Ponderea cadrelor didactice în totalul personalului din sistemul de educaţie a scăzut la toate nivelurile de învăţământ cu aproximativ 1,3 la sută, potrivit raportului Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) privind starea învăţământului.
"Analizând numai personalul didactic, se remarcă faptul că, la nivelul ansamblului sistemului de învăţământ, se înregistrează o scădere de aproximativ 1,3 la sută în comparaţie cu anul şcolar precedent", se arată în Raportul privind starea învăţământului afişat pe site-ul MECT.
Astfel, potrivit raportului, în anul şcolar 2006/2007, ponderea cadrelor didactice în totalul personalului din sistemul de educaţie a fost de 71,1%, cu 1,5 puncte procentuale mai puţin comparativ cu anul şcolar precedent.
Cea mai ridicată pondere a personalului didactic continuă să se înregistreze în învăţământul primar şi gimnazial (78,1%), iar cea mai redusă, în învăţământul superior (56,9%).
Peste o treime dintre cadrele didactice (34,4%) îşi desfăşoară activitatea în mediul rural. Acest procent este uşor mai scăzut în comparaţie cu cel înregistrat în anul precedent, se precizează în raportul MECT.
În cazul învăţământului primar şi liceal, numărul cadrelor didactice din mediul rural este în scădere în comparaţie cu anul precedent, în timp ce numărul cadrelor didactice din mediul urban înregistrează o tendinţă pozitivă. Scăderea numărului cadrelor didactice din mediul rural este mai accentuată în învăţământul gimnazial, potrivit datelor prezentate în raportul privind starea învăţământului.
Ministerul Educaţiei arată că această situaţie se explică atât prin evoluţia populaţiei de elevi, cât şi prin structura reţelei şcolare specifice acestei arii.
Potrivit raportului, scăderile efectivelor de personal sunt puţin semnificative în învăţământul primar şi gimnazial (aproximativ unu la sută) şi mai accentuate în învăţământul profesional (9%), în cel postliceal (12%) şi în cel superior (3%).
Evoluţia efectivelor de personal în cazul tuturor nivelurilor de învăţământ este relativ convergentă cu evoluţia efectivelor de elevi. Astfel, nivelurile la care se înregistrează o creştere a efectivelor de personal (preşcolar şi liceal) sunt cele în care şi efectivele de elevi au crescut.
Singura divergenţă apare la învăţământul superior, unde personalul s-a redus cu aproximativ 3%, dar efectivele de studenţi au crescut cu peste 9%, se mai arată în raport.
Raportul privind starea învăţământului din România în anul 2007 face parte dintr-un sistem anual de raportare prevăzut în Legea învăţământului.
"