miercuri, 14 nov 2007 - Anul XII, nr. 270 (3643)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9481 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,2724 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Trebuie să ştim

Ce mâncăm în post...

Până la 25 decembrie renunţăm la carne, ouă şi lapte şi adoptăm o dietă bazată pe produse vegetale. Postul este binevenit, abţinerea de la alimentele “de dulce” reechilibrează metabolismul şi elimină din organism toxi­nele. Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi ne atrage atenţia că postul nu presupune doar o dietă din care excludem alimentele de origine animală, ci un regim echilibrat.

 

Proteine şi grăsimi vegetale

 

Chiar dacă renunţă la proteine şi grăsimi animale, multe persoane se îngraşă în post. Altele, dimpotrivă, slăbesc. Cum e mai bine, să slăbim sau să ne îngrăşăm, când ţinem post?

„Nu este bine nici să ne îngrăşăm, nici să slăbim. Unele persoane se îngraşă pentru că înlocuiesc proteinele sau grăsimile de origine animală cu produse hipercalorice, bogate în zaharuri şi grăsimi vegetale: biscuiţi, produse de patiserie, pâine.

Unele alimente de post care ne îmbie de pe rafturile magazinelor au 400-600 de calorii/100 g. O persoană sănătoasă poate să sufere tulburări metabolice serioase dacă ţine post, poate să se îngraşe dacă nu îşi alege corect dieta”, ne răspunde prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare. Alte persoane slăbesc pentru că adoptă o dietă mai bogată în fructe şi legume crude, ceea ce este un lucru bun din perspectiva nutriţioniştilor. Există însă şi o categorie de persoane care slăbesc în post pentru că adoptă un regim de înfometare, ceea ce nu este deloc sănătos. Care-i abordarea corectă a postului, astfel încât sănătatea noastră să nu aibă de suferit? Dieta de post trebuie să conţină aceeaşi cantitate de grăsimi, proteine şi carbohidraţi ca şi înainte de post. Proteinele pot fi luate din nuci, alune, soia, fasole, mazăre. Carbohidraţii ne sunt furnizaţi de legume, fructe, cereale integrale, iar grăsimile – de nuci, alune, ulei de măsline, de rapiţă, de floarea-soarelui.

 

Un meniu sănătos

 

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi dă un exemplu de meniu sănătos pentru o zi de post. Astfel, cerealele integrale cu puţină miere sunt cel mai bun mic dejun. Acestea ne vor asigura energia necesară pentru prima parte a zilei. Atenţie însă! Cerealele au multe calorii, iar dacă facem excese se va vedea pe siluetă înainte de Crăciun. 100 g fulgi de grâu conţin 310 calorii, iar fulgii de ovăz – 375 de calorii. După micul dejun, până la masa de prânz putem să mâncăm unul-două fructe (mere, pere, portocale, banane, kiwi). La prânz este potrivită o mâncare pe bază de fasole, mazăre, soia, o salată de legume. Şniţelul de soia este un prânz care suplineşte lipsa proteinelor animale. „Cu o singură menţiune, şniţelul trebuie prăjit în ulei de palmier. Acest ulei este rezistent la pră­ji­re, nu provoacă depuneri de colesterol pe vase şi este bogat în antioxidanţi, în speci­al în vitamina E”, precizează specialistul nostru. Orezul poate fi, de asemenea, o a­legere sănătoasă pentru masa de prânz. Are şi orezul un dezavantaj însă: este bo­gat în amidon, favorizând îngrăşarea. De aceea, nutriţioniştii ne sfătuiesc să prefe­răm orezul cu bob lung, care conţine mai puţin amidon şi îngraşă mai puţin. Între mese putem să mai mâncăm nişte nuci, alune, fistic, dar fără excese. Şi aici caloriile îşi fac de cap: nucile conţin 690 de ca­lorii/100 g, alunele – 650 de calorii, mig­dalele – 600 calorii, fisticul – 600 de calorii.

Chiar dacă ţinem post şi alimentele sunt mai puţin săţioase, cina trebuie să constea din alimente uşoare: o salată de legume, fructe crude sau uscate. “Pentru masa de seară am putea să ne pregătim o variantă a bruschetei italieneşti. Dacă ita­lienii pun pâine pe grătar, noi putem pune felii de mămăligă pe care le frecăm cu puţin usturoi şi cu roşie. Este un fel de mâncare foarte potrivit seara, se digeră uşor şi nici nu îngraşă”, ne sfătuieşte prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi.

 

CONTRAINDICAŢII

 

În timpul postului este bine să mâncăm de mai multe ori pe zi. Mesele rare şi copioase provoacă modificări rapide ale nivelului glicemiei în sânge, ceea ce nu este deloc bine. În cazul copiilor, al adolescenţilor, medicii nu recomandă abţinerea de la produsele de ori­gine animală. De asemenea, bătrânii, femeile însărcinate, cele care alăptează, persoanele cu boli cronice vor posti doar cu acordul medicului.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Ce mâncăm în post....
 Vizualizări articol: 635 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
Ce mâncăm în post...5.051

Facos Suceava
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Alte titluri din Religie

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei