Ivășchescu: Legea asistenței sociale nu poate fi aplicată în acest an, va fi urmată de legi speciale



Legea asistenței sociale, aflată în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Muncii, nu va putea fi aplicată în în 2011 întrucât trebuie să fie urmată de o serie de legi speciale care să o pună în aplicare și care vor fi elaborate după ratificarea de către Parlament a actualului proiect.
Secretarul de stat din Ministerul Muncii, Nicolae Ivășchescu, a precizat că proiectul de lege privind asistența socială modifică 15 legi aflate în vigoare.
„Legea nu se va putea aplica anul acesta. Ea va fi urmată de legi speciale care o vor pune în aplicare. Acestea vor apărea după ce Parlamentul va ratifica Legea de asistență socială, care vorbește doar despre principii”, a mai spus Ivășchescu.
Beneficiile sociale se pot acorda pentru prevenirea și combaterea sărăciei și riscului de excluziune socială, pentru susținerea copilului și familiei, pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale sau pentru situații deosebite, conform proiectului Legii asistenței sociale.
Beneficiarii de ajutoare sociale care se încadrează în muncă, se întorc la activitatea profesională sau încep o activitate pe cont propriu, pot primi, în condițiile prevăzute de legile speciale majorări ale beneficiului social acordat, stimulente pentru suplinirea unor servicii sociale sau pot obține prelungirea perioadei de acordare a beneficiului social cu maximum trei luni din luna încadrării în muncă.
Refuzul unui loc de muncă, a participării la cursuri de formare, de calificare, de recalificare sau alte măsuri active prevăzute de lege poate conduce la diminuarea cuantumului beneficiului social sau la încetarea acestuia și interdicția de acordare a unui nou beneficiu social pe o perioadă stabilită de lege.
„Angajatorii care încadrează în muncă persoane cărora li se acordă beneficii sociale, pot beneficia, în condițiile legii, de facilități fiscale sau de altă natură”, se mai arată în proiectul de Lege privind asistența socială, supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale.
Beneficiile sociale, în funcție de condițiile de eligibilitate, pot fi selective, bazate pe testarea mijloacelor de trai ale persoanei singure sau familiei, sau universaliste, acordate pentru anumite categorii de beneficiari, cu sau fără condiția de testare a mijloacelor de trai ale acestora.
Testarea mijloacelor de trai are în vedere evaluarea veniturilor monetare reprezentate de toate veniturile realizate (inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de șomaj, obligații legale de întreținere, indemnizații, alocații și ajutoare cu caracter permanent și alte creanțe legale) sau evaluarea bunurilor și a veniturilor potențiale obținute prin valorificarea bunurilor mobile și imobile aflate în proprietate ori folosință.
Cuantumurile beneficiilor sociale se stabilesc în raport de indicatorul social de referință prin aplicarea unui coeficient de echivalență iar nivelul beneficiilor sociale cumulate de o persoană singură sau, după caz, de o familie nu poate depăși un coeficient raportat la valoarea indicatorului social de referință.
„Coeficientul se stabilește în funcție de tipul familiei și al beneficiilor sociale la care aceasta sau membrii acesteia, respectiv persoana singură au dreptul, prin legea bugetară anuală”, se mai arată în proiectul de act normativ.
Documentul mai prevede că în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a legii, sistemul informatic integrat va asigura verificarea datelor înscrise în cerere, precum și a altor informații referitoare la solicitant și situația socio-economică a acestuia.
De asemenea, după șase luni de la începerea funcționării sistemului informatic integrat, cererea se va depune fără a fi necesare documente doveditoare, acestea urmând să se prezinte doar la solicitarea expresă a autorităților pentru stabilirea anumitor beneficii sociale prevăzute de lege.
Proiectul de lege va fi în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, până în 24 martie.