Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
luni, 30 sep 2013 - Anul XVIII, nr. 227 (5434)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9761 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6567 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Pentru bolile sufleteşti

Preotul şi psihologul - împreună pentru binele omului

Fără îndoială, bolile su­fleteşti trebuie cu­­­noscute şi vin­de­ca­­­te. Sfinţii Pă­rinţi s-au nevoit cu multe secole în ur­­mă să le cunoască şi să le des­crie, să le afle cauzele şi le­gă­tu­ri­le dintre ele, propunând mo­da­lităţi concrete de tămă­du­i­­re.

Lucrând în lumina Or­to­do­xiei şi avându-l ca model pe Hris­tos-Doctorul sufletelor şi tru­purilor noastre, au creat o o­pe­ră nemuritoare, o ştiinţă a vin­decării pe care medicina şi psi­hologia contemporană ar tre­bui să o privească cu mult res­pect. Dar vindecarea bolilor su­fleteşti este doar o treaptă a scă­rii spre desăvârşirea spiri­tu­­ală, ţelul final al creştinului or­todox fiind starea de sfin­ţe­nie, în care ochii sufletului se îm­bracă în harul cunoaşte­rii/ve­derii lui Dumnezeu. Până a­colo însă, omul trebuie să se tă­măduiască, să ajungă la ne­pă­timire, starea de în­să­nă­to­şi­re a omului, de înflorire a vir­tu­ţi­lor. Această stare este rezul­ta­­tul conlucrării divino-umane, al sinergiei dintre harul Du­hu­lui Sfânt şi voinţa liberă şi sme­ri­tă a credinciosului.

Omul contemporan face faţă din ce în ce mai greu presiunii prag­matice a acestui început de mileniu. Înstrăinat de sine şi depărtat de Biserică, a aco­pe­rit chipul lui Dumnezeu să­dit în el cu platoşa interesului mes­chin al trăirilor de-o clipă, în­tr-o continuă goană după câş­tiguri materiale şi plăceri tru­peşti.

Îmi vine în minte o reclamă în care suntem invitaţi să tră­im asemeni unei musculiţe, ca­re în cele opt ore de viaţă îşi sa­tis­face toate poftele. Trăieşte fie­care clipă, ne îndeamnă rea­li­zatorul filmuleţului, fă-ţi toa­te plăcerile! Sună destul de tra­gic, dacă fiinţa omenească, cre­a­tă de Tatăl ca fiinţă spiritu­a­lă, este încurajată să-şi compa­re viaţa cu a unei musculiţe. Ro­lul omului ar trebui să fie a­ce­la de a spiritualiza natura, nu de a se coborî cu cugetul la mo­dele de viaţă animală. Este a­ceasta o expresie a decăderii spi­rituale a omului contemporan, care nu crede în Adevăr, a ră­tăcit Calea şi este la un pas să-şi piardă Viaţa. Acesta este o­mul care vine la psiholog şi tre­buie să ajungă la duhovnic.

 

Consilierea sau îndrumarea du­hovnicească rămâne o nece­si­­tate pentru întreaga viaţă

Consilierea psihologică de­vi­ne în zilele noaste o necesitate pen­tru multe persoane, având în vedere condiţiile de viaţă din ce în ce mai stresante. Oamenii ca­ută ajutor atunci când simt că este ceva în neregulă cu via­ţa lor, că nu mai sunt eficienţi sau că nu reuşesc să găsească so­luţii la probleme relaţionale.

Consilierea sau îndrumarea du­hovnicească rămâne o nece­si­­tate pentru întreaga viaţă, toc­mai pentru a preîntâmpina o neorânduială sufletească. Da­că aceasta s-a produs deja, ea trebuie vindecată. Psi­ho­lo­gul îl ajută pe pacientul său să se adapteze mai bine la ce­rin­ţe­le mediului extern făcând apel la resursele interne ale acestu­ia. Se caută obţinerea unei stări de echilibru atât cu sine (cum este şi cum şi-ar dori să fie), cât şi în relaţie cu cei din jur (cum este şi cum îl acceptă cei­lalţi). El aparţine unei „şcoli“, orientări, care-şi pune am­prenta pe demersul de inter­ven­­ţie, pe conceptele utilizate pen­tru a descrie boala şi pe me­to­dele de lucru. Cauza bolii es­te de cele mai multe ori desco­pe­rită în trecutul pacientului, es­te ecoul unei experienţe tra­u­ma­tizante. Prin ascultare acti­vă, reformulare şi punere de în­tre­bări, consilierul psihologic îl a­jută să-şi conştientizeze trăi­ri­­le, să se clarifice, să ia decizii în acord cu valorile sale de via­ţă. Totul se face cu respectarea u­nui cod etic şi deontologic: per­­soana în cauză trebuie pro­te­­jată de eventuale abuzuri. Toa­­te aceste aspecte reflectă ca­racterul antropocentric al con­silierii psihologice.

 

Duhovnicul îşi propu­ne ca ţintă îndumnezeirea o­mu­lui

Duhovnicul, lucrând cu ajutor de la Dumnezeu, îşi propu­ne ca ţintă îndumnezeirea o­mu­lui. Cercetează modul cum creş­tinul este afectat, poate fa­ce diferenţa între harul lui Dum­nezeu şi energiile diavo­leşti, ajutându-l pe om să scape de întunecarea minţii. Relaţia din­tre duhovnic şi fiul său du­hov­nicesc este încărcată de spi­ri­tualitate. Părintele duhovni­cesc este un mijlocitor între Hris­tos şi fiul său spiritual, cu pre­cizarea că însuşi duhovnicul se transformă în această re­la­ţie. Prin aceste aspecte îndru­ma­­rea duhovnicească îşi do­ve­deş­te caracterul teocentric.

Cum se pot împleti aceste do­uă modalităţi de a ajuta o­mul suferind? Psihiatrul ortodox D. A. Avdeev ne oferă un răs­puns încurajator: „Pentru me­dicul care s-a dedicat psiho­te­rapiei este important să aibă va­lori duhovniceşti care să defi­neas­că munca lui cu pacienţii. Fă­ră o platformă duhovnic­eas­că, ortodoxă, el nu va putea dis­­tinge cauzele situaţionale (psi­hosociale) şi biologice ale bo­lilor de cele legate de concep­ţia despre lume. Iar dacă la con­sult vine un om al cărui suflet năzuieşte să-L afle pe Dom­nul, psihoterapeutul ortodox tre­buie să-l ajute. Desigur, me­di­cul nu-l poate înlocui pe preot - el face doar o muncă prelimi­na­­ră, reprezentând uneori o sta­vilă care-l împiedică pe pa­ci­­ent să cadă în mai mari ispite şi păcate - beţia, desfrâul, sinu­ci­­derea. Preotul şi medicul sunt, în acest caz, colaboratori ai lui Dumnezeu, în lucrarea pur­tării de grijă pentru sufle­te­le omeneşti... Sunt profund con­vins că psihoterapia trebuie să de­vină, atunci când este posibil, o punte către Ortodoxie“.

Conf. univ. dr. Victor Badea Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane, Universitatea din Piteşti – în Ziarul LUMINA

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Preotul şi psihologul - împreună pentru binele omului.
 Vizualizări articol: 834 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
Preotul şi psihologul - împreună pentru binele omului5.051

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei