Anul 2019 a adus o creştere semnificativă a numărului de accidente la trecerile la nivel cu calea ferată, opt autovehicule fiind lovite de trenuri în primele şase luni ale acestui an. Cauza principală a acestor accidente este că şoferii nu se asigură temeinic la trecerile peste calea ferată, ba uneori chiar ignoră trenul, trecând prin faţa lui deşi acesta se apropie, fapt care se întâmplă mai ales pe liniile secundare. Singura parte pozitivă este că în cele opt accidente nu au murit oameni, însă câteva dintre accidente s-au soldat cu răniţi şi pagube mari, pentru infrastructura rutieră şi pentru materialul rulant al CFR Călători.
Pe linia Dorneşti-Putna, redeschisă traficului din luna august a anului trecut, au avut loc două accidente, la fel şi pe linia secundară Suceava-Cacica. Pe aceste linii secundare, trecerile la nivel prevăzute doar cu indicatorul Crucea Sf. Andrei şi vitezele scăzute ale trenurilor îi fac pe unii şoferi să considere că pot trece linia oricând, chiar şi prin faţa trenurilor.
Recent, la finele lunii mai, automotorul care circula pe relaţia Suceava-Putna a lovit un autotren încărcat cu cherestea, care traversa linia, între Dorneşti şi Rădăuţi, patru călători din tren fiind răniţi. Şi mai recent, la mijlocul lunii iunie, la Câmpulung Moldovenesc, un tren InterRegio a lovit în plin un autoturism Range Rover, şoferul scăpând cu viaţă cu mult noroc.
Şoferi lăsaţi fără permise pentru că nu s-au asigurat la trecerile la nivel
Având în vedere aceste probleme, poliţiştii de la Serviciul Judeţean Transporturi Suceava au organizat, pe 9 iulie, o acţiune de control pe drumurile publice, în zona trecerilor la nivel cu calea ferată, fiind aplicate 36 de amenzi, în valoare de peste 8.500 de lei. Patru şoferi care nu au respectat regulile la trecerea la nivel cu calea ferată s-au ales cu permisele de conducere suspendate.
Şoferii care provoacă astfel de accidente riscă între 3 şi 10 ani de închisoare
Un amănunt important de punctat este că fiecare şofer care nu se asigură la trecerea la nivel cu calea ferată şi provoacă un accident, oricât de uşor ar fi, se alege şi cu dosar penal, în baza articolului 332 din Codul Penal „Distrugerea sau semnalizarea falsă”.
Conform legii, distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuinţare a liniei de cale ferată, a materialului rulant, a instalaţiilor de cale ferată ori a celor de comunicaţii feroviare, precum şi a oricăror altor bunuri sau dotări aferente infrastructurii feroviare, ca urmare a unui accident de cale ferată, se pedepseşte cu închisoarea de la 3 la 10 ani. În plus, şoferul care provoacă un astfel de accident trebuie să suporte şi pagubele produse infrastructurii rutiere şi materialului rulant (locomotivă sau automotor, după caz), care de regulă sunt foarte mari.