Guvernul va interzice vânzarea și deținerea substanțelor etnobotanice, va confisca marfa pentru un interval de până la 18 luni cu suspendarea activității comerciantului până la analiza de laborator și va decide amenzi ce ajung la 100.000 lei și închisoare de 2-8 ani pentru vânzarea acestor produse.
Marfa va putea fi confiscată, iar firma suspendată pe baza unor „indicii temeinice” inițiale, în care inspectorul își poate manifesta „neîncrederea” asupra conformității produsului cu documentele însoțitoare, înainte de analiza de laborator.
Sancțiunile vor fi introduse odată cu stabilirea unei definiții clare a noțiunii de „substitut” care permite fabricarea produselor etnobotanice, relevă proiectul ordonanței de urgență privind combaterea etnobotanicelor, obținut de MEDIAFAX.
Denumit proiect „privind interzicerea substitutelor în vederea asigurării sănătății și a protecției populației”, documentul se bazează pe reglementările adoptate de Polonia în noiembrie 2010, prin care au fost interzise atât fabricarea și introducerea pe piață a unor astfel de substanțe, cât și funcționarea magazinelor care le comercializează.
Prin acest act normativ, Guvernul va defini noțiunea de „substitut” drept orice substanță de origine naturală sau sintetică, în orice stare fizică, sau orice produs, plantă, ciupercă sau părți ale acestora care, indiferent de modul de ambalare, de procedeul de administrare, de conținut, de prezentare, de publicitate sau de denumire, poate fi utilizată pentru a produce efecte psihoactive și/sau are un impact negativ asupra stării de sănătate individuală sau colectivă ori asupra comportamentului social și care nu este reglementată de alte dispoziții legale în vigoare.
Ordonanța va interzice producerea, fabricarea, comercializarea, distribuirea, punerea la dispoziție, inclusiv cu titlu gratuit, transmiterea, intermedierea transmiterii, deținerea, introducerea în România, importul, publicitatea și promovarea de orice fel și prin orice mijloace, inclusiv electronice, a substitutelor.
Cine va controla respectarea interdicțiilor
Modul în care este respectată interdicția va fi controlat de către Ministerul Sănătății, Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Agriculturii, Ministerul Comunicațiilor, Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, Autoritatea Națională a Vămilor și Garda Financiară.
„În cazul existenței unor indicii temeinice cu privire la identificarea unui substitut, reprezentanții organelor cu atribuții de control ai autorităților competente dispun retragerea oficială de pe piață și ridicarea sau indisponibilizarea acestuia pe o durată de până la 18 luni, perioadă în care sunt efectuate evaluările, analizele și studiile necesare pentru a se stabili dacă substanța sau produsul respectiv prezintă un risc potențial asupra sănătății. Concomitent, reprezentanții organelor cu atribuții de control ai autorităților competente pot dispune suspendarea activității operatorului economic pe aceeași perioadă de timp și pot propune închiderea site-ului de prezentare electronică în care respectivele substanțe și/sau produse sunt introduse pe piață, promovate sau li se face publicitate”, se arată în proiect.
Prin „indicii temeinice” se va înțelege acea apreciere premergătoare unei analize de laborator, făcută de un reprezentant autorizat al unui organ de control, prin care acesta își manifestă „neîncrederea” cu privire la faptul că o anumită substanță, un anumit produs sau părți ale acestuia nu este ceea ce se pretinde a fi conform documentelor și declarațiilor însoțitoare. Acestea pot rezulta din caracteristicile produsului, modul de ambalare, raportul disproporționat dintre cantitate și preț, modul de prezentare a produsului, denumirea, etichetarea, instrucțiunile de folosire și orice alte indicații și informații disponibile.
Odată cu retragerea de pe piață, ridicarea sau indisponibilizarea substanțelor și/sau a produselor asupra cărora există indicii temeinice că sunt substitute, organul cu atribuții de control va preleva probe care vor fi transmise spre a fi analizate în scopul evaluării.
Analizele trebuie efectuate de laboratoare acreditate din România, nominalizate prin ordin comun al conducătorilor instituțiilor competente, și/sau de laboratoare acreditate din Uniunea Europeană. Costurile aferente analizelor vor fi suportate de către organismele cu atribuții de control, dar vor fi recuperate de la producător, importator, comerciant ori distribuitor, după caz, în situația în care substanțele se dovedesc a fi substitute.
Amenzi și închisoare
„Dacă urmare a evaluărilor reiese că produsul nu are efecte psihoactive și/sau un impact negativ asupra stării de sănătate individuală, colectivă sau asupra comportamentului social și, prin urmare, nu constituie o amenințare pentru viața și sănătatea umană, măsura de retragerea de pe piață se revocă. Dacă substanțele, produsele, plantele, ciupercile sau părțile acestora se dovedesc ca fiind substitute, acestea se distrug”, este prevăzut în proiect.
