luni, 20 mai 2024 - Anul XXIX, nr. 116 (8645)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9749 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,5873 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

„Mironosițele – Primele mărturisitoare ale Învierii lui Hristos!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a III-a după Paști

Duminica a treia după Sfintele Paşti este afierosită femeilor mironosiţe – martore ale Învierii – în special, şi femeilor creştine, în general. Dacă ziua de 8 Martie, atât de osanată până mai ieri, a fost o încercare de a înlocui Buna Vestire – zi închinată cinstirii deopotrivă fecioarelor şi mamelor, al căror prototip este Maica Domnului, această cinstire a mironosiţelor nu a putut fi umbrită atât timp cât prăznuirea Sfintelor Paşti nu a fost întreruptă. Și Buna Vestire, şi Duminica Mironosiţelor ne încredinţează că fără Hristos – Care Se naşte şi Care învie din morţi – cinstirea femeii în lumea de astăzi rămâne fără motivaţie teologică.

Femeia, ca şi bărbatul, a fost creată de luminoasele mâini ale lui Dumnezeu, după chipul Său (Facerea 1, 27); asemănarea, şi pentru unul, şi pentru altul, rămâne un proces dinamic, un ideal de cucerit.

Dintru început, femeia a fost creată – după rânduiala lui Dumnezeu – ca să fie „ajutor de potriva lui (Adam)” (Facerea 2, 20); după căderea în păcat (Facerea 3), femeia, din ajutor, a devenit soţie. Aşa se face că, dintr-un om liber, ea devine – după Legea lui Moise – un bun, însă un bun printre alte bunuri ale bărbatului (Deuteronomul 5, 21). Un bun pe care bărbatul îl va stăpâni (Facerea 3, 16). Un obiect ca oricare altul, care va face parte din patrimoniul bărbatului (Facerea 20, 3, 12), deşi, în cadrul familiei, femeia trebuia să fie respectată (Ieşirea 20, 12), temută (Leviticul 20, 9) şi ascultată (Deuteronomul 21, 18).

Iniţial, căsătoria biblică a apărut în formă monogamă (Facerea 2, 21-24), fiind singura care corespunde voii lui Dumnezeu. Descendenţii patriarhului Set (Facerea 7, 7) au fost susţinătorii fervenţi ai monogamiei.

Deşi femeia – după cum am spus – avea o poziţie de subordonare faţă de soţul său, totuşi societatea israelită a avut destule femei care s-au impus atenţiei publice, printre care Debora, o femeie din tagma judecătorilor, care i-a salvat pe conaţionalii săi de mânia regelui Iabin al Canaanului (Judecătorii 4, 4-5), Batşeba, o femeie care a pus capăt dezordinii în regat prin întronizarea lui Solomon, fiul său (III Regi 1, 11-31), Izabela (III Regi 21) şi Atalia (IV Regi 11), femei cu aptitudini de conducător, ori Iaela (Judecătorii 4, 17-22; 5, 24-27), Iudith şi Estera, adevărate eroine naţionale.

Dincolo de aceste prezenţe exemplare sau eroice, femeile nu aveau misiuni sacerdotale la templu şi nici nu li se permitea să înveţe Legea în sinagogă. Excepţie făceau soţiile rabinilor, singurele care aveau acces la educaţie. Ba, unele dintre ele puteau fi prorociţe. Aceste prorociţe consiliau chiar şi pe miniştrii regali (IV Regi 22, 14). Când Miriam a prorocit – este scris în Ieșirea – „toate femeile” au mers după ea (15, 20); prorociţa Hulda era sfătuitoarea bărbaţilor (IV Regi 22, 14; II Paralipomena 34, 22); prorociţa Ana era nelipsită de la templu (Luca 2, 36–38); iar Debora judeca pe „copiii lui Israel” (Judecătorii 4, 5), arătându-se a fi ca o „mamă în Israel” (Judecătorii 5, 7). Cântecul Deborei – din Judecătorii, cap. 5 – poate fi considerat o tânguire maternă; este plânsul unei mame pentru slăbiciunile fiilor lui Israel.

Iată că multe dintre aceste nume de femei sunt menţionate cu admiraţie chiar de Sfântul Apostol Pavel care la prima vedere pare un tradiţionalist iudeu. Şi această evidenţiere a lor – mai ales în Noul Testament – îşi are o conotaţie hristologică, deoarece Hristos a fost Cel care a ajutat femeia să-şi descopere şi să-şi împlinească vocaţia. După cum știm, într-un stat teocratic, cum era cel al lui Israel, femeia era aproape invizibilă, pe când în Legea harului prezenţa femeii, graţie lui Hristos, devine din ce în ce mai pregnantă. Mai mult, Hristos este Cel Care a acceptat slujirea femeilor nu numai din neamul lui Israel, ci şi din alte seminţii, cum era femeia samarineancă (Ioan 4, 7); acelaşi lucru se poate afirma şi despre femeia canaaneancă, a cărei credinţă a dat-o drept pildă celor care-L ascultau: „O, femeie, mare este credinţa ta; fie ţie după cum voieşti!” (Matei 15, 28), răsturnând astfel vechile precepte. Le-a acceptat în anturajul Său indiferent de statutul social sau moral.

O femeie păcătoasă, nu o sfântă, este cea care, prevestind jertfa Sa, a îndeplinit ritualul ungerii; şi tot o femeie păcătoasă, Maria din Magdala, este prima martoră a Învierii Sale. Femeile – spre deosebire de ucenicii Săi, cu excepţia Sfântului Evanghelist Ioan, apostolul iubirii – sunt cele care L-au urmat pe Hristos chiar şi în drumul spre Pătimirea Sa (Luca 8, 1-3). Ele s-au arătat mai statornice în credinţă; în acest sens, putem afirma că ele le-au arătat apostolilor adevărata măsură a iubirii.

În dimineaţa Învierii, deşi mormântul era pus sub pază, ele – Maria Magdalena, Ioana, Maria lui Iacov, Salomeea şi altele (Marcu 16, 1; Luca 24, 10) – nu s-au temut a împlini cu dăruire jertfelnică tradiţia iudaică; astfel, luând mir, au mers pentru a împlini ritualul tămâierii celor înmormântaţi. Dragostea lor a fost răsplătită pe măsură.

Desigur, fiecare mironosiţă îşi are istoria ei. Despre Maria Magdalena se crede că ar fi fost demonizată. Hristos scosese din ea şapte demoni (Luca 8, 3), iar ea, drept recunoştinţă, împreună cu alte femei care au fost vindecate de Iisus „de duhuri rele şi de boli”, – între care erau „Ioana, femeia lui Huza, un iconom al lui Irod, şi Suzana şi multe altele care le slujeau din avutul lor” (Luca 8, 2-3) –, n-a ezitat să rămână lângă Crucea lui Iisus până în ultimul moment (Ioan 19, 25).

În tradiţia răsăriteană se spune că Maria Magdalena, după Înviere, ar fi mers împreună cu Maica Domnului şi cu Evanghelistul Ioan la Efes, unde, după o viaţă dedicată contemplaţiei, a murit. Biserica o pomeneşte pe 22 iulie. Mâna stângă a sfintei se păstrează în Sfântul Munte Athos, la Mănăstirea Simonopetra. Ceea ce uimeşte este faptul că mâna are permanent temperatura corpului uman; sau cel puțin în ziua prăznuirii ei.

Ioana, soţia lui Huza, un dregător din anturajul lui Irod Antipa, făcea parte din grupul celor care „slujeau (pe Apostoli) din avutul lor” (Luca 8, 1-3). Ea este una dintre cele care au luat parte la pregătirea ungerii cu mirodenii a trupului lui Iisus, pentru îngropare, împreună cu Iosif din Arimateea (Luca 23, 55).

Salomeea, verişoara Maicii Domnului, era fiica lui Iosif, din prima căsătorie, devenind soţia lui Zevedeu şi mama lui Iacov şi Ioan. Remarcabilă rămâne îndrăzneala ei de a-I fi cerut lui Hristos favorul pentru fiii săi, ca unul să stea de-a dreapta şi celălalt de-a stânga în Împărăţia Sa (Matei 20, 20-21; cf. Marcu 10, 35-45). Liturgic, ea este pomenită în ziua de 3 august.

Suzana se număra şi ea printre celelalte femei implicate în slujirea grupului condus de Mântuitorul (Luca 8, 3).

Aceste femei au fost primele mărturisitoare ale Învierii lui Hristos (Luca 24, 9-11). Citind Sfintele Evanghelii, vom remarca faptul că prezenţa lor este surprinsă în mod gradual, astfel: Sfântul Evanghelist Matei menţionează pasager numele Fecioarei Maria şi al Mariei Magdalena; Sfinţii Evanghelişti Marcu şi Luca procedează în aşa fel încât din asocierea unui nume să rezulte importanţa persoanelor, dar şi faptul că femeile care-L însoţeau pe Iisus erau destul de numeroase; Sfântul Evanghelist Ioan ştie să sublinieze rolul predominant al femeii între cei care-L urmau pe Iisus. Astfel, aflăm despre cele 25 de femei care au fost în anturajul lui Hristos: Maria (Maica Domnului), Elisabeta, prorociţa Ana, soacra lui Petru, văduva din Nain, femeia samarineancă, femeia adulterină, femeia păcătoasă din casa lui Simon, femeia din casa fariseului, văduva săracă, Marta şi Maria, surorile lui Lazăr, Maria Magdalena şi celelalte femei, Ioana, Salomeea, Suzana, Maria lui Cleopa, Maria lui Iacov şi cealaltă Marie, femeia canaaneancă şi fiica ei, fiica lui Iair şi mama sa, femeia bolnavă de 12 ani, soţia lui Pilat. Deşi fiecare este unică în felul ei, acestea au primit de la Hristos vindecare, ajutor, milă, iertare sau elogii pentru credinţa, dragostea şi dăruirea lor.

Însă, pe lângă acest rost şi rol definitoriu al femeii, trebuie să nu uităm faptul că ele sunt cele mai fervente şi perseverente rugătoare (Fapte 1, 14); calendarul bisericesc este mărturie de netăgăduit în acest sens; multe femei s-au arătat animate de sentimente filantropice (Fapte 9, 36), ospitaliere (Fapte 12, 12; 16, 15; I Timotei 5, 10) şi misionare (Fapte 18, 26; Tit 2, 3-4).

Şi totuşi, scrie Sfântul Apostol Pavel, în Domnul femeia nu este fără bărbat şi nici bărbatul fără femeie (I Corinteni 11, 11). Înaintea lui Dumnezeu se vor înfățișa numai împreună, nedespărţiţi. Dar aceasta nu înseamnă că înaintea lui Dumnezeu monahii şi monahiile nu îşi au rostul lor!

 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului „Mironosițele – Primele mărturisitoare ale Învierii lui Hristos!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a III-a după Paști.
 Vizualizări articol: 285 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
„Mironosițele – Primele mărturisitoare ale Învierii lui Hristos!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a III-a după Paști0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Monitorul doreşte ca acest site să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ.
Din acest motiv, cei care postează comentarii la articole trebuie să respecte următoarele reguli:

1. Să se refere doar la articolul la care postează comentarii.
2. Să folosească un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legătura cu textul.
4. Username-ul să nu fie nume de personalităţi ale vieţii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greşeli, incoerenţă, lipsă de documentare etc.

Nerespectarea regulilor menţionate mai sus va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinţă interdicţia accesului la această facilitate a site-ului.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Religie

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei