Dacă vorbim de o ierarhizare a sfinţilor, acest lucru îl face în mod teologic Biserica prin intermediul cultului. Teologia cea mai înaltă a Bisericii îşi găseşte expresia în cultul acesteia. Prin urmare, din moment ce există cultul, care reprezintă modul de trăire al Bisericii de-a rândul veacurilor cu prezenţa şi cu Harul Duhului Sfânt, acolo vom găsi foarte multe răspunsuri şi lămuriri. Mai întâi de toate, observăm că Maica Domnului deţine întâietatea.
Pentru a înţelege cum Biserica noastră a stabilit o ierarhie a sfinţilor ei, trebuie să observăm pe cine pomeneşte preotul în rugăciunea „Mântuieşte, Doamne, poporul tău…” de la Utrenie. De asemenea, să vedem pe cine pomeneşte în rugăciunea „Stăpâne Mult Milostive…” de la Litie. De asemenea în apolis, fie că este la Vecernie, Utrenie, Sfânta Liturghie sau Pavecerniţă, indiferent de slujbă: „Pentru rugăciunile Preacuratei Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria, cu puterea Cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci, cu ocrotirile cinstitelor şi cereştilor netrupeşti Puteri, pentru rugăciunile cinstitului şi slăvitului Proroc, Înaintemergătorul şi Botezătorul Ioan” şi celelalte.
De asemenea, înţelegem în ce fel Biserica a făcut o ierarhizare a sfinţilor, dacă observăm cum sunt pomeniţi aceşti sfinţi în rânduiala Proscomidiei. Acolo preotul scoate 9 miride numite şi „cele 9 cete”, iar în cadrul fiecăreia din cele 9 cete el pomeneşte numele sfinţilor, care sunt şi ele grupate, şi acolo se vede ordinea în care sunt pomeniţi sfinţii.
Dacă ar fi să ne luăm după apolisuri şi ecfonise, putem stabili o ordine. Mai întâi este pomenită Maica Domnului. Urmează apoi pomenirea Sfinţilor Îngeri, a Sfântului Ioan Botezătorul, ierarhii, mucenicii, cuvioşii, fie de parte bărbătească, fie de parte femeiască. Pomenirea se încheie cu numele Sfinţilor Ioachim şi Ana. Pentru că din ei s-a născut Maica Domnului. Aşadar, cu rostirea numelui Maicii Domnului începem şi cu pomenirea „Sfinţilor şi Drepţilor dumnezeieşti Părinţi Ioachim şi Ana” terminăm, fiindcă ei sunt cei ce au născut-o pe cea din care S-a născut Mântuitorul neamului omenesc.
(Pr. Ciprian Florin Apetrei, Ziarul Lumina)