-un eveniment național de promovare a transportului ecologic

Zeci de pasionați de autovehicule electrice se întâlnesc la Vatra Dornei într-un eveniment național de promovare a transportului ecologic
Zeci de pasionați de autovehicule electrice se întâlnesc la Vatra Dornei într-un eveniment național de promovare a transportului ecologic