Guvernul a decis ca obligația impusă firmelor de a certifica declarațiile fiscale anuale prin consultanți fiscali să fie suspendată până la 1 ianuarie 2013, în încercarea de a „nu-i nemulțumi pe contribuabili” cu acest cost suplimentar și a evita cazurile în care nu sunt depuse astfel de declarații.
Decizia ca această obligație să fie suspendată pentru doi ani, până la începutul anului 2013, a fost luată de Guvern printr-o ordonanță de urgență adoptată recent.
Conform Codului de Procedură Fiscală, declarațiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice trebuie certificate de către un consultant fiscal înainte să fie depuse la administrația financiară, cu excepția celor pentru care este obligatorie auditarea.
Argumentul pentru care Guvernul a decis suspendarea acestei obligații este încercarea de a nu „nemulțumi” contribuabilii și de a nu „prejudicia” relația acestora cu statul.
Astfel, Executivul justifică decizia prin „costul suplimentar pe care contribuabilii sunt nevoiți să îl suporte prin existența obligativității certificării declarațiilor fiscale anuale de către un consultant fiscal, înaintea depunerii la organul fiscal, precum și prin faptul că menținerea acestei obligații va atrage nemulțumirea contribuabililor, va produce prejudicii relației contribuabil-stat și va determina neconformarea contribuabililor cu prevederile legale în ceea ce privește obligațiile de declarare”.
Obligativitatea certificării situațiilor financiare anuale de către consultanții fiscali a fost introdusă în august 2007, tot printr-o ordonanță de modificare a Codului de Procedură Fiscală.
Ulterior, această obligație a fost suspendată până la 1 ianuarie 2010.