Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 1 nov 2014 - Anul XIX, nr. 255 (5764)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9754 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6739 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Lecţia de religie

Pilda bogatului nemilostiv şi a săracului Lazăr

În parabola bogatului nemilostiv şi a săracului Lazăr, Mântuitorul a vrut să ne descopere care este destinul omului după moarte, în veşnicie, şi care sunt totodată elementele care determină acest destin. Să ne înveţe adevărul fundamental că aici, pe pământ, ne pregătim locul de dincolo, lumea cealaltă. Este momentul în care începe să elaboreze învăţătura Sa eshatologică, adică învăţătura despre cele din urmă, despre cele ce se vor întâmpla la sfârşit.

Parabola aceasta spusă de Mântuitorul se desfăşoară pe două planuri diferite: unul este acesta pe care îl trăim şi noi în fiecare zi, aici pe pământ, şi altul, cel din viaţa de dincolo, despre care noi ştim foarte puţin.

Protagoniştii parabolei sunt: un bogat oarecare, căruia nu i se dă numele, şi un om sărac, pe nume Lazăr, foarte bolnav şi flămând. Bogatul trăia o viaţă de huzur şi „se îmbrăca în porfiră şi vison“, ţesături foarte scumpe: porfira sau purpura era un material de mare calitate, colorat cu sângele unui melc marin, foarte rar şi preţios, purtat doar de regi, înalţi demnitari sau oamenii foarte bogaţi, iar visonul era o specie de in indian similar cu mătasea, apreciat pentru fineţea şi culoarea sa strălucitoare. Mântuitorul ne mai spune că bogatul se veselea „în chip strălucit“ în toate zilele, ospătându-se din bucatele şi vinurile cele mai alese.

În contrast cu el, se spune că la poarta lui zăcea de ani în şir un sărac pe nume Lazăr, bolnav şi plin de bube, flămând, care dorea să guste măcar din resturile care cădeau de la masa bogatului, dar nici pe acestea nu le-a primit. Era singur, abandonat, având doar compania câinilor vagabonzi care îi lingeau rănile bubelor.

 

Cine intră în sânul lui Avraam?

Al doilea plan al parabolei se desfăşoară după moarte, în lumea de dincolo, a veşniciei. Ni se spune foarte pe scurt că săracul Lazăr a murit şi a fost dus de îngeri în sânul lui Avraam. A murit şi bogatul şi a fost îngropat. De aici începe adevăratul tâlc al parabolei. Iată deci că şi pentru unul, şi pentru altul a venit moartea, care i-a făcut egali. Şi bogatul, şi săracul au trecut prin ceea ce numim fenomenul morţii. Numai că starea lor era diferită. După moarte, sufletul săracului Lazăr „a fost dus de îngeri în sânul lui Avraam“. În limbaj biblic, „sânul lui Avraam“ este o metaforă pentru rai, locul fericirii veşnice. În schimb, după ce a murit, bogatul a ajuns în iad „în chinuri“, numit în alte locuri din Sfânta Scriptură „focul nestins“ (Matei 3, 12), „iezerul de foc“ (Apocalipsă 19, 20) sau „întunericul cel mai dinafară, unde va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor“ (Matei 8, 12), „gheena focului“ (Matei 5, 22), „cuptorul de foc“ (Matei 13, 42).

Cu alte cuvinte, în virtutea faptelor, fiecare îşi primeşte răsplata sau pedeapsa, aşa cum se va întâmpla cu fiecare din noi imediat după moarte, când va avea loc judecata particulară a fiecărui suflet. Deci viaţa pământească pe care o ducem, după cum afirma Sfântul Ioan Gură de Aur, este temelia vieţii noastre viitoare.

 

Rugăciunea bogatului

Din iad, bogatul l-a văzut pe Avraam şi pe Lazăr în sânul său şi i-a zis: „Părinte Avraame, fie-ţi milă de mine şi trimite pe Lazăr să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească limba, căci mă chinuiesc cumplit în această văpaie“. Să reţinem că bogatul acesta, care se părea că nu cunoştea pe nimeni, iată că îl recunoştea pe Avraam. El, care niciodată cât fusese pe pământ nu se rugase de nimeni, ci doar poruncise, şi nu se gândise să se roage nici lui Dumnezeu, de data aceasta se roagă. Şi zice: „Părinte Avraame!“ Iată o rugăciune adresată direct lui Avraam, de care acum îşi aduce aminte şi-l recunoaşte ca „părinte“, deci drept cineva mai mare ca el, de care are nevoie cum nu avusese pe pământ. Iată-l pe bogatul nemilostiv descoperind rugăciunea şi implorând milă. Bogatul, de asemenea, îl cunoaşte pe Lazăr, i-a zis pe nume, dovadă că îl văzuse la poarta sa, ştia cine este. Cât despre descoperirea rugăciunii, îşi va da seama îndată că o făcea acum prea târziu, fiindcă Avraam îi răspunde că nu se mai poate să-i satisfacă cererea. În replică, Avraam îi aminteşte starea de belşug în care a trăit el pe pământ, în contrast cu viaţa lui Lazăr, şi, de asemenea, îi aminteşte cele ce se întâmplă în lumea de dincolo: „iar acum, el aici se mângâie, iar tu te chinuieşti“. Şi adaugă: „Între noi şi voi s-a întărit o prăpastie mare, ca cei ce voiesc să treacă de aici la voi să nu poată, nici de acolo să treacă la noi!“ Deci orice încercare de a-şi schimba soarta este zadarnică. Adică raiul este cu desăvârşire etern, în timp ce iadul este şi el cu desăvârşire etern. Nu se pot face schimburi sau mutaţii între cele două locuri şi stări, situaţia fiecăruia din ei fiind cerută de însăşi dreptatea lui Dumnezeu.

După refuzul lui Avraam, îl roagă, totuşi, să-l trimită pe Lazăr în casa părintească în care mai trăiau cinci fraţi ai săi, ca să le dea mărturie să nu vină în acest loc de chin. Avraam i-a replicat din nou că aceştia îl au pe Moise şi pe proroci, adică Legea Vechiului Testament, cu toate prevederile ei, de care trebuie să asculte.

Prin aceasta se înţelege totalitatea poruncilor religios-morale descoperite de Dumnezeu prin aceşti bărbaţi aleşi ai Săi, sintetizate în porunca cea mare a iubirii: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău şi din tot cugetul tău...“, iar a doua, asemenea acesteia: „să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi“ (Matei 22, 37-39).

 

Momentul în care situaţiile se răstoarnă

Este bine să stăruim asupra celui de-al doilea plan al parabolei, în lumea de dincolo, despre care ştim foarte puţin şi mai mult prin metaforă. La început s-ar părea că este vorba de compensaţie. Spune Avraam: „Fiule, adu-ţi aminte că ai primit cele bune în viaţa ta, şi Lazăr, asemenea, pe cele rele; iar acum el se mângâie, iar tu te chinuieşti“. Este posibil să fie şi aceasta, adică un principiu al compensaţiei, în care situaţiile se răstoarnă, se schimbă diametral. Ne aducem aminte că în Fericiri se spune: „Fericiţi cei ce plâng, că aceia se vor mângâia; Fericiţi cei flămânzi şi însetaţi de dreptate, că aceia se vor sătura...“ Deci există un principiu al compensaţiei care poate fi consolator, dar nu satisface îndeajuns nici cerinţele Evangheliei şi nici aşteptările propriei noastre raţiuni.

Meditând asupra acestei parabole - atât de impresionantă şi instructivă pentru oricine -, suntem îndemnaţi să reflectăm asupra ei. Bogatul se chinuia în iad nu pentru că ar fi fost bogat, nu din cauza bogăţiei lui, iar Lazăr se desfăta în rai nu pentru că fusese sărac. Numele lui, Lazăr, care semnifică „Ajutorul meu este Domnul“, este proba că Iisus a vrut să sugereze că era bun la inimă, că nu judeca, nu se revolta, era un fel de replică a lui Iov. Nu muncea, pentru că era grav bolnav, nu pentru că nu ar fi vrut. Starea de osândă sau de fericire veşnică nu este determinată sau condiţionată de starea materială de pe pământ. Aşadar, bogatul a ajuns în iad pentru că n-a ştiut ce este iubirea faţă de aproapele, n-a ştiut ce este mila; pentru împietrirea inimii lui, pentru indiferenţa sa. În acest context al dezbaterii, amintim şi de remarca scriitorului Elie Wiesel: „antiteza iubirii nu este ura, ci... indiferenţa“.

 

Iubirea este suprema responsabilitate pentru altul

Parabola aceasta ne îndeamnă, deci, să nu fim indiferenţi faţă de Lazării din jurul nostru, din lumea noastră: copii orfani sau abandonaţi, bătrâni neajutoraţi şi singuri, bolnavi, flămânzi, într-un cuvânt, cu cei defavorizaţi de soartă. Să avem milă şi iubire făptuitoare. Să nu lăsăm ca mila noastră să treacă cu indiferenţă pe lângă ei, deoarece iubirea este suprema responsabilitate pentru altul. Când iubeşti cu adevărat, te simţi responsabil faţă de cel şi cei pe care-i iubeşti. Făcând binele din iubire, vom aduce mângâiere, alinare şi bucurie celor mai trişti ca noi şi vom face dovada că am înţeles faptul că „atâta valorăm ca oameni, câtă bucurie facem în jurul nostru“. Nu cred că există creştin adevărat care să nu fi simţit o mare bucurie când a făcut un bine, fie de ordin material, fie de ordin spiritual, unui semen de-al său.

„Dacă dai pâinea ta celui flămând - zice profetul Isaia - şi saturi sufletul amărât, lumina ta va răsări în întuneric şi bezna ta va fi ca miezul zilei“ (cap. 58, 10). Fapta de milostenie ne ajută să avem părtăşie de lumină şi să-L cunoaştem pe Dumnezeu ca lumină. Dumnezeu trebuie să devină lumina care ne aduce cunoştinţa cea adevărată şi lumina întregii noastre vieţi. Să ne aducem aminte de afirmaţia Sfântului Grigorie de Nyssa: „Cine nu a cunoscut pe Dumnezeu ca lumină Îl va cunoaşte ca foc“. Amin.

(Pr. prof. dr. Mircea Ielciu)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Pilda bogatului nemilostiv şi a săracului Lazăr.
 Vizualizări articol: 4495 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
Pilda bogatului nemilostiv şi a săracului Lazăr5.051

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei