TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
 
miercuri, 31 oct 2007 - Anul XII, nr. 256 (3631)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9262 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,08 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Epoca comunicării

Nu neglijaţi forţa şi impactul mass-media!

"

Editorialul, spre exemplu, nu este un gen patristic spun ce-i ce se grăbesc să excludă temeiul unei prese creştine, afirma un teolog... Pe bună dreptate, dar în acelaşi duh putem să ne întrebăm: o barcă poate fi amvon? Iată că adaptându-se momentului şi locului, Mântuitorul Hristos a făcut amvon dintr-o corabie pe când mulţimile se îmbulzeau pe malul lacului Ghenizaret ca să-l asculte.

Predicile Sfântului Pavel în agora din Corint sunt şi ele o... adaptare din mers. Astăzi e oportun să vorbim cu putere multă în agora spaţiului mediatic. Unde sunt oameni, e nevoie de mărturisirea credinţei, de tămăduire sufletească. În principiu nu contează calea, ea e valoroasă dacă aduce roade în timp...

Înalt Prea Sfinţia Sa Bartolomeu Anania mărturisea în emisiunea Eugeniei Vodă, "Profesioniştii", că, pe când era încarcerat la Aiud de către regimul politic, ţinea sâmbăta şi duminica predici în limbajul morse celor din celulele alăturate.

Vlădica s-a adaptat momentului, nu a considerat că e neadecvat a ţine predici la ţeava de calorifer... Deşi Internetul este şi el de multe ori demonizat în ziua de azi, totuşi mulţi părinţi dau răspunsuri la întrebări duhovniceşti concrete prin Internet. Multe site-uri cuprind cărţi şi predici ortodoxe, poţi "vedea", spre exemplu, tot prin mijlocirea lui, adevărate comori iconografice ale Sfântului Munte Athos.

Să nu mai neglijăm forţa şi impactul mass-media, mai ales azi când trăim într-o epocă a comunicării...

 

Prozelitismul nu mai este văzut ca o acţiune negativă

 

Neoprotestanţii, deşi sunt un procentaj minuscul faţă de Biserica dreptmăritoare, au acaparat într-o proporţie foarte mare spaţiul mediatic românesc...

 În ziua de azi se folosesc din ce în ce mai mult sintagme ca: "piaţa liberă a religiilor", "pluralism religios", "oferta religioasă", "concurenţa valorilor religioase". Nu ne plac astfel de sintagme de marketing şi cred că ar fi bine să nu ne obişnuim cu ele. Biserica Ortodoxă nu are ce vinde şi nici ce cumpăra, ea e datoare să asigure mântuirea credincioşilor în orice vremuri, oricum ar fi ele, şi să îi păzească pe fiii ei de învăţăturile noi pierzătoare de suflet.

Pe "n" canale media poţi auzi şi vedea filme religioase neoprotestante, predici ale unor pastori, explicări simpliste şi emfatice ale textelor evanghelice, îndemnuri de a suna la un număr de telefon după o Biblie sau pentru ca pastorul să se roage pentru telespectatori. Prozelitismul nu mai este în lumea de azi văzut ca o acţiune negativă, ci ca o expresie a libertăţii într-o societate confuză aflată în clocot.

 

E nevoie de o presă ortodoxă

 

E nevoie de o presă ortodoxă care, aşa cum spunea Teodor Baconsky, "să cântărească ziua din perspectiva eternităţii"... Cred că în condiţiile în care tipul de presă macabru (violuri, scandaluri, ucideri) se dezvoltă şi acaparează piaţa informaţională, noi îi putem contrapune faptul cotidian comentat din perspectiva vieţii în Hristos, cu accent pe experienţele pozitive, ziditoare, demne de urmat.

E nevoie de edituri ortodoxe serioase (mulţi teologi preoţi şi laici au excelente teze de licenţă care cu puţin efort, concretizat în a le rescrie pe-nţelesul creştinilor de rând, ar merita să vadă lumina tiparului), de ziare şi reviste de spiritualitate de largă circulaţie, cu subiecte incitante, care să respecte regulile de piaţă, pentru a fi vandabile. E nevoie de emisiuni radio-TV ortodoxe bine făcute, programate şi în afara timpului liturgic, ca să poată fi vizionate şi de cei ce merg regulat la Sfânta Liturghie.

Tocmai cei mai interesaţi de emisiunile acestea nu le pot urmări. Vă mai amintiţi celebra emisiune Credo de pe TVR 2 de acum vreo 10 ani şi cum era aşteptată cu sufletul la gură de creştinii mai mult sau mai puţin credincioşi şi câte comentarii năştea a doua zi?

Va amintiţi impactul extraordinar al filmului Iisus din Nazaret al lui Franco Zeffirrelli? Pe bună dreptate, părintele Ştefan Iloaie, directorul postului de Radio Renaşterea (Cluj) şi printre puţinii teologi specialişti în mass-media, spunea că "Nu vom şti niciodată toate modalităţile prin care Dumnezeu lucrează şi prin care El Se face cunoscut în lume".

 

O viziune ortodoxă asupra lumii în care trăim

 

Teologii cu condei pot mai mult decât să ţină "sfântul zilei" sau să explice în trei rânduri Evanghelia duminicală. E nevoie în presa de azi de o viziune ortodoxă asupra lumii în care trăim. Cuvântul lui Hristos, de bună seamă, merita mai mult decât un colţ de pagină, de cele mai multe ori cu învecinări stânjenitoare şi ruşinoase ("găinării" de presa sau nuduri tip "fata de la pagina 5").

Cei ce merg conştiincioşi la biserică, cei care Îl mărturisesc pe Hristos cel Viu prin însăşi viaţa lor, oare nu simt nevoia ca ceea cred să se regăsească într-o mai mare măsură în spaţiul mediatic? Oare iubesc ei această enclavizare sau pur şi simplu cred că nu se mai poate face nimic? Poate că presa ortodoxă nu va avea niciodată tirajele revistelor... cu pictoriale sau ale cotidienelor sportive, dar ştiu cu siguranţă că există interes nu doar pentru "campionii slavei lumeşti" (sportivii, artiştii), ci şi pentru "campionii slavei celei cereşti" (sfinţii).

Oare nu ne-a obosit pe toţi satirizarea în mass-media a superstiţiilor unor creştini sau prezentarea marilor praznice într-un limbaj total neadecvat sau doar din perspectiva unor aspecte absolut nesemnificative (bradul de Crăciun, iepuraşul de Paşti, etc.)? Faptul religios are, în general, valoare pentru jurnalişti doar dacă e inedit, senzaţional sau pune Biserica într-o lumina nefavorabilă. Personal deplâng astfel de situaţii şi recomand, în consecinţă, facultăţilor de jurnalism să studieze şi oarece discipline teologice, pentru ca omul de presă de la noi - prin cuvântul lui scris sau vorbit - se adresează unor suflete creştine. Nu mai spun că ignoranţa nu e deloc o bună carte de vizită..."
În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Nu neglijaţi forţa şi impactul mass-media!.
 Vizualizări articol: 590 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nu neglijaţi forţa şi impactul mass-media!0.05

Facos Suceava
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei