Podul de lemn ridicat de sătenii din Marginea pe un drum național este exemplul cel mai elocvent al lipsei de implicare a statului în problemele comunităților locale. Este o palmă dată autorităților de un sat care a dovedit că în doar o singură zi se poate construi o cale de legătură civilizată și cu cheltuieli nu foarte mari. Imuni la dosarele penale promise de reprezentanții unor instituții sucevene, sătenii din Marginea au reușit să inaugureze podul de peste râul Sucevița după numai o zi de muncă efectivă. Acum, podul de lemn ridicat pe drumul național 17 A, care face legătura între Rădăuți și Câmpulung Moldovenesc, a devenit mândria unui sat întreg. Efortul comunității locale a fost imortalizat într-o pancartă amplasată pe malul stâng al râului Sucevița.
„Constructor: societatea civilă. Termen de execuție: 1 zi. Data începerii: 06.02.2009. Data finalizării: 07.02.2009”, este mesajul de mândrie al mărginenilor.
Oamenii spun că podul este trainic și că cei care îl traversează nu riscă absolut nimic.
„L-am testat la o greutate de 10 tone, dar pentru siguranță l-am limitat la mașini de până la 2,5 tone. Toată lumea este mulțumită acum pentru că poate traversa de pe un mal pe celălalt în condiții civilizate”, a spus Ghiță Maftian, unul dintre cei care a pus și suflet și bani la ridicarea podului de lemn.
Și pentru că măsurile de siguranță sunt considerate importante, oamenii din Marginea au adus sare și nisip la cele două capete ale podului. Și ca totul să fie util, au lăsat lopeți și greble pentru a le veni în sprijin șoferilor, în cazul în care se formează polei pe pod sau în apropierea acestuia.
A costat 30.000 de lei și a fost inaugurat cu fast Așa cum au promis în momentul începerii lucrărilor, sătenii din Marginea au finalizat construcția în decurs de numai o zi. Sâmbătă, peste 200 de oameni au ținut să fie prezenți la inaugurare.
„Domnul primar a fost alături de noi și a tăiat panglica inaugurală. E o realizare mare pentru comuna noastră. Eu personal am fost înștiințat că risc între unu și trei ani de închisoare pentru că am fost inițiator la o construcție ilegală. Le-am spus că trei ani nici nu înseamnă prea mult, dacă știu că am făcut un bine pentru comunitate”, a mărturisit Arcadie Boicu, unul dintre reprezentanții societății civile din Marginea.
Pentru că nimeni nu a ținut o evidență strictă, suma cheltuită la ridicarea podului de lemn nu se știe cu exactitate. Din estimări se pare că ar fi vorba de aproximativ 30.000 de lei (300 de milioane de lei vechi).
Totuși, nu toți banii au fost cheltuiți. Gheorghe Olărean, un alt bărbat din Marginea implicat în acest proiect, a precizat că mai sunt 6.000 de lei necheltuiți. „Am vrut să cumpărăm semafoare cu acești bani, dar până la urmă am renunțat. Probabil că acești bani îi vom dona”, a spus Olărean.
Între timp, podul a și fost vopsit, alb cu verde, iar la fiecare capăt a fost montate limitatoare de înălțime și de greutate, iar cei care au participat la construcția vin pe rând în zonă pentru a verifica dacă nu au apărut probleme.
Sătui de promisiunile autorităților Construcția podului de lemn pe drumul național 17A, care face legătura între Rădăuți și Câmpulung Moldovenesc, a fost decisă de localnicii din Marginea după ce lucrările de reabilitare a vechiului pod, distrus în urma inundațiilor de la sfârșitul lunii iulie 2008, au bătut pasul pe loc. În plus ruta ocolitoare a devenit aproape impracticabilă, iar răbdarea sătenilor a ajuns la limită.
„Ne-au tot promis că repară ruta ocolitoare și că se apucă de lucru la noul pod. I-am tot așteptat, dar pentru că nu s-a mișcat nimic am decis să ne apucăm noi de treabă. Dacă știam că ne tot păcălesc, făceam podul mai de mult”, a mărturisit Ghiță Maftian.
Potrivit proiectului finalizat abia pe 9 decembrie 2008, noul pod de la Marginea va costa 3,8 milioane de lei, iar inaugurarea este programată în luna august a acestui an.
Șoferii, avertizați că riscă traversând acest pod Prefectul de Suceava, Ovidiu Doroftei, a declarat că cetățenii care au inițiat construcția acestui pod urmează să fie cercetați de autorități pentru privind nerespectarea legislației care reglementează drumurile publice.
Doroftei a spus că, chiar dacă „lăudabilă”, acțiunea îmbracă aspecte penale.
„Acel pod constituie un pericol real, neexistând nici un fel de aviz și nici un proiect care să fi fost avizat. Șoferii care traversează acest pod își asigură riscuri majore”, a spus prefectul de Suceava.
Ovidiu Doroftei a recunoscut că situația a fost determinată și de „lipsa de coordonare” a reprezentanților CNADN, care nu s-au preocupat de întreținerea rutei ocolitoare.