Școala românească este exact așa cum o fac dascălii ei. Nu elevii sunt responsabili pentru că nu învață, pentru că nu performează, pentru că nu au rezultate, ci făuritorii de elevi. E valabil și invers. Pregătiți pentru a preda o anumită materie, dascălii mai au o misiune, aceea de a înțelege cu adevărat ce e educația și cât de importantă este în școală pregătirea pentru viață. Nu mă refer astăzi la informațiile pe care le toarnă la clasă, unii eficient, alții nu, ci la cum înțeleg și transmit mai departe valorile societății. S-a instaurat conceptul de „elevii din ziua de azi”. Asta înseamnă superficial, dezinteresat, leneș, chiulangiu, tupeist, fițos și de foarte multe ori agresiv. E un concept la care au lucrat ani la rând, cărămidă cu cărămidă, șlefuitorii de suflete, cum le place profesorilor să fie numiți. Ca și în cazul părinților, pentru profesori, cea mai eficientă metodă de educație este exemplul. Asta uită de multe ori adulții. Și pentru că exemplele sunt edificatoare, să luăm în discuție recentul eveniment petrecut la poarta Colegiului Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” din Burdujeni. O elevă de clasa a XI-a, de 17 ani, a fost bătută de un fost coleg într-o pauză. Fost coleg, pentru că individul fusese exmatriculat. Și fost iubit, cu care fata nu a vrut să se împace. El a solicitat, ea a refuzat și i-a aruncat o cafea în față. Aroganța a fost peste măsură, așa încât el a ripostat, așa cum a învățat probabil de la tatăl său. Am aflat dintr-un ziar local că directorul adjunct al unității de învățământ i-a cerut elevei minore caftite în curtea școlii să nu sune la 112 pentru a nu implica unitatea școlară într-un scandal. Asta ar fi fost cu totul scandalos și pare cu atât mai plauzibil, cu cât n-ar fi prima dată când pentru unii e mai importantă imaginea instituției decât sentimentul de nesiguranță pe care-l trăiește o tânără minoră, agresată și victimă perfectă. Și totuși, se pare că informația a ajuns trunchiată la public. Potrivit conducerii școlii, a cărei părere n-a cerut-o nimeni pentru articol, fata a fost sfătuită să nu sune la 112, doar pentru că nu i-a fost pusă viața în pericol. Situația nu a rămas însă așa. A fost chemat polițistul de proximitate, a fost informat despre incident și-au încercat să găsească împreună o soluție pentru ca tânăra să rămână în siguranță în școală, dar chiar și dincolo de porțile școlii. Ce soluție au găsit ține de speța cu pricina și nu are relevanță pentru gazetă. Ideea e că, spre deosebire de ce părea fi, acest dascăl s-a comportat, de fapt, firesc.A transmis agresorilor semnalul că școala nu tolerează astfel de indivizi, i-a luat fetei apărarea, a încurajat siguranța în școli cerând sprijinul polițiștilor și a protejat victima a ceea ce a devenit un fenomen. Acest tip de atitudine este cel mai eficient exercițiu de imagine pentru colegiul din Burdujeni. Din păcate, trăim într-o lume în care ne este mai la-ndemînă să credem că totul e pe dos, că valorile sunt inversate și că nimic nu ne mai salvează. Ori, nu este chiar așa, iar speranța tot în educație stă.