Francul elvețian, pentru unii mumă, pentru alții ciumă



Știți vorba aia „că doar nu suntem elvețieni”? Ei bine, am ajuns să vedem nițel cum e să fii în pielea elvețianului și fără să călătorim la Zurich. Primăria Suceava a câștigat finanțare pentru un proiect pe fonduri elvețiene prin care va monta pe străzile orașului 4.326 de corpuri de iluminat cu led, plus un sistem de telegestiune a acestora. 15% din costul proiectului este asigurat din bugetul local, iar 85% sunt fonduri elvețiene nerambursabile. Costul total al proiectului este de 6 milioane de franci elvețieni. Ca urmare, statul elvețian s-a angajat că ne dă 5,1 milioane CHF. Acești 5,1 milioane de franci elvețieni însemnau săptămâna trecută circa 4 milioane 300 de mii de euro. După evenimentele de pe piața financiară, în care moneda cantoanelor a sărit precum caprele de munte în Alpi, aceeași sumă înseamnă pentru orașul Suceava peste 5 milioane 200 de mii de euro. Adică niște sute de mii care contează, mai ales la sărăcia noastră. E adevărat că și cele 15 procente pe care trebuie să le asigure bugetul local nu mai înseamnă același lucru, dar diferența este acoperită cu vârf și îndesat. Aha, deci așa e să fii în pielea elvețianului! Din păcate nu suntem elvețieni și conștientizăm asta în fiecare zi, în fiecare moment, în orice situație cotidiană. Asemenea excepții, precum cea în care se află municipalitatea suceveană, apar doar ca să confirme regula: oraș murdar, străzi neasfaltate, toalete publice aproape inexistente, transport public pseudo-civilizat, căldură pas, infrastructură la pământ, construcții haotice, cultură ioc. Ca să putem rezolva toate aceste probleme, anul acesta avem un buget local de 350 de milioane de lei, mai mare cu 20% față de anul trecut. Cea mai mare parte a acestui buget, ceva peste 35%, va fi alocată învățământului, după cum ne-a asigurat primarul însuși. Procentual vorbind, sună a strategie elvețiană, dar în realitate e românească 100% pentru că asta nu se traduce prin cine știe ce investiții și nici nu face parte dintr-un plan pe termen lung într-un mediu economic predictibil și stabil. 21% din buget va merge la străzi și transporturi, iar dacă se lucrează ca până acum, n-am rezolvat nimic. Oricum, nici asta nu e foarte sigur, căci bugetul se discută și se aprobă în ședința din 29 ianuarie.



Recomandări