Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 3 aug 2019 - Anul XXIV, nr. 179 (7180)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9754 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6739 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   2 imagini |   ø fişiere video

Cercetare

Muzeul „Ion Irimescu” din Fălticeni caută cu poliţia 40 de lucrări ale maestrului, care lipsesc din patrimoniul instituţiei

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Schimbarea conducerii Muzeului de Artă „Ion Irimescu” din Fălticeni, la începutul anului 2017, a dus la descoperirea haosului care a domnit în această instituţie în ceea ce priveşte patrimoniul. Actualul manager, Teodor Brădăţanu, a prezentat, vineri, într-o conferinţă de presă, starea actuală de lucruri, pentru clarificarea căreia a solicitat o expertiză şi, ulterior, o anchetă a poliţiei. Teodor Brădăţanu a declarat că, după ce a preluat prin concurs funcţia de manager, a constatat „cu stupoare” că nu există o gestiune a patrimoniului, deşi exista personalul angajat care să se ocupe de asta. Aceeaşi situaţie a găsit-o şi în ceea ce priveşte depozitul cu lucrări de artă şi arhiva, compartimente controlate doar de fostul director. Conform legii, după ce şi-a început activitatea a solicitat unei angajate cu funcţia de conservator să preia în gestiune patrimoniul mobil, lucru refuzat de aceasta „pertinent”, după cum a precizat managerul Brădăţanu, fără inventariere.

„Fosta direcţiune a sugerat să facem o predare-primire scriptică, spunându-mi că aşa se face, dar am refuzat şi am solicitat ordonatorului principal de credite finanţarea unei expertize, care a început în martie 2017”, a spus Teodor Brădăţanu.

Expertiza a durat mai mult decât se preconiza pentru că din muzeu lipseau documente. „Fosta conducere ne mai aducea documente din când în când, din afara muzeului”, a afirmat managerul. În urma expertizei s-a descoperit că lipsesc nu doar documente, ci şi lucrări. S-au identificat 71 de lipsuri; 30 dintre lucrări au fost identificate în alte muzee din Fălticeni, dar 41 au încă „o situaţie incertă”. „Pentru acestea, dintre care 22 de lucrări de artă de mare valoare – sculptură şi grafică, am primit justificări scrise bazate pe copii de acte”, a arătat managerul Brădăţanu. Aceste justificări sunt un fel de note explicative ale unor foşti şi actuali angajaţi, din care ar reieşi că unele lucrări au fost retrase de însuşi maestrul, altele s-ar afla la diverse muzee din ţară, date înainte de 1989, iar unele ar fi fost distruse la Revoluţie. Brădăţanu a subliniat că a scris instituţiilor care ar fi primit lucrările şi a solicitat informaţii, dar până acum nu a primit nici un răspuns.

 

În depozitul muzeului au fost descoperite 250 de lucrări care nu figurau în inventar

Un alt aspect evidenţiat de manager a fost trecerea în inventarul public al statului, printr-o hotărâre de guvern din 2007, a cinci lucrări care nu existau. „În 2017 am aflat şi eu acest lucru. S-a găsit o cale de rezolvare şi a început demersul prin care cele cinci lucrări să fie turnate în material definitiv, cu acordul legatarilor testamentari, acord obţinut cu fosta conducere, fostul director fiind unul dintre legatari”, a spus managerul.

Cu ocazia verificărilor, în depozitele muzeului au fost descoperite 250 de lucrări neinventariate, „dintre care 150 de mare valoare”, nu doar ale maestrului Irimescu, ci şi ale altor artişti care l-au vizitat de-a lungul timpului, respectiv lucrări de grafică şi picturi de Hatmanu şi Băieşu. Lucrările nu aveau acte de provenienţă, a spus Brădăţanu, precizând că anul trecut i s-a adus un act de donaţie datat în 2018 de la Fundaţia Culturală „Ion Irimescu”. Totodată, el a subliniat că până în momentul inventarierii nu a avut nimeni cheia depozitului decât fosta direcţiune şi că el a schimbat încuietoarea la uşă după ce a început inventarul.

După primul control al Curţii de Conturi, în 2017, actualul manager a sesizat poliţia despre situaţia de la muzeu, la această oră dosarul aflându-se la serviciul de investigaţii criminale.

Situaţia de la Muzeul „Irimescu” este amplificată de relaţia tensionată dintre actualul manager şi o parte dintre cei opt angajaţi ai instituţiei.

 

Angajaţii care fac parte din familia fostului director nu recunosc autoritatea managerului şi îl sfidează constant

În momentul în care Teodor Brădăţanu le-a comunicat explicit angajaţilor că nu va prelua gestiunea decât în conformitate strictă cu prevederile legale, s-a declanşat războiul cu cei care fac parte din familia fostului director şi care l-au acuzat că încalcă „cutumele muzeului”. Din patru, câţi au fost iniţial, astăzi mai lucrează la Muzeul „Ion Irimescu” fiul, nora şi nepoata fostului director. Fiul şi nepoata, deşi ieri se aflau în timpul serviciului, au venit la conferinţa de presă, au întrerupt de nenumărate ori expunerea managerului şi şi-au susţinut sfidător punctul de vedere în faţa presei, în ciuda solicitărilor repetate ale lui Teodor Brădăţanu, de a se întoarce la posturile lor din muzeu.

Fiul fostului director, Marius Dăscălescu, este angajat ca muzeograf, iar soţia şi verişoara sa sunt pe post de custode. Ei s-au declarat hărţuiţi de actualul manager şi susţin, în ciuda evidenţelor, că toată activitatea muzeului din perioada anterioară s-a desfăşurat legal. Discursurile lor au fost în sensul că au tot dreptul să lucreze la muzeu, să-şi desfăşoare activitatea aşa cum cred de cuviinţă, fără să ţină cont de rigorile după care funcţionează o instituţie publică, şi asta pentru că au avut grijă de maestrul Ion Irimescu în ultimii ani de viaţă ai acestuia. 

Managerul le-a spus şi în faţa jurnaliştilor că va scoate adevărul la lumină cu ajutorul instituţiilor statutului cu atribuţii de investigaţii şi că va face tot posibilul să aducă întreaga activitate a muzeul în legalitate şi să o dezvolte, în conformitate cu viaţa muzeală actuală.

Managerul Teodor Brădățanu a precizat că patrimoniul Muzeului “Ion Irimescu” din Fălticeni este format din 502 lucrări “de mare valoare” - sculptură și lucrări grafice, care până în anul 2017 nu au avut trecută valoarea în contabilitate. Peste 6 milioane de lei - 1,5 milioane de euro nu au fost trecute în contabilitate niciodată. “Nu știu cum a funcționat acest muzeu”, a mai spus managerul Brădățanu.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Muzeul „Ion Irimescu” din Fălticeni caută cu poliţia 40 de lucrări ale maestrului, care lipsesc din patrimoniul instituţiei.
 Vizualizări articol: 2103 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 2 voturi
Muzeul „Ion Irimescu” din Fălticeni caută cu poliţia 40 de lucrări ale maestrului, care lipsesc din patrimoniul instituţiei5.052

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei