Autorităţile române au transmis CE, marţi, cu o zi înainte ca oficialii de la Bruxelles să ia o decizie privind continuarea procedurii de infrigement împotriva României, o nouă scrisoare, prin care se angajează că modificările la taxa de înmatriculare vor intra în vigoare cel târziu la 1 iulie 2008.
Scrisoarea transmisă, marţi, la Bruxelles nu include propunerile de modificări concrete care vor fi aduse taxei auto, ci un calendar de aplicare, menţionându-se, totodată, că autorităţile române intenţionează să studieze diferite modele de taxare din ţări precum Ungaria, Finlanda sau Spania, au declarat agenţiei MEDIAFAX sursele oficiale.
Totodată, în document se reafirmă determinarea părţii române pentru soluţionarea favorabilă a regimului de taxare a autovehiculelor şi faptul că România nu vrea să ajungă în faţa Curţii Europene de Justiţie.
Comisia Europeană (CE) a decis să analizeze, în această săptămână, mai devreme decât stabilise iniţial, cazul în care România este acuzată de încălcarea legislaţiei comunitare prin aplicarea taxei de primă înmatriculare. Devansarea datei a fost determinată de unele modificări ale procedurilor administrative.
Comisia ar putea decide, miercuri, să treacă la a doua etapă a procedurii de infrigement (încălcarea legislaţiei comunitare - n.r.), caz în care România va avea la dispoziţie două luni pentru a formula un răspuns. Dacă autorităţile de la Bucureşti nu răspund în termenul solicitat, Comisia poate înainta o plângere la Curtea Europeană de Justiţie.
Între reprezentanţii autorităţilor române şi experţii comunitari au avut loc mai multe discuţii tehnice şi schimburi de scrisori pe tema taxei auto din România, iar ministerul Economiei şi Finanţelor a transmis CE, la sfârşitul lunii mai, o nouă formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare, care prevede niveluri de până la trei ori mai mici pentru unele maşini vechi, dar mai mari la cele noi.
Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat, vineri, la Alba Iulia, într-o conferinţă de presă, că Guvernul nu a luat în calcul ca opţiune scoaterea taxei de primă înmatriculare, însă va analiza în perioada următoare varianta de modificare a acesteia.
Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă la începutul acestui an, când au fost eliminate accizele plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă. Taxa se calculează în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.
Principalul motiv invocat de autorităţi pentru aplicarea acestei taxe a fost limitarea importul de maşini poluante, după aderarea României la Uniunea Europeană. Comisia Europeană a criticat, însă, România pentru introducerea acestei taxe şi a iniţiat procedura de infringement.
Comisia a solicitat, într-o scrisoare de notificare transmisă în luna martie în cadrul procedurii de infringement, modificarea sistemului de taxare, argumentând că reglementările actuale sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Reprezentanţii autorităţilor române şi cei ai Direcţiei Taxe a Comisiei Europene au avut, la 8 noiembrie, o nouă serie de consultării tehnice pe tema taxei auto.
Comisia Europeană a insistat ca România să dea dreptul plătitorilor taxei auto să o conteste, iar autorităţile române au promis că vor analiza varianta realizării unui catalog privind valorile de piaţă a maşinilor, în funcţie de factori precum marca şi rulajul, pentru stabilirea scalei de depreciere.
Experţii comunitari susţin că procedura de infrigement, iniţiată de Comisie în luna martie, poate să fie suspendată numai dacă România va transmite un proiect de modificare a taxei în conformitate cu prevederile comunitare, precum şi un calendar ferm de adoptare.