Pentru încălcarea interdicției de producere, comercializare, deținere, intermediere a transmiterii, importul și promovarea substitutelor, dacă aceasta nu va fi considerată infracțiune, vor fi aplicate amenzi cuprinse între 20.000 lei și 50.000 lei, pentru persoanele fizice, și între 75.000 lei și 100.000 lei pentru persoanele juridice. Nu va fi posibilă achitarea în 48 ore a jumătate din minimul amenzii aplicate, facilitate prevăzută de legislația în vigoare, iar plângerea contravențională nu va suspenda executarea sancțiunii contravenționale.
Persoanele fizice sau juridice care încalcă în mod repetat interdicția vor fi sancționate cu închisoare de la 2 ani la 8 ani și interzicerea unor drepturi.
Anul trecut, Guvernul a stabilit o listă de substanțe interzise la comercializare, pentru a combate produsele etnobotanice.
În proiectul obținut de MEDIAFAX se reclamă însă faptul că eforturile depuse pentru combaterea acestui fenomen sunt zădărnicite de ușurința cu care se poate modifica formula chimică a substanțelor nocive, astfel că, la scurt timp după modificarea cadrului legislativ, au apărut pe piață alte substanțe cu structură chimică diferită care pot fi comercializate liber, identificarea lor fiind deosebit de dificilă. Aceasta deoarece distribuitorii înlocuiesc foarte des tipul substanței sub o anumită denumire comercială, cunoscând faptul că, pentru a fi identificată, este nevoie de timp și analize de laborator complexe și costisitoare.
Fenomen care se amplifică exponențial din 2008 încoace
„Cu toate că listele au fost actualizate de două ori în cursul anului 2010, apariția pe piață de noi substanțe face ca măsurile întreprinse de către autorități să fie eficiente doar parțial. Comercianții specializați continuă să își desfășoare activitatea cu astfel de substanțe, oferind spre vânzare în permanență produse noi, potențial extrem de periculoase pentru sănătatea persoanelor. Devine evident că simpla elaborare a unor liste cu aceste noi substanțe psihoactive (care devin cu ușurință desuete din cauza rapidității cu care se pot crea noi substanțe) nu este suficientă pentru contracararea acestui fenomen”, se arată în document.
O altă problemă indicată este că site-urile de vânzare online a unor astfel de substanțe sunt găzduite pe servere din afara țării, pentru a se îngreuna identificarea lor, domeniile sunt diferite, iar IP-urile sunt schimbate periodic. Majoritatea substanțelor comercializate nu au o reglementare specială și nici o destinație specifică, fapt de care profită comercianții ale căror magazine au avizele necesare desfășurării activității și autorizația de funcționare de la primării. Costurile și volumul analizelor de laborator necesare pentru evidențierea existenței unor substanțe introduse în aceste produse sunt foarte mari, blocând deseori activitatea Laboratorului de Analiză și Profil al Drogurilor din Inspectoratul General al Poliției Române.
„Au fost identificate aproximativ 450 «magazine de vise», fără a fi identificate laboratoare care să prepare produsele, acestea venind gata ambalate și în amestecuri deja realizate, introduse în România prin firme de curierat rapid, preponderent din China, cu o valoare a pachetelor declarată sub 10 dolari, pentru a fi evitat controlul vamal. De asemenea, acestea mai sunt introduse în țară și din germania, Olanda, Italia și Anglia”, este o altă atenționare a Guvernului.
Conform datelor prezentate în document, în 2009 au fost înregistrate, la nivelul întregii țări, 1.195 cazuri de persoane care au solicitat asistență spitalicească, printre care mulți minori, iar în 2010 au fost consemnate 2.760 cazuri. Până în prezent, niciunul dintre magazinele care comercializează produse psihoactive nu a solicitat autorizație de la Ministerul Sănătății.
„Începând cu anul 2008, societatea românească a început să se confrunte cu un fenomen care se amplifică exponențial, legat de dezvoltarea comercializării unor produse denumite generic «plante entobotanice » și «droguri ușoare», care, sub aceste denumiri comerciale manipulatoare ce au scopul inducerii unei percepții pozitive din partea societății, ascund în realitate substanțe echivalente sau similare drogurilor de risc și de mare risc, producând stări halucinogene, atacând sistemul nervos central, efectele fiind ireversibile, iar dependența instalându-se foarte rapid. Noutatea absolută a fenomenului este tendința rețelelor implicate de a prezenta comercializarea și consumul acestor substanțe ca fiind legale, în timp ce efectele sunt asemănătoare cu cele ale drogurilor interzise. Mai mult, penetrarea extrem de rapidă în populație, în special în rândul tinerilor și chiar al adolescenților, se poate explica prin faptul că fenomenul a fost indus în special în țările din fostul bloc comunist, în care consumul drogurilor clasice este încă la dimensiuni reduse față de țările din lumea occidentală”, se mai arată în proiect.