TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
 
luni, 24 aug 2009 - Anul XIV, nr. 197 (4183)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9261 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,0937 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Lecţia de religie

Botezul, prima uşă către mântuire

Sfântul Botez este întâia dintre Tainele Sfintei Biserici, este uşa prin care se intră în Sfânta Biserică. Ajungând membri ai Bisericii lui Hristos prin Botez, ne putem învrednici de primirea celorlalte Sfinte Taine. Botezul creştin a fost instituit de către Mântuitorul Iisus Hristos, după Învierea Sa din morţi, când a spus Apostolilor Săi: „Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile botezându-le în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh“ (Matei 28, 19).
În interviul ce urmează, părintele asist. drd. Silviu Tudose, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, ne aduce lămuriri şi explicaţii despre primele ierurgii care trebuie săvârşite mamei sau pruncului după naşterea acestuia, despre timpul săvârşirii Tainei, despre afundarea de trei ori în apă a celui ce se botează şi despre problemele pastoral-liturgice legate de această Sfântă Taină.

 

Care sunt primele ierurgii care trebuiesc săvârşite mamei sau pruncului după naşterea acestuia?

Înainte de a vă răspunde la întrebare, aş dori să spun că trebuie să acordăm atenţie şi perioadei de dinainte de naşterea unui prunc, una dintre cele mai mari bucurii pe care le simte un om. O bucurie pentru care întreaga familie se pregăteşte, într-un fel sau altul. Îndeosebi mama, care poartă în pântece un prunc, e bine să se spovedească şi să se împărtăşească. La fel, tatăl copilului. Dacă vor face aşa, copilul lor se va naşte altfel, ocrotit de Dumnezeu.
Imediat după naştere, mai exact în prima zi, există o ierurgie prin care preotul sfinţeşte o apă cu care stropeşte casa, pe mamă, copilul nou-născut şi pe toţi ai casei. Această rânduială a fost alcătuită pe vremea când naşterile se făceau acasă. Astăzi, când numai în mod excepţional se întâmplă aşa, după ce mama şi copilul se întorc de la maternitate, cineva din familie merge la preot, care sfinţeşte apa respectivă, cu care se face stropirea, după rânduială.
În a opta zi după naştere, în mod normal, se săvârşeşte rânduiala punerii numelui celui nou-născut, precedată de câteva rugăciuni pentru mama copilului şi pentru moaşa şi femeile care au ajutat la naştere. În zilele noastre, şi această rânduială este din ce în ce mai puţin săvârşită. Rugăciunea de punere a numelui este rostită, în cel mai bun caz, înainte de lepădările de la Botez.
Tot înainte de naştere, există în Molitfelnic şi o rânduială pe care ar fi bine să nu o săvârşim niciodată, dar care, din nefericire, este necesară atunci când femeia pierde copilul înainte sau în timpul naşterii. Se citeşte o rugăciune pentru iertarea ei, fără să se sfinţească apa şi fără alte rugăciuni de curăţire.

 

„Vechile pravile bisericeşti interziceau amânarea Botezului peste patruzeci de zile de la naştere“

La cât timp de la naşterea pruncului trebuie să se săvârşească Taina Sfântului Botez şi unde?
În vechime, Botezul se săvârşea după o destul de lungă perioadă de pregătire, numită catehumenat, care putea dura chiar şi trei ani. Se întâmpla aşa, deoarece mulţi dintre cei care doreau să primească botezul erau maturi. Astăzi, când botezul copiilor sau pedobaptismul a fost generalizat, în primul rând trebuie să avem în vedere că pruncii nu trebuie să moară nebotezaţi. De aceea, dacă se întâmplă ca ei să se afle în pericol de moarte, îndeosebi imediat după naştere, e bine să-l botezăm atunci. Dacă nu poate fi prezent un preot care să facă acest lucru, orice creştin botezat, inclusiv mama copilului, poate rosti formula: „Se botează robul lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui. Amin; şi al Fiului; Amin; şi al Sfântului Duh. Amin; acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin“, stropindu-l sau nu cu apă, în funcţie de situaţia în care se află. După acest botez, numit „de necesitate“, dacă pruncul e sănătos, se săvârşeşte apoi în biserică Taina Botezului, cu toată rânduiala, fără afundare şi rostirea formulei.
Dacă pruncul e sănătos, el poate fi botezat după a opta zi de la naştere, când i se pune numele. Vechile pravile bisericeşti interziceau amânarea botezului peste patruzeci de zile de la naştere. Din păcate, astăzi, foarte multe familii amână momentul botezului până când pruncul împlineşte patru-cinci luni sau chiar mai multe, considerând că până atunci el nu ar face faţă „solicitărilor“ din timpul slujbei. Este greşit să gândim aşa, din două motive. Pruncul nu păţeşte nimic dacă are doar 40 sau 60 de zile de la naştere şi, dacă rămâne nebotezat, există riscul să moară aşa. De aceea, aş recomanda familiilor să boteze pruncul în intervalul cuprins între 40 şi 60 de zile de la naştere. Atunci poate participa şi mama copilului la slujbă, deoarece i s-a citit Molitfa de curăţire, iar pruncul devine mult mai repede membru al Bisericii şi se împărtăşeşte cu Sfintele Taine, „spre sănătatea sufletului şi a trupului“. Şi mai este un motiv practic, constatat de noi, preoţii: dacă pruncul e mai mare de două luni, devine mult mai puţin „cooperant“ în timpul slujbei, plângând şi deranjând bunul mers al slujbei.
În ceea ce priveşte timpul săvârşirii Sfintei Taine a Botezului, nu există restricţii. E bine să se evite perioadele de post, avându-se în vedere că, în mod normal, după slujbă urmează şi un ospăţ al bucuriei. De obicei, Botezul se face duminica, după Sfânta Liturghie, în sfânta biserică. Există canoane, cum este Canonul 59 de la Sinodul al VI-lea Ecumenic, care interzic săvârşirea Botezului în case particulare şi chiar în paraclise. Dorinţa unor părinţi de a fi botezat copilul acasă, de frica unei eventuale îmbolnăviri, este nejustificată şi denotă, în cele din urmă, o lipsă de credinţă. Este o atitudine similară cu a celor care nu doresc să fie împărtăşiţi cu aceeaşi linguriţă...
 

(Ciprian Bâra, sursa: www.ziarullumina.ro)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Botezul, prima uşă către mântuire.
 Vizualizări articol: 881 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Botezul, prima uşă către mântuire0.05

Facos Suceava
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Asa este, "o poarta a mantuirii", dar... trimis de
(24 aug 2009, 13:32:39
el,botezul biblic (nu inventii ale bisericilor!), dupa cum ne invata iasusi Mantuitorul prin propriul botez facut de catre Ioan, nu se face pruncilor, ci celor care au o varsta care le permite sa constientizeze ceea ce fac. "... Cine CREDE si se va boteza, se va mantui,cine nu,se va osandi..." ( spune Domnul IIsus Hristos I )...Ori, este logic faptul ca NIMENI NU POATE CREDE CEVA LA DOAR CATEVA ZILE DE LA NASTERE ! Astfel pana si marii printi bisericesti , sfintii VASILE CEL MARE, Sf. NICOLAE,etc s-au botezat dupa varsta de douazeci de ani ! Botezul la prunci a fost introdus in crestinism la cateva sute de ani dupa Hristos, de catre biserica, pe considerentul ca, daca te-a botezat la cateva zile dupa nastere , ai si capatat DEFINITIV MANTUIREA, ceea ce este o mare prostie!Botezul inseamna de fapta moartea omului vechi , pacatos, si reinvierea lui la o viata curata, cu si dupa voia lui Hristos!Restul sunt povesti nemuritoare care n-au nici o baza biblica ! Folclor bisericesc!
2.   Astfel, botezul este o" NASTERE DIN NO trimis de
(24 aug 2009, 14:00:01


Aceast lucru ne este descoperit in dialogul dintre Domnul IIsus Hristos si Nicodim : "...Drept raspuns Iisus i-a zis: ..."daca un om NU SE NASTE DIN NOU , nu poate vedea Imparatia cerurilor".Nicodim i-a zis:"Cum se poate nasteun OM BATRAN ? Poate el sa intre a doua oara in pantecele maicii sale,si sa se nasca"? Iisus i-a raspuns:"Adevarat,adevarat iti spun,ca,daca nu se naste cineva din din apa si din Duh,nu poate sa intre in Imparatia cerurilor! Nu te mira ca TI-AM ZIS: "TREBUIE SA VA NASTETI DIN NOU" ! ! ! Intrebarea e simpla : NOI SUNTE NASCUTI DIN NOU, LA O VIATA CURATA,CUM DORESTE DUMNEZEU sau mai platim niste acatiste, mai dam niste pomene,mai aprindem niste lumanari din hasti in Pasti,mai negociem cu Dumnezeu ca si cu FNI, il mai fentam noi intr-un fel si uite-asa, ajungem in rai, nu-i asa? Majoritatea cred asa,numai ca,DACA NU NE NASTEM DIN NOU IN FIECARE ZI,N-AVEM NICI O TREABA CU MANTUIREA! Asta-i ADEVARUL ADEVARAT, din pacate !
3.   Dupa Biblie, Karusso are dreptate trimis de
(25 aug 2009, 10:59:14
As mai adauga ca maantuirea se capata prin MARTURISIREA cu gura, fapt care implica vointa si constienta proprii. Doamne ajuta!

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Religie

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei