Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
luni, 6 aug 2018 - Anul XXIII, nr. 175 (6885)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9758 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6712 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Schimbarea la Faţă a Domnului, anticipare a biruinţei morţii prin Înviere

Cea mai tainică, profundă şi luminoasă minune din viaţa pământească a Mântuitorului Iisus Hristos, pe Muntele Tabor din Galileea, se petrece la câteva zile după răspunsul primit la întrebarea adresată Apostolilor: „Cine spun oamenii că sunt Eu?“ (Matei 16,13).

Pe rând, Apostolii au exprimat care este părerea oamenilor, mulţi Îl confundau cu Ilie, Ieremia sau vreun alt profet. „Dar vor cine ziceţi că sunt?“ (Matei 16, 15).

La această întrebare directă a Domnului, ca în alte împrejurări, Petru dă un răspuns hotărâtor: „Tu eşti Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu“ (Matei 16, 16). Pentru o fărâmă de clipă, răscumpărarea omenirii a atârnat de mărturisirea apostolică prin acest moment culminant, plin de entuziasm, petrecut sub inspiraţia şi menirea harului dumnezeiesc.

Prin cuvintele acestea, vorbind în numele celor 12 Apostoli, din experienţa anilor petrecuţi alături de Hristos, din învăţăturile şi minunile Sale, corelate cu nădejdea mesianică, conform căreia cele prezise de proroci se împlinesc, sub înrâurirea Duhului Sfânt, Petru a făcut ca omul să dea un răspuns afirmativ la chemarea Creatorului său. Biserica, a cărei întemeiere o vesteşte acum Iisus, pe lângă puterea veşnică şi iertătoare, va avea şi o dimensiune umană. Pentru ca Biserica în care se împleteşte dumnezeiescul cu omenescul să fi luat fiinţă, era necesar ca un pământean să mărturisească marea taină, aceea de participare în comun a oamenilor la viaţa lui Dumnezeu. După cele întâmplate, Iisus începe să prorocească despre sfârşitul Său tragic, al trădării, părăsirii, morţii şi îngropării.

Aceste cuvinte profetice l-au zdruncinat pe Petru, care, luându-L pe Iisus deoparte, L-a dojenit: „Fie-Ţi milă de Tine, să nu Ţi se întâmple aceasta“ (Matei 16, 22). Intervenţia lui Petru provoacă o izbucnire neaşteptat de violentă, fiind respinsă cu grele cuvinte, cum nu se petrecuse niciodată: „Mergi înapoia Mea, satano! Nu cugeţi cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor“ (Matei 16, 23).

În spatele acestor cuvinte grele se oglindeşte teama că cele afirmate de Petru ar putea îngreuna şi încerca să-L abată de la calea crucii. Acest sfat dat de Petru lui Iisus se pare că, de această dată, i-a fost indus de diavol, care urmărea zădărnicirea jertfei lui Hristos şi a mântuirii omenirii. În prima ipostază, Petru vorbise luminat de har, în a doua rosteşte cuvinte compătimitoare, care oglindesc slăbiciunea omului lăsat în voia pornirilor lui naturale, care se împotrivesc morţii şi suferinţei, chiar şi când acestea au un sens izbăvitor. Din acest moment, timpul rămânerii şi vieţuirii Domnului printre Apostolii Săi se va scurta. De aceea, pentru a-i pregăti să trăiască acele dramatice momente, El adaugă: „Adevărat grăiesc vouă că sunt unii din cei ce stau aici care nu vor gusta moartea, până ce nu vor vedea împărăţia lui Dumnezeu, venind întru putere“ (Marcu 9, 1).

 

„Chipul feţei Sale s-a făcut ca soarele, iar veşmintele Lui albe, ca lumina“

Conform mărturiei Sfântului Evanghelist Luca, trecând opt zile din ziua în care Domnul a rostit aceste cuvinte, a lăsat la poalele muntelui pe ceilalţi apostoli, luând cu El în munte, spre a se ruga în singurătate, pe Petru, Iacob şi Ioan. Iar pe când se ruga Iisus, „chipul feţei Sale s-a făcut ca soarele, iar veşmintele Lui albe, ca lumina“ (Matei 17, 2). Din relatările Sfântului Luca, observăm că cei trei apostoli nu au putut rămâne treji, arătarea Slavei Domnului îi surprinde adormiţi, iar Petru şi ceilalţi,  îngreuiaţi de somn şi „deşteptându-se, au văzut slava Lui“ (Luca 9, 32). Nu cred că aici este vorba de oboseala trupească, oboseală căreia omul nu-i poate opune rezistenţă, fiind cuprins de somn odihnitor. Apostolii au fost orbiţi de strălucirea luminii dumnezeieşti a Mântuitorului Iisus Hristos, de aceea ochii lor nu au fost capabili să-L privească în strălucirea dumnezeirii Lui, care nu vine din exteriorul persoanei Domnului întrupat, ci din firea Sa dumnezeiască, unită cu cea omenească, în persoana Cuvântului lui Dumnezeu întrupat. Mântuitorul Iisus Hristos S-a descoperit aici, pe munte, în măreţia Sa dumnezeiască, anticipând biruinţa morţii omenirii prin Crucea răstignirii Sale, când trupul Său va deveni nesupus prefacerii şi schimbării pentru totdeauna. Minunea aceasta mare a transfigurării reprezintă uşa deschisă spre lumea cea veşnică şi o treaptă pe calea revenirii Fiului lui Dumnezeu, Cel întrupat şi devenit Om, la dreapta lui Dumnezeu-Tatăl. Numai după ce Domnul va suferi şi îndura nedreapta moarte prin răstignire, Îşi va recăpăta veşnica slavă pe care a avut-o de-a dreapta lui Dumnezeu-Tatăl Cel ceresc mai înainte de crearea lumii, dobândind privilegiul de a ridica firea omenească asumată prin întruparea Sa pe tronul veşnic al lui Dumnezeu.

Minunea Schimbării la Faţă în singurătatea muntelui, de unde privind se văd câmpiile fertile ale Galileei, a fost o anticipare a Învierii Lui din morţi, având scopul de a deschide ochii Apostolilor să privească chipul Său veşnic şi nemuritor, plin de slavă dumnezeiască, scăldat de lumina lină a veşniciei celei nepieritoare, fiind şi o aromă a transfigurării finale a lumii, ce se va împlini la sfârşitul istoriei ei, care va deveni un „cer nou şi un pământ nou“ (Apocalipsa 21, 1).

Această minune tainică a avut loc pentru a încuraja pe cei trei apostoli, mai ales atunci când Îl vor vedea răstignit pe cruce, de aceea Biserica preamăreşte marea sărbătoare prin cuvintele imnografului: „În munte Te-ai schimbat la Faţă, Hristoase Dumnezeule, şi pe cât au putut ucenicii Tăi au văzut slava Ta, pentru ca atunci când Te vor vedea răstignit, să înţeleagă Pătimirea Ta cea de bunăvoie şi să propovăduiască lumii că Tu eşti cu adevărat raza Tatălui“ (Condacul de la Schimbarea la Faţă a Domnului, Mineiul pe August).

Mai târziu, după Înviere, când Apostolii, prin lucrarea Duhului Sfânt, vor aduce popoarele în lumina cunoştinţei şi a dreptei credinţe mântuitoare, Apostolul Petru îşi va reaminti, dând mărturie despre marea minune: „Pentru că noi v-am adus la cunoştinţă puterea Domnului nostru Iisus Hristos şi venirea Lui, nu luându-ne după basme, ci fiindcă am văzut slava Lui cu ochii noştri, căci El a primit de la Dumnezeu-Tatăl cinste şi slavă atunci când, din înălţimea slavei, un glas ca acesta a venit către El: Acesta este Fiul  Meu Cel iubit în Care am binevoit, şi acest glas noi l-am auzit pogorându-se din cer, pe când eram cu Domnul în muntele cel sfânt“ (2 Petru 1, 16-18).

 

Martori ai evenimentului de pe Muntele Tabor

În timp ce chipul cel veşnic al Domnului strălucea ca soarele, apar lângă el două personaje ale istoriei vechi testamentare, Moise şi Ilie, care încep să vorbească cu El despre sfârşitul Său tragic pe care urma să-L împlinească în cetatea Ierusalimului. Taina mântuirii neamului omenesc le era pe deplin cunoscută, cei doi atleţi ai legii vechi nefăcând altceva decât profeţind timpul venirii Domnului, aspiraţiile lor devenind realităţi. Moise, care auzise doar glasul Domnului ce vorbea cu el prin nor, iar Ilie în muntele Horeb vorbind cu El într-o adiere de vânt lin, priveau icoana Domnului întrupat şi faţa Lui plină de slavă veşnică. „Acum cei doi proroci Moise şi Ilie vedeau pe Apostoli, iar Apostolii pe proroci. Aici şi acum s-au  întâlnit începătorul Legii vechi cu dătătorul Legii celei noi. Moise cel vechi şi drept a privit pe conaţionalii săi, cei ce se învredniciseră a vedea taina mântuitoarei Schimbări la Faţă a Lui. Ilie, feciorelnicul Legii vechi, s-a întâlnit cu Ioan, ucenicul Domnului, feciorelnicul noului Legământ, Apostolul dragostei şi teologul Cuvântului întrupat. Cel ce s-a înălţat în car de foc de pe pământ la ceruri (4 Regi 2, 11) „priveşte pe cel ce va sta rezemat cu capul pe pieptul plin de dumnezeiască dragoste şi

compătimitoare iertare“ (Ioan 13, 23).

 

„Nu vă temeţi!“

Prezenţa dumnezeiască care s-a descoperit acum direct, mai mult decât în alte dăţi, le-a adus teama şi frica în faţa tainei de nepătruns. Taina de pe Muntele Tabor s-a descoperit pentru a arăta că Dumnezeu a coborât în lume şi că doreşte a ridica lumea spre luminarea şi cunoaşterea de sine. Prin Persoana Mântuitorului Iisus Hristos, taina dumnezeirii devine accesibilă. Ceea ce omul a pierdut prin păcatul neascultării, cauza morţii şi a răului prezent în lume, prin întruparea Domnului şi asemenea trupului omenesc afară de păcat, ni se deschide calea spre paradisul pierdut. Acum, cei trei Apostoli trăiesc anticiparea tainei Împărăţiei lui Dumnezeu cea fără sfârşit. Cunoscând firea umană limitată şi efemeră, Iisus S-a apropiat atunci de ei, i-a atins, spunându-le: „Sculaţi-vă şi nu vă temeţi“ (Matei 17, 7). De atâtea ori glasul blând al Mântuitorului nostru se adresează celor cuprinşi de teamă şi nedumerire în faţa suferinţelor morţii, neîmplinirilor. „Nu vă temeţi! Deoarece El a coborât şi S-a apropiat de noi, a ridicat şi Şi-a asumat durerile noastre, încredinţându-ne că este cu noi în toate zilele“ (Matei 28,19), că nu suntem singuri, lăsaţi pe propriile noastre puteri, care au limite marcate de necunoscut, teamă şi incertitudine.

Ridicând ochii în sus - aşa cum relatează Sfânta Evanghelie, ucenicii nu au mai văzut decât pe Iisus singur. Cele pline de lumină şi măreţie dumnezeiască, de bucurie şi pace nepieritoare au trecut. Fereastra deschisă spre lumea cea veşnică s-a închis, iar ei au revenit în lumea noastră obişnuită, cu spaţiu, timp, suferinţă, eşec şi teamă.

Pregustarea tainei dumnezeirii luase sfârşit. Pe Cel pe care-L vedeau zilnic, asistaseră la minunile şi învăţăturile Lui, Îl priveau nedumeriţi, mişcaţi de gânduri şi doriri ascunse, specifice mentalităţii timpului lor, apropiindu-se de ei să-i mângâie, încurajându-i: „Nu vă temeţi!“. Omul contemporan, în ciuda tehnologiei, progresului ştiinţific, rămâne marcat de nesiguranţă, frică şi teamă în faţa atâtor provocări, de limite, de boli incurabile tot mai multe, agresive şi fără remedii. Necredinţa şi lipsa de suport sufletesc a omului de astăzi fac din el un om fricos, vulnerabil, căzut pradă propriilor idei distrugătoare, deoarece a uitat să caute lumea cea pururea veşnică în afara lui, în taina credinţei păstrată şi descoperită în Biserică, care sfinţeşte şi înalţă, mângâie şi încurajează, dă sens şi putere celui care caută cele de sus şi nu cele de jos, cele veşnice, care nu se sesizează cu ochiul trupesc, ci cu cel sufletesc, care descoperă taina păstrând-o ca pe un mare dar spre izbăvire, vindecare şi un nou început.

Cu cât omul contemporan va nega prin cuvânt şi fapte taina dreptei credinţe, pline de slavă şi minune nepieritoare, descoperită pe Muntele Taborului şi desăvârşită prin Învierea Domnului, cu atât se va vădi prin contrast adevărul triumfător de fapt şi viaţă, şi anume că Mântuitorul nostru nu a fost numai smerit, asumându-şi chipul (icoana) robului (Filip 2, 8), ci plin de lumină şi slavă dumnezeiască. Chipul Său veşnic ne descoperă taina Bisericii, care este chemare şi îndemn: „Nu vă temeţi!“. El a biruit puterea lumii aflate sub forţa şi imperiul răului. El biruieşte prin noi, slujitorii Lui, prin fiecare creştin doritor de viaţă şi nemurire: „Îndrăzniţi, Eu am biruit lumea!“ (Ioan 16, 33). (sursa: Ziarul Lumina)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Schimbarea la Faţă a Domnului, anticipare a biruinţei morţii prin Înviere.
 Vizualizări articol: 810 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schimbarea la Faţă a Domnului, anticipare a biruinţei morţii prin Înviere0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei