„Cartea tibetană a morţilor” este un text ezoteric, straniu, profund, tulburător, însă pe care am fi tentaţi să-l catalogăm, cu optica noastră de europeni, ca fiind lipsit de credibilitate şi de-o îndrăzneală fără margini.
Sentimentul de desacralizare a morţii
Cine poate lua o scriere care ne prezintă, cu lux de amănunte, ceea ce se petrece după moarte mai în serios decât ca pe-o fabulă bine scrisă şi-atât?
Cu toate acestea, în măsura în care a pătruns până acum la noi, prin traduceri în limbile de largă circulaţie, dar mai ales în Occident, „Cartea tibetană a morţilor” se bucură de o mare audienţă şi aceasta nu numai datorită valenţelor poetice deosebite ale scriiturii.
Este vorba aici de un fenomen psiho-social mult mai complex şi mai dramatic, de pierdere a sentimentului religios, manifestându-se în special, aşa cum afirma Mircea Eliade, printr-un sentiment de desacralizare a morţii.
Textul cel mai direct aplecat asupra fenomenului morţii
Forţa scrierilor sacre orientale, cu impact determinant asupra conştiinţei europeanului nerefractar la ineditul lor, consta tocmai în revalorizarea actului morţii, în soluţiile ontologice oferite, în depăşirea gândirii conceptuale, care, în general, se opreşte epuizată în faţa actului suprem al existenţei şi în utilizarea rezultatelor concrete obţinute prin tehnicile specifice de interiorizare şi meditaţie.
În seria acestor scrieri, „Cartea tibetană a morţilor” este textul cel mai direct aplecat asupra fenomenului morţii, ca aplicaţie fidelă a doctrinei buddhismului tantric tibetan.
Cartea are şi un caracter ezoteric
În acelaşi timp, cartea are şi un caracter ezoteric. Prin însăşi modalitatea ei ritualică de utilizare, aceea de a fi citită de un iniţiat la căpătâiul defunctului obisnuit, fără antecedente religioase, are oarecum un caracter popular şi accesibil.
Însă aceasta nu cu preţul simplificării mutilante a preceptelor doctrinale şi a simbolisticii, ci mai degrabă printr-o inegalabilă măiestrie a metaforelor, comparaţiilor, sugestiilor, în general prin caracterul puternic vizualizant al stilului care dă stranietatea şi adâncimea umană a textului.
Sursa: www.cartespirituala.ro