TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
 
marţi, 24 nov 2009 - Anul XIV, nr. 276 (4262)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,8725 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta3,9845 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Lecţia de religie

Ce este Sfânta Împărtăşanie?

Sfânta Împărtăşanie cu Trupul şi Sângele Domnului formează centrul vieţii noastre duhovniceşti. Fără de aceasta nu putem avea viaţă în Hristos, nu ne putem mântui. Căci aşa ne spune Mântuitorul: “De nu veţi mânca Trupul Fiului Omului şi de veţi bea Sângele lui, nu veţi avea viaţa întru voi”(Ioan 6, 51-53).
Sfântul Botez, Spovedania şi Sfânta Împărtăşanie sunt tainele de bază ale Bisericii Ortodoxe care asigură mântuirea credincioşilor noştri. Şi dacă Botezul este “uşa Tainelor”, iar Spovedania este numita “al doilea Botez”, Sfânta Împărtăşanie este cununa Tainelor, căci ea desăvârşeşte uneşte direct pe om cu Dumnezeu prin Trupul şi Sângele Domnului.

 

Sfânta Împărtăşanie este viaţa noastră

Sfânta Împărtăşanie se sfinţeşte întotdeauna numai în cadrul Sfintei Liturghii, prin prefacerea pâinii şi vinului în Trupul şi Sângele lui Hristos. De fapt aceasta este şi scopul Sfintei Liturghii, să sfinţească darurile prin Duhul Sfânt şi să le prefacă în Trupul şi Sângele Domnului. Sfânta Împărtăşanie se mai numeşte şi Euharistie, adică mulţumire, sau recunoştinţă, pentru că ni se dăruieşte din iubire ca un dar de mulţumire şi de recunoştinţă faţă de Domnul nostru Iisus Hristos.
Dacă Sfânta Împărtăşanie este viaţa noastră, nădejdea mântuirii noastre, cea mai înaltă formă de unire cu Hristos şi de mulţumire, cât suntem în trup, să vedem care sunt condiţiile principale care ne fac vrednici de împărtăşanie. Cea dintâi condiţie obligatorie pentru cel ce se împărtăşeşte este să fie ortodox adevărat şi să aibă mare credinţă în Dumnezeu. Că cine nu vine cu credinţă şi cu lacrimi la Sfânta Împărtăşanie, spre osândă se împărtăşeşte. A doua condiţie principală pentru cel care vrea să se împărtăşească, să fie spovedit după rânduială la un duhovnic iscusit. Nimeni din credincioşi, începând de la vârsta de şapte ani, nu se poate împărtăşi cu Prea Curatele Taine, dacă mai întâi nu s-a spovedit, dacă nu şi-a făcut canonul rânduit şi dacă nu i-a dat dezlegare duhovnicul lui. Numai în cazuri urgente, de moarte, bolnavii pot fi împărtăşiţi imediat, ca să nu moară lipsiţi de Hristos. Dar şi atunci, dacă ei nu cer şi nu accepta Sfânta Împărtăşanie, nu trebuie să li se dea. Dorinţa stăruitoare, liberă a credinciosului, spovedania cu căinţa şi dezlegarea duhovnicului îl fac pe fiecare fiu al Bisericii Ortodoxe vrednic de Prea Curatele Taine.

 

Credinciosul este dator să-şi cerceteze conştiinţa

Iată şi alte condiţii fixate de Sfinţii Părinţi şi de Biserica pentru primirea Sfintei Împărtăşanii. Credinciosul este dator să-şi cerceteze conştiinţa sa dacă şi-a mărturisit toate păcatele la duhovnic, dacă nu a ascuns vreun păcat de moarte la spovedanie, dacă şi-a făcut canonul rânduit, dacă este împăcat cu toţi oamenii, ştiind că fără împăcare şi dezlegare nu se poate împărtăşi nimeni cu cele Sfinte. Aceasta o spune cu autoritate şi Sfântul Apostol Pavel, zicând: “Oricine va mânca pâinea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, va fi vinovat de Trupul şi Sângele Domnului. Ci să se ispitească omul pe sine, şi aşa din pâine să mănânce şi din pahar să bea. Că cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie osânda îşi mănâncă şi bea, nesocotind Trupul Domnului. De aceea, mulţi dintre voi sunt neputincioşi şi bolnavi şi mulţi mor ” (I Corinteni 11, 27-30).
Apoi credinciosul este dator să postească cele patru posturi, miercurea şi vinerea, afară de caz grav de boală. Cine nu posteşte, deşi poate, nu se poate împărtăşi. Excepţii se pot face cu copiii, cu cei bolnavi grav şi cu bătrânii care nu pot posti. Însă toate să fie cu binecuvântarea preotului respectiv. Cel ce doreşte să se împărtăşească trebuie să ţină curăţenie cu soţia în posturi şi sărbători, iar dacă se împărtăşeşte între posturi, să postească facultativ şi să ţină curăţenie cel puţin şapte zile înainte şi trei zile după împărtăşanie. Altă condiţie principală, credinciosul să pună hotărâre înaintea lui Dumnezeu şi duhovnicului că nu va mai face niciodată păcatele mărturisite. Orice abateri de la rânduiala Bisericii trebuie discutate cu duhovnicul, de care credinciosul trebuie să asculte ca de însuşi Hristos.

 

Câţi mai ţin legile Bisericii?

La împărtăşanie mulţi se grăbesc, dar la rugăciune şi post, la iertare şi curăţenie, la pocăinţă cu lacrimi, mai nimeni nu se sileşte. În ce case se mai posteşte azi miercurea, vinerea şi cele patru posturi de peste an? În ce familii nu se avortează copii şi nu se practică paza de a nu avea copii ? Sau câţi dintre credincioşi pot spune că sunt împăcaţi cu ai lor? Câţi merg astăzi regulat la slujbele Bisericii, câţi fac milostenii, se spovedesc adesea la cei mai iscusiţi duhovnici şi se roagă cu lacrimi? Mai nimeni. Doar călugării şi credincioşii bătrâni de prin sate. Marea majoritate caută o mântuire mai uşoară, fără nici o osteneală. Cu adevărat deasa împărtăşanie nu sporeşte credinţa, ci mai degrabă o slăbeşte, aruncând pe om în mândrie.

 

Ce este de făcut?

Să ne întoarcem la marea evlavie şi tradiţie din trecut, acceptând excepţii şi pogorământ numai cu cei bolnavi, bătrânii, şi mame cu copii mici. Şi de câte ori pe an se cuvine să ne împărtăşim? De câte ori se simte fiecare pregătit şi îi dă voie duhovnicul. De obicei călugării se împărtăşesc, cel mai des săptămânal, în deosebi schimonahii bătrâni şi bolnavii; iar cel mai rar la 30-40 de zile. Mirenii se pot împărtăşi regulat în cele patru posturi şi cel mai des la 30 de zile. Iar cei ce se află sub canon, numai după împlinirea canonului şi cu dezlegarea duhovnicului său.
Să ne apropiem de Trupul şi Sângele lui Hristos cu foarte mare credinţă, cu smerenie şi căinţă; cu multe lacrimi, cu post şi curăţenie şi, mai ales, cu împăcare şi inimă curată. Astfel, să ne spovedim şi să primim numai agheasmă mare până la terminarea canonului rânduit. Iar cei care defăimează Canoanele Bisericii şi rânduiala ei milenară şi care se spovedesc rar, din fugă şi superficial, să se întoarcă la pocăinţă până nu este prea târziu.
Acesta este drumul parcurs de Sfinţii Părinţi şi pe acesta se cuvine să mergem, dacă dorim să fim vrednici de Cina Domnului şi să ne mântuim. Amin.

(Arhimandrit IOANICHIE BALAN)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Ce este Sfânta Împărtăşanie?.
 Vizualizări articol: 804 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ce este Sfânta Împărtăşanie?0.05

Facos Suceava
Iulius Mall Suceava
MedClinic
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Toyota - Noul Yaris Hybrid
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei