TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
 
miercuri, 13 ian 2016 - Anul XXI, nr. 9 (6122)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,8741 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,0207 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Lecţia de religie

Taina Pocăinţei

Pocăinţa este darul lui Dumnezeu prin care îţi schimbi modul tău de a fi în relaţie cu El, cu semenii şi cu tine însuţi – care, din cauza păcatelor, a suferit consistente modificări - începând cu mărturisirea păcatelor, după cuvântul care zice: „Mărturisiţi-vă unul (credinciosul) altuia (duhovnicului) păcatele” (Iacov 5, 16). Această rânduială a fost aşezată de Mântuitorul nostru Iisus Hristos după învierea Sa din morţi când, arătându-Se Apostolilor, i-a învestit cu puterea de a lega şi dezlega păcatele oamenilor, zicând: „Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl vă trimit şi Eu pe voi. Şi zicând aceasta, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt; cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine vor fi ţinute” (Ioan 20, 21-23). Cu o astfel de putere îi mai investise atunci când îi pregătise pentru a fi trimişi în acea primă misiune - numită de probă - zicându-le: „Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer şi oricâte veţi dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer” (Matei 16, 19; 18, 18).

Sigur, după cum susţin unii modernişti sceptici ai zilelor noastre, de confesat te poţi confesa şi la un prieten apropiat, numai că, în atare situaţii, el nefiind hirotonit întru preot şi hirotesit întru duhovnic, rămâne doar o simplă discuţie; nu eşti dezlegat de păcatele tale prin lucrarea harică pe care Mântuitorul a împărtăşit-o ucenicilor Săi şi, respectiv, urmaşilor acestora: arhiereilor şi preoţilor.

Doar o mărturisire sinceră, după cuvântul lui Isus Sirah care zice: „Nu-ţi fie ruşine a mărturisi păcatele tale” (4, 28), la preotul duhovnic, canonic hirotonit, însoţită de o schimbare a vieţii, ceea ce presupune o sinceră pocăinţă cu tot ce implică ea, ne aduce iertarea păcatelor şi împăcarea cu Dumnezeu.

„Greşit-am!”, rostit din adâncul fiinţei tale, este strigătul omului care vrea o înnoire, o schimbare a vieţii prin îndreptare. Această înnoire nu poate fi posibilă decât prin lucrarea lui Dumnezeu şi dezlegarea preotului duhovnic care, în virtutea succesiunii apostolice, se arată a fi între „slujitorii lui Hristos şi iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu” (I Corinteni 4, 1-2).

Desigur, hotărârea pe care o ia credinciosul, de a nu mai păcătui - chiar dacă uneori nu este respectată - este totuşi cea care sensibilizează milostivirea lui Dumnezeu, Care zice: „De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, ca zăpada le voi albi; şi de vor fi ca purpura, ca lâna albă le voi face” (Isaia 1, 18). Ştiut este faptul că omul este supus căderii, indiferent pe ce treaptă socială ar fi. Sfântul Apostol Ioan spune: „Dacă spunem că păcat nu avem, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este întru noi” (I Ioan 1, 8). Or, atunci când ne mărturisim păcatele, „El este credincios şi drept, ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de toată nedreptatea” (I Ioan 1, 9).

 

„Mergi şi de acum să nu mai greşeşti”

Un exemplu concludent de pocăinţă este cel al regelui Manase, care „a făcut urâciuni, mai rele decât tot ce au făcut amoreii - care au fost înainte de el - şi a vârât pe Iuda în păcat cu idolii lui” (IV Regi 21, 11) însă, mărturisindu-se şi smerindu-se, schimbându-şi modul său de a fi în relaţie cu Dumnezeu, a fost reprimit în rândul celor plăcuţi Lui.

Iată ce spune în această privinţă Cartea Paralipomena: „Iar dacă s-a rugat, Dumnezeu l-a auzit şi i-a ascultat rugăciunea lui şi l-a adus înapoi la Ierusalim, în regatul său. Şi a cunoscut Manase că Domnul este Dumnezeul Cel adevărat” (II Paralipomena 33, 12-13).

Un alt exemplu este cel al locuitorilor cetăţii Ninive, devenită centru al nelegiuirilor, care, avertizaţi fiind de Proorocul Iona cu privire la iminenta lor pedeapsă, au părăsit toate obiceiurile cele rele, au crezut şi ţinut post (Iona 3, 5) şi, astfel, au dobândit iertarea lui Dumnezeu. Ba mai mult, auzind de urgia lui Dumnezeu care îi aştepta, au adăugat pocăinţei îmbrăcarea în sac şi şi-au pus pe capete cenuşă; însuşi regele „s-a sculat de pe tronul său şi a lepădat veşmântul lui cel scump, s-a acoperit cu sac şi s-a culcat în cenuşă” (Iona 3, 6).

Însă, nu tot aşa au făcut Iuda şi locuitorii Ierusalimului pe care Dumnezeu a vrut să-i întoarcă la pocăinţă, ci ei au trăit după învârtoşarea inimii lor celei rele şi au făcut lucruri peste măsură de ruşinoase. Şi, atunci, Dumnezeu a schimbat binele cu care voia să-i fericească, lăsându-i să suporte consecinţele pentru necurăţia celor făptuite (Ieremia 18, 6-12).

Bunătatea lui Dumnezeu ar trebui să-l îndemne pe fiecare la pocăinţă, „spre cunoaşterea adevărului” (II Timotei 2, 25).

Noul Testament este bogat în modele de pocăinţă, pe care Sfântul Andrei Criteanul - în finalul Canonului mare - le sintetizează în mod extraordinar astfel: „Ca tâlharul strig Ţie: Pomeneşte-mă! Ca Petru plâng cu amar: Iartă-mă, Mântuitorule! Strig ca vameşul, lăcrimez ca păcătoasa. Primeşte-mi tânguirea, ca oarecând pe (cea) a cananeencei. Cananeencei şi eu urmând, strig: Miluieşte-mă, Fiul lui David! Mă ating de poală ca (femeia) ceea ce-i curgea sânge; plâng ca Marta şi ca Maria pentru Lazăr. Alabastru cu lacrimi turnând pe capul Tău, Mântuitorule, ca nişte mir, strig ca păcătoasa care cerea milă - mila este cea care biruieşte în faţa judecăţii (Iacov 2, 13); rugăciune aduc şi cer să iau iertare”.

Pocăinţa dizolvă păcatul (Fapte 3, 19); ne dezbracă de haina cea veche a păcatelor şi ne îmbracă în haina cea nouă a virtuţilor, ca roade ale harului Duhului Sfânt; ba, mai mult, pocăinţa ne deschide calea spre viaţa veşnică, ca şi lui Petru care, pentru că s-a lepădat de Hristos, „a plâns cu amar” (Matei 26, 75).

Prin pocăinţă suntem încredinţaţi că Dumnezeu vrea să ne facă părtaşi fericirii celei veşnice căci: „Milostiv voi fi nedreptăţilor lor şi păcatele lor şi fărădelegile lor nu le voi pomeni” (Evrei 8, 12). Dacă Sfântul Petru nu s-ar fi pocăit, ar fi avut soarta lui Iuda care - după ce a aruncat în Templu arginţii vânzării - „s-a spânzurat” (Matei 27, 5). Dumnezeu ne spune prin Proorocul Iezechiel că nu vrea „moartea păcătosului”, ci mai „degrabă să se întoarcă de la căile sale şi să fie viu” (18, 23). Iar prin Profetul Ieremia, zice: „Întoarceţi-vă copii răzvrătiţi şi Eu voi vindeca neascultarea voastră” (Ieremia 3, 22). Din această dorinţă a lui Dumnezeu izvorăşte şi îndemnul Fiului Său dat femeii păcătoase: „Mergi şi de acum să nu mai greşeşti” (Ioan 8, 11). Acestea sunt şi trebuie să fie îndemnurile fiecărui preot duhovnic dat penitenţilor. Cine se întoarce la Dumnezeu va găsi un Dumnezeu al iertării şi al dragostei, Care „va ţine în loc iuţimea mâniei Lui ca să nu pierim” (Iona 3, 9).

Rugăciunea, postul, spovedania, smerenia, milostenia, încununate de primirea Sfintei Euharistii, sunt „roade vrednice de pocăinţă” (Matei 3, 8), exprimări ale Tainei Pocăinţei, numită de Sfinţii Părinţi „cel de-al doilea Botez”; „botezul pocăinţei, întru iertarea păcatelor” (Luca 3, 3) prin care ne urcăm acolo unde am fost aşezaţi prin primirea tainelor vieţii spirituale: Botez, Mirungere şi Euharistie; prin toate deopotrivă dobândim „inimă nouă şi duhul nou” după cuvântul lui Dumnezeu prin Profetul Iezechiel (18, 31), fără de care nu vom putea să locuim în „cetatea cea sfântă” (Apocalipsa 21, 10).

(Sursa: Doxologia.ro)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Taina Pocăinţei.
 Vizualizări articol: 867 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
Taina Pocăinţei5.051

Facos Suceava
Iulius Mall Suceava
MedClinic
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Toyota - Noul Yaris Hybrid
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei