Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 3 nov 2011 - Anul XVI, nr. 260 (4858)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,971 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,5892 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Harris: România nu are reputaţie de ţară curată pentru investitori, corupţia îngrijorează

Joi, 3 Noiembrie 2011 (15:16:20)

 România continuă să aibă probleme cu birocraţia şi nu are o reputaţie de "ţară curată" pentru afaceri, cazurile de corupţie continuând să reprezinte o îngrijorare pentru investitorii străini şi o problemă ce trebuie rezolvată de procurori, consideră ambasadorul britanic la Bucureşti, Martin Harris.

El afirmă, într-un interviu acordat agenţiei MEDIAFAX, că reputaţia proastă este principalul dezavantaj al României în atragerea investiţiilor străine, în Marea Britanie existând legi stricte împotriva corupţiei.

Ambasadorul arată, fără a generaliza, că există companii mici şi mari care se confruntă cu problema "şpăgii", motiv pentru care autorităţile trebuie să se concentreze să schimbe reputaţia ţării.

Martin Harris vorbeşte şi despre intenţia României de a adopta moneda euro în 2015, atenţionând că este foarte dificil de spus în acest moment care este perspectiva pentru lărgirea zonei euro, prioritară fiind în prezent rezolvarea crizei în zona euro.

În interviu, ambasadorul britanic se mai referă la criza din Grecia, salvarea monedei euro, Regele Mihai şi spune impresii personale legate de zonele turistice româneşti.

Prezentăm integral interviul acordat de ambasadorul britanic:

Reporter : Domnule ambasador, văzând recentele evoluţii din zona euro - nu este cert dacă s-au încheiat cu un rezultat fericit sau nu - în acest context consideră Londra un atu faptul că nu a fost adoptată moneda europeană ?

Martin Harris: În Marea Britanie nu este o ambiţie să fie adoptată moneda euro, dar evident că noi suntem foarte afectaţi de situaţia zonei euro şi cred că acesta este şi cazul României. Săptămâna trecută, prim-ministrul David Cameron a insistat că deciziile din zona euro, care au consecinţe pentru toţi membrii Uniunii Europene, trebuie să ţină cont de interesele tuturor membrilor Uniunii. Eu cred că este foarte important pentru România, pentru Marea Britanie, pentru toţi membrii UE, să conlucrăm pentru a face faţă şi acestei provocări, criza euro, şi pentru a face faţă provocărilor pe termen mai lung, adică dezvoltarea slabă a economiei europene în general.

Rep: Vreţi să spuneţi că deşi Marea Britanie nu a adoptat moneda euro, este interesată însă de menţinerea stabilităţii acestei zone, de fapt, este în interesul Marii Britanii ?

M.H. : Exact, este foarte important pentru noi. Eu cred că aproape 40% din exporturile britanice sunt către zona euro şi cred că pentru România este o cifră de aproape 60%. Deci, evident că pentru toţi membrii pieţei unice situaţia din zona euro este o situaţie foarte importantă şi îngrijorătoare.

Rep : Guvernul României vrea să adopte moneda euro în 2015. Credeţi că este posibil ?

M.H.: Eu înţeleg că este o ţintă importantă pentru România. Este o politică prudentă în ceea ce priveşte politica fiscală. Este foarte dificil să spun în acest moment care este perspectiva pentru lărgirea zonei euro. Cred că prioritatea zero acum este să rezolvăm criza actuală în zona euro.

Rep : Legat de criza actuală din zona euro, după negocieri îndelungi s-a ajuns la o soluţie privind Grecia, însă acum în Grecia va avea loc un referendum pentru aplicarea măsurilor de austeritate. Ce părere aveţi despre organizarea acestui referendum ?

M.H.: Ţine de poporul Greciei şi de guvernul acestei ţări să hotărască modul de adoptare a măsurilor care au fost agreate la nivelul summit-ului euro şi summit-ului european. Pentru noi, cel mai important lucru este îndeplinirea în întregime a măsurilor adoptate şi eu cred că este, evident, o situaţie de urgenţă.

Rep: Revenind la economia României, aţi avut timp să vă familiarizaţi cât de cât cu mediul de afaceri de aici din România, cu deciziile Guvernului. Să spunem că aţi fi prim-ministru al României, care ar fi prima decizie pe care aţi lua-o în această calitate pentru a stimula economia ?

M.H.: În primul rând, eu cred că România a urmat drumul cel mai bun în această situaţie, pentru că parteneriatul cu FMI a generat o stabilitate macroeconomică şi un nivel al datoriei publice scăzut. Cred că acest lucru este foarte important pentru România într-o situaţie de criză economică în Europa. În al doilea rând, cred că este important pentru toţi membrii UE să urmeze o agendă pentru dezvoltarea economiei. Dacă menţinem rata de creştere actuală în Europa, atunci după 2050 nu va exista nicio ţară europeană în topul zece al economiilor mondiale. E foarte important să fim competitivi faţă de economii emergente, ca India, China şi altele.

Şi noi am încheiat o agendă de măsuri, care a fost agreată în iunie, când şi preşedintele Băsescu s-a întâlnit cu prim-ministrul Cameron. Este vorba de piaţa unică, trebuie să completăm piaţa unică în Europa, deoarece comerţul liber este foarte important pentru o economie eficientă. Este important să se reducă şi birocraţia. În Marea Britanie am luptat cu birocraţia astfel încât este posibil acum să se înfiinţeze o afacere nouă în mai puţin de două săptămâni. IMM-urile sunt o sursă foarte importantă de creştere economică şi de noi locuri de muncă.

Rep: Poate dintre aceste măsuri aţi recomanda României una dintre ele. Pur şi simplu ce vedeţi ca imediat necesar în plan economic pentru Guvernul României a adopta în perioada următoare pentru a stimula şi a lansa o creştere economică durabilă ?

M.H.: Eu cred că sunt importante măsurile naţionale, dar şi măsurile la nivel european. România, ca şi Marea Britanie, este membru al UE şi o parte din economia europeană. Evident că măsurile din plan naţional nu sunt suficiente fără măsurile la nivel european, dar eu cred că este posibilă o agendă complementară, şi la nivel naţional, şi la nivel european. Pentru România, flexibilitatea pe piaţa muncii este foarte importantă, absorbţia fondurilor europene, care este o sursă foarte importantă pentru creştere economică în viitor, şi atragerea mai multor investitori străini aici.

Rep: Vedeţi probleme legate de modul în care decurg investiţiile în România ? Vorbeaţi de birocraţie, predecesorul dumneavoastră a vorbit şi el de faptul că birocraţia este încă ridicată în ţara noastră. Din experienţa, din contactul dumneavoastră cu investitorii, care sunt problemele cele mai frecvente pe care vi le-au ridicat cu privire la mediul de afaceri din România ?

M.H.: Eu cred că birocraţia continuă să fie o problemă pentru România, pentru economia României, dar, după părerea mea, dezavantajul principal este reputaţia României. România nu are o reputaţie bună, nu are o reputaţie de ţară curată şi transparentă pentru afaceri. După părerea mea, reputaţia României nu corespunde sută la sută cu realitatea, dar reputaţia contează mult, mai ales pentru un investitor, pentru un investitor din Marea Britanie unde sunt legi stricte împotriva corupţiei, inclusiv corupţia în străinătate. Deci, eu cred că este foarte important să se schimbe reputaţia României în acest sens.

Rep : Reputaţia se bazează şi ea pe nişte date concrete. Care ar fi motivele pentru care România nu este considerată curată şi transparentă ? Nişte exemple, ce se întâmplă în desfăşurarea unei afaceri astfel încât România capătă o astfel de imagine ?

M.H.: Este foarte important ca piaţa să fie predictibilă şi transparentă. După părerea mea, agenda Mecanismului de Cooperare şi Verificare este o agendă foarte potrivită pentru a atrage investitori în România. Consider că autorităţile române au obţinut rezultate importante în ceea ce priveşte lupta cu corupţia şi reforma justiţiei. Consider că instituţii ca DNA şi ANI funcţionează bine şi înregistrează rezultate importante. În plus, punerea în aplicare a noului Cod Civil este un semn bun pentru investitori, fiindcă acum avem în România un cod coerent pentru comerţ. Îndeplinirea tuturor măsurilor din Mecanismul de Cooperare şi Verificare este metoda cea mai eficientă de a schimba reputaţia României şi pentru a demonstra că România este cu adevărat o ţară unde există un climat bun şi transparent pentru investitori şi pentru afaceri.

Rep : Puteţi să ne spuneţi câte cazuri de corupţie sau, să spunem, probleme ciudate din partea autorităţilor v-au reclamat investitorii britanici în ultima perioadă ?

M.H.: Corupţia continuă să fie o îngrijorare pentru investitorii străini. Nu pot să vorbesc însă despre cazuri specifice, pentru că este o chestiune pentru autorităţile române şi pentru procurori, dar evident că este o problemă de corupţie şi de reputaţie. De exemplu, în indicele de percepţie a corupţiei, realizat de Transparency International, România nu are un loc bun.

Rep : Vi s-a spus dacă nivelul corupţiei este de la cele mai mici niveluri până la un nivel mai înalt al autorităţilor? Care sunt cele mai frecvente forme de corupţie, "şpaga", cum se spune, sau cazuri mai înalte v-au fost reclamate ?

M.H. : Eu cred este o problemă generală corupţia, pentru toţi din societate. În cazul investitorilor britanici, sunt companii mici şi mari care se confruntă cu această problemă, dar sunt şi altele care nu s-au confruntat cu această problemă. Aşa cum am spus, realitatea în România nu este sută la sută atât de rea, cât mai ales reputaţia, dar reputaţia este importantă. Aceasta este o provocare pentru România în ansamblu, cum să schimbe reputaţia ţării.

Rep: Marea Britanie consideră viabilă realizarea în viitor a aşa numitelor "State Unite ale Europei" ?

M.H. : În Marea Britanie avem o poziţie pragmatică în acest sens. Evident că, pentru salvarea monedei euro, trebuie să existe un nivel de integrare mai înalt între membrii zonei euro. Probabil că cei 17 membri ai zonei euro vor lua mai multe decizii comune în viitor, dar nu trebuie să uităm că există şi o Uniune Europeană de 27 membri. Este foarte important să păstrăm piaţa unică, să păstrăm instituţiile comune şi, după părerea noastră, să intensificăm colaborarea pe piaţa unică între cei 27 de membri. Nu vreau o Europă cu două clase, vreau o Europă unită. Aceasta este poziţia fermă a premierului David Cameron.

Rep: Vorbeaţi de reputaţia României şi există un personaj foarte imporant din monarhia britanică ale cărui acţiuni sunt menite să promoveze foarte mult România. Mă refer la Prinţul Charles. Care credeţi că este motivaţia sa principală în a promova România ?

M.H.: Prinţul Charles este un adevărat ambasador pentru România şi ştiu că este o pasiune personală a Prinţului Charles. Cred că Prinţul Charles a remarcat ceva important pentru România, şi anume că patrimoniul României este un avantaj enorm pentru ţară. Dacă este posibil, trebuie să se păstreze acest patrimoniu pentru economia rurală, pentru turism. Eu sunt scoţian şi în Scoţia avem un ţinut rural foarte frumos, avem o reţea de cetăţi şi ele constituie punct de atracţie pentru milioane de turişti din Japonia, din America. Turismul este un punct principal al economiei Scoţiei. Eu cred că şi România are această posbilitate, pentru că patrimoniul României este deosebit şi este păcat că în acest moment nu constituie un punct de atracţie pentru mai mulţi turişti. Cred că Prinţul Charles face lumină în această problemă.

Rep : Ce credeţi că ar trebui promovat mai mult din ce aţi văzut în România ca locuri de atracţie turistică?

M.H.: Este o chestiune de infrastructură, dar nu de infrastructură mare, ci mică. Am vorbit despre importanţa strategică a IMM-urilor pentru economia României, iar turismul este un sector al economiei unde IMM-urile joacă un rol foarte important. Dezvoltarea pensiunilor, restaurantelor şi a altor puncte de atracţie pentru turişti este un sector cu potenţial mare în România şi poate să joace un rol strategic în dezvoltarea României în ansamblu.

Rep : Legat de monarhie şi de Prinţul Charles, aţi participat la evenimentele care au marcat aniversarea a 90 de ani de viaţă ai Regelui Mihai. Pentru că ştiu că v-a plăcut filmul "Discursul Regelui", ce părere aţi avut despre discursul Regelui Mihai din Parlament?

M.H.: Am fost onorat să particip la acest eveniment, care a fost un moment istoric, cred, pentru România. A fost impresionant când Regele a spus că el s-a adresat direct Parlamentului după mai bine de 60 de ani. În discursul său, Regele Mihai a remarcat valorile importante pentru o democraţie sănătoasă, adică etică în viaţa publică şi litera legii. Este foarte important să se încuraje aceste elemente importante pentru o democraţie de succes.

Rep : Viaţa publică românească mai are încă de lucrat în această direcţie, în opinia dumneavoastră ?

M.H.: Cred că este o tendinţă bună. Am spus că ANI a înregistrat rezultate importante. Este evident că România doreşte să atingă un nivel de etică în viaţa publică mai înalt.

Rep : Reprezentanţi o ţară care a definit monarhia modernă. Credeţi că monarhia ar fi potrivită şi pentru România?

M.H.: Nu pot să dau nicio recomandare pentru oamenii din România. Cred că depinde de fiecare ţară să aleagă un sistem de guvernare şi România a ales un sistem republican. Dar, aveţi dreptate, avem în Marea Britanie o monarhie modernă şi la noi monarhia are un sprijin foarte puternic, în Marea Britanie există un respect deosebit pentru Casa Regală. Este important ca monarhia să fie şi tradiţională, şi modernă în acelaşi timp. Weekend-ul trecut, la Summit-ul Commonwealth, liderii au hotărât să schimbe linia de succesiune în casa regală din Marea Britanie, astfel încât moştenitorul va fi primul născut, indiferent dacă este băiat sau fată şi, în acest sens, monarhia să continue să corespundă cu valorile poporului, adică egalitate de şansă.

Rep : Trebuie să vă spun că şi Casa Regală din România a făcut acest lucru cu câţiva ani în urmă.

M.H. : Ştiu. Urmăm acest exemplu.

Rep: Aţi avut timp să vă familiarizaţi cu viaţa de zi cu zi în România. Ne puteţi spune ce vă place în România şi ce vă deranjează în viaţa normală ?

M.H.: Eu sunt aici cu familia mea, avem trei fete şi pentru noi este foarte plăcut să fim aici, în România şi în Bucureşti. Am venit pentru prima oară în România acum 20 de ani, în vara anului 1990, când eram student, cu prietena mea, care a devenit soţia mea. Pentru mine este extraordinară transformarea prin care România a trecut între timp. Nu puteam să mă gândesc atunci că voi reveni într-o ţară aliată cu Marea Britanie în NATO şi un partener în UE. Acum viaţa în Bucureşti este ca viaţa în orice oraş din Europa, chiar puţin mai interesantă.

Rep : Din ce punct de vedere, ce vi se pare mai interesant ?

M.H. : Pentru mine este mai interesant să trăiesc într-o ţară dinamică, unde este un proces de schimbare. Cred că România continuă să fie într-o perioadă de tranziţie şi, în plus, este foarte important ca acest proces de tranziţie să continue. Nu este posibil să opresc procesul de reformă, trebuie să continuu şi să fiu mai competitiv decât India, China şi decât economiile emergente. Eu cred că aici în România există o capacitate de reformă, de schimbare mai mare, probabil, decât în alte ţări din Europa.

Rep : Dar la români, în general, când mergeţi pe stradă sau în oraşele din România, ce vă atrage, ce vă deranjează ?

M.H.: Am călătorit mult în România, am fost în Maramureş, în Bucovina, în Ardeal, în Craiova, Constanţa şi este cu adevărat o ţară foarte frumoasă, cu patrimoniu interesant. Pentru mine este interesant amestecul de influenţe europene cu care mă confrunt în România. Sunt influenţe franceze, germane sau anglo-saxone, otomane, ortodoxe, este un amestec cu adevărat european şi foarte interesant. Cred că acesta este un avantaj pentru România şi este foarte plăcut pentru un străin aici în România. În Bucureşti este o viaţă culturală foarte plină. Pentru mine Festivalul Enescu a fost superb în acest an. Am avut aici London Symphony Orchestra, orchestra The Age of Enlightenment, Royal Liverpool Philharmonic şi Academia St. Martin in the Fields şi multe alte orchestre din Europa şi din lume. Este o viaţă culturală foarte plină şi mă bucur să am această oprotunitate să trăiesc şi să lucrez în România.  

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Harris: România nu are reputaţie de ţară curată pentru investitori, corupţia îngrijorează.
 Vizualizări articol: 549 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harris: România nu are reputaţie de ţară curată pentru investitori, corupţia îngrijorează0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei