Ministerul Dezvoltării propune ca serviciile de ordine publică, salvamar și lucrările de canalizare și alimentare cu apă în zona litoralului să nu mai fie finanțate de la bugetul statului ci din cel al primăriilor pe a căror rază teritorială se află plajele respective.
Propunerea este inclusă într-un proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, care vizează modificarea OUG 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre și controlul activităților desfășurate pe plajă.
În prezent, legea obligă autoritățile administrației publice locale pe a căror rază teritorială se află plaje cu destinație turistică să asigure serviciile de tip salvamar și posturi de prim ajutor, lucrări de canalizare și alimentare cu apă până în zona limitrofă plajei cu destinație turistică și să asigure ordinea publică. Finanțarea este asigurată de la bugetul de stat și din alte surse, potrivit legislației în vigoare.
„Sursele de finanțare pentru realizarea obligațiilor prevăzute (…) sunt asigurate de la bugetul local al unităților administrativ teritoriale pe a căror rază teritorială se află plaje cu destinație turistică și din alte surse legal constituie”, se arată în proiect.
Proiectul mai prevede ca, prin excepție de la prevederile OUG 19/2006, pentru anul 2011 modalitatea de amplasare a construcțiilor și dotărilor aferente plajelor cu destinație turistică se aprobă prin ordin comun al ministrului Dezvoltării Regionale și Turismului și ministrului Mediului și Pădurilor, în termen de 20 zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență.
Autorii documentului notează că deși sezonul turistic estival a debutat la 1 mai, modalitatea de alocare a fondurilor destinate funcționării publice de salvare acvatică – salvamar și a posturilor de prim ajutor „nu este riguros reglementată”.
„Autoritățile administrației publice locale care au pe raza lor teritorială plaje de pe litoralul maritim, autoritățile publice locale și agenții economici care au în administrație plaje, ștranduri, parcuri acvatice sau porturi de agrement nautic sunt obligați să înființeze servicii publice de salvare, posturi de salvare și posturi de prim ajutor. Litoralul românesc a fost pentru multă vreme o destinație turistică estivală favorită, atât pentru români, cât și pentru turiștii din Europa de vest, dar în ultimii ani a pierdut o mare parte din interesul turiștilor străini și nu a reușit să se relanseze și să concureze cu zone turistice de litoral din regiune”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Unul dintre motivele care au dus la această situație a fost faptul că tot ceea ce s-a realizat sub controlul și administrarea statului a fost preluat ulterior de sute de întreprinderi comerciale mici sau medii „aproape fără legătură între ele”.
„Cu proprietatea fragmentată, o multitudine de actori implicați și fără o direcție strategică clară privind dezvoltarea economică, socială și teritorială, stațiunile de pe litoral nu au reușit să răspundă piețelor de profil în schimbare. Astfel, acestea au avut de suferit din toate punctele de vedere – atât economic și social, cât și în privința calității mediului natural și construit. Dezvoltarea societății de consum și în special a turismului de week-end au favorizat o concentrare fără precedent a activităților comerciale pe plajă, ducând la construirea unor dotări necorespunzătoare”, se precizează în nota de fundamentare.
Totodată, amplasarea necontrolată a diferitelor tipuri de construcții a creat situații în care accesul mașinilor de intervenție pentru situații de urgență (salvare, pompieri, poliție) pe plajă este îngreunat sau chiar blocat.
Potrivit reprezentanților ministerului, modul de amplasare a construcțiilor și dotărilor aferente plajelor din ultimii ani nu a respectat normele de protecție a mediului sau a patrimoniului.
„Spre exemplificare, plaja Belona de la Eforie Nord, unde atât patrimoniul natural cât și construit (monument istoric de clasă A) au fost agresate prin amplasarea unor construcții improvizate care degradează aspectul zonei. Presiunea agenților economici și nu în ultimul rând al locuitorilor din această zonă asupra plajelor turistice ale litoralului Mării Negre a generat și este pe cale să genereze inițiative care nu vizează decât interese economice imediate și punctuale, compromițând astfel dezvoltarea durabilă și competitivă”, se arată în document.
În nota de fundamentare se precizează că până la momentul actual nici o plajă cu destinație turistică nu a fost amenajată unitar și echipată corespunzător, fapt care duce la scăderea atractivității turistice și la funcționarea defectuoasă a construcțiilor cu funcțiuni de servicii și utilităților aflate pe plajele, afectând condițiile de igienă și sănătate publică.
Ministerul a mai elaborat un proiect de ordonanță de urgență, pentru completarea Legii 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj și stimularea ocupării forței de muncă, care prevede că persoanele specializate, angajate de serviciile publice de salvamar sau în cadrul structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică situate în localitățle riverane Mării Negre, vor beneficia de indemnizație de șomaj, dacă au un stagiu de cotizare de minimum 6 luni în ultimele 12 luni premergătoare datei înregistrării cererii